Arbejdsmarked lov ved arbejde i udlandet
Fra : Malse

Dato : 25-07-02 08:30

Hej,

Jeg har et par spørgsmål.

Jeg står for og muligvis blive ansat i et firma i England. Dog er jeg
interesseret i at få lidt info om hvilken lovgivning jeg ryger ind over.

Det forholder sig således jeg bliver ansat i et firma i england. Jeg
arbejder hjemmefra + nogle kontorer i Danmark som selskabet i England
ejer. Muligvis kan der senere blive tale om arbejde få dage hver måned
fra den engelske adresse.

Nu er spørgsmålene:
1. Er jeg dækket ind under Arbejdsmarkedet Garantifond i tilfælde af
konkurs?

2. Hvilken skat betaler jeg? Også i tilfælde af jeg senere delvis skal
arbejde i England.

3. Hvilken arbejdsmiljø og markedslov ligger jeg under?

Andre fordele og ulemper...

Med venlig hilsen
Malse...

Fra : Padre

Dato : 25-07-02 09:07

> 2. Hvilken skat betaler jeg? Også i tilfælde af jeg senere delvis skal
> arbejde i England.

Så længe du har bolig i Dk, er udgangspunktet, at du betaler skat i DK, jf.
kildeskattelovens § 1

§ 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med
reglerne i denne lov påhviler
1. personer, der har bopæl her i landet,

Såfremt du senere begynder også at arbejde i UK i kortere perioder vil du
stadig være skattepligtig i DK

Fsva. andre regler - når arbejdet foregår i DK vil det være omfattet af de
danske regler vedrørende arbejdsmiljø, jf. lov om arbejdsmiljø § 2 og
arbejdsskadeforsikring, jf. arbejdsskadesikringsloven § 1 - det betyder at
arbejdsgiver har pligt til at forsikre dig, jf. lovens § 45.

Fsva. det arbejde som i kortere perioder udføres i UK véd jeg ikke, om det
vil være omfattet af engelsk lov. Spørg din arbejdsgiver.

Padre

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 19:20

Malse wrote:
> Jeg står for og muligvis blive ansat i et firma i England. Dog er jeg
> interesseret i at få lidt info om hvilken lovgivning jeg ryger ind over.

Prøv at sende dine spørgsmål til EU-repræsentationen her i dk.
De må have en klar interesse i at svare dig med erstatningspligt,
så sørg for at få spørgsmål og svar skriftligt.

Det er især efter de erfaringer, der er opstået efter øresundsbroen,
hvor de meget store forskelle mellem dansk og svensk lovgivning har
umuliggjort hjemme arbejde.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Padre

Dato : 25-07-02 19:31

> [...]
>
> Det er især efter de erfaringer, der er opstået efter øresundsbroen,
> hvor de meget store forskelle mellem dansk og svensk lovgivning har

Kan du ikke uddybe dit svar ?

Jeg fatter ikke hvad du mener, og det gør Peter G.C. heller ikke.

Padre

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 19:53

Padre wrote:

> Kan du ikke uddybe dit svar ?
>
> Jeg fatter ikke hvad du mener, og det gør Peter G.C. heller ikke.

Jeg skal da beklage, at I ikke følger den løbende debat i
Øresundsregionen, der gør jeg iøvrigt heller ikke, da jeg bor i en
anden del af landet.

Men ifg Jyllandsposten, vil hverken IBM eller Novo N give tilladelse
til at deres ansatte lavede hjemmearbejde i Sverige, da de dermed
ville være omfattet af svensk arbejdsmarkedslovgivning, og dermed
være i konflikt med den samme danske lovgivning,

men det er måske helt forbigået jeres opmærksomhed ?

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 20:18

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> men det er måske helt forbigået jeres opmærksomhed ?

Nu kan jeg ikke svare for Padre - han bor jo på Shelland.....der går det jo
ikke altid så hurtigt.

Det vi undrer os over er din bemærkning om EU-repræsentationen her i
landet..... det giver ingen mening....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:33

Peter G C wrote:

> [...]
> ikke altid så hurtigt.
>
> Det vi undrer os over er din bemærkning om EU-repræsentationen her i

Sorry, jeg er jo noget gammel, så gamle betegnelser fæstner sig, så her :

http://www.eu-oplysningen.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 20:45

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Sorry, jeg er jo noget gammel, så gamle betegnelser fæstner sig, så her :
>
> http://www.eu-oplysningen.dk/

Hvor kommer erstatningsansvaret ind i billedet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:53

Peter G C wrote:

> Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:
>
> [klip]

> Hvor kommer erstatningsansvaret ind i billedet?

Har du aldrig spurgt en offentlig myndighed om noget, hvor der
er ansvars pådragende rådgivning ?

Eller du vil måske hellere selv føre sagen

Fra : Padre

Dato : 25-07-02 22:13

> Har du aldrig spurgt en offentlig myndighed om noget, hvor der
> er ansvars pådragende rådgivning ?

Ja joo ja, det kan man jo gøre.

Jeg tvivler bare på at EU kan udtale sig med bindende virkning om et
dansk/engelsk skattespørgsmål.

Der er vist ikke så meget EU-ret i problemstillingen, sådan rent
umiddelbart.

padre

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 22:47

Padre wrote:

> [...]
> dansk/engelsk skattespørgsmål.
>
> Der er vist ikke så meget EU-ret i problemstillingen, sådan rent

Og du er helt upåvirket af den seneste EF-dom ?
Om, at alle væsentlige forhold skal være beskrevet i ansættelsesbrev,
det må vel være, som minimum, samme retskrav i alle EU-lande, så
det mest rigtige sted at søge oplysninger, er ?

Og det er vel at mærke, ud fra arbejdstagers synspunkt, så jeg forstår
slet ikke jeres tvivl ?

(Men nok EF domstolens

Fra : Padre

Dato : 26-07-02 01:32

> Om, at alle væsentlige forhold skal være beskrevet i ansættelsesbrev,
> det må vel være, som minimum, samme retskrav i alle EU-lande, så
> det mest rigtige sted at søge oplysninger, er ?

Hos det land, hvis skattelovgivning man ønsker oplysning om.

Det vi ønsker belyst er spørgsmålet om i hvilket land borgeren bliver
skattepligtig.

Det er EU i dag ikke kompetent til at udtale sig om.

Omend spørgsmålet om beskatning i praksis er vigtigt for borgeren, tror jeg
næppe, at EU domstolen forudsætter at arb.giver skal komme med udtømmende
redegørelseser for beskatningsmæssige problemer i ansættelsesbeviset,
ligesom jeg heller ikke forestiller mig, at EU skulle være rette myndighed
for spørgsmål om engelsk skatteret.

> Og det er vel at mærke, ud fra arbejdstagers synspunkt, så jeg forstår
> slet ikke jeres tvivl ?
>
> (Men nok EF domstolens

Que ??

Hvad betyder de 2 afsnit ??

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 26-07-02 15:34

Padre <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev:

[klip]

> Que ??
>
> Hvad betyder de 2 afsnit ??

LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 26-07-02 01:30

> men det er måske helt forbigået jeres opmærksomhed ?

Jeg ved ikke om man kan sige, at det er forbigået vor opmærksomhed.

Som Peter siger, jeg kan kun tale for mig selv, men jeg er da med på, at
såfremt arbejdet udføres i DK, gælder dansk lovgivning. Det behøver jeg ikke
"den løbende debat i Øresundsregionen" eller IBM DK til at fortælle mig, det
står i danske love.

Så det er ikke forbigået min opmærksomhed, jeg har bare ikke udtalt mig om
det specifikke emne før.

Padre