Delphi 5/6
Fra : Carsten Bager

Dato : 25-07-02 08:42

Jeg har oplevet et problem med Delphi 5/6
når jeg skal bruge en "For To" løkke.
Nogle gange tæller den nedad i stedet
for opad.

Er der nogle der har prøvet det samme

Her er 2 functioner hvor "ErSysIdOk1"
tæller fra 16 og ned (hvis man overvåger p
i et debug vindue).

Function ErSysIdOk2(id:Word16):boolean;
var
p:integer;
Begin
ErSysIdOk2:=true;
for p:=1 to 16 do
if p=0 then exit;
End;

Function ErSysIdOk1(id:Word16):boolean;
var
p:integer;
Begin
ErSysIdOk1:=true;
for p:=1 to 16 do
ErSysIdOk1:=false;
End;

Mvh
Carsten

Fra : fkb

Dato : 25-07-02 09:38

hejsa.....

hvordan har du konstateret det ???

/finn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-02 11:23

"fkb" <finnb@post6.tele.dk> wrote in message
> hejsa.....
>
> hvordan har du konstateret det ???
Ved at kigge i debug vinduet (læs teksten).

Til Carsten:
Dette er helt normalt, da det er hurtigere at teste for at nå nul end
øvre grænse. Det anvendes, når det ikke har nogen betydning for den
kode, der står i for-løkken og "optimizations" er slået til. Hvis du har
et eksempel, som tæller baglæns og det påvirker resultatet af en
beregning, er jeg sikker på, at Borland meget gerne vil høre om det. Men
vær helt sikker inden du melder fejl

Husk, at du aldrig kan regne med værdien af for-løkkens variabel EFTER
løkken med mindre du anvender et break undervejs (og det bliver
eksekveret). Umiddelbart ville jeg have sagt, at dette står i
hjælpefilen, men jeg kan faktisk ikke finde det i D6. Emnet har været
diskuteret mange gange i Borlands nyhedgsrupper.

Hilsen
Uffe

Fra : R. A. Larsen

Dato : 26-07-02 00:15

In article <3d3fd167$0$12707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Uffe
Kousgaard wrote:
> [...]
> hjælpefilen, men jeg kan faktisk ikke finde det i D6. Emnet har været
> diskuteret mange gange i Borlands nyhedgsrupper.

Jeg kan heller ikke finde det i D5 hjælpefilen, men det står i min gamle
TP6 manual.

MVH, René
--
Sent using Virtual Access 5.51 - download your freeware copy now
http://www.atlantic-coast.com/downloads/vasetup.exe

Fra : Claus Christiansen

Dato : 26-07-02 10:59

R. A. Larsen <rene.larsen@spamfilter.dk> wrote in

> Jeg kan heller ikke finde det i D5 hjælpefilen, men det står i min
> gamle TP6 manual.
>
> MVH, René

Så vidt jeg husker advarer D også hvis man forsøger at bruge værdien
efter for-løkken.

Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:cch@unipeople.dk>

personal: http://www.bigfoot.com/~kruc/; pythia: http://www.pythia.dk
============================================--------------------------
"Computers are useless. They can only give you answers."
- Pablo Picasso (1881-1973)

Fra : Carsten Bager

Dato : 30-07-02 11:08

> [...]
> et eksempel, som tæller baglæns og det påvirker resultatet af en
> beregning, er jeg sikker på, at Borland meget gerne vil høre om det. Men

Jeg har et eksempel her som ser meget mærkeligt ud
i et debug vindue (p a og b) p starter ved 18 og tæller ned
det burde give et forkert resultat men gør
det ikke.

var
a:array[-1..16] of byte;
b:byte;

Function ErSysIdOk1(id:Word16):boolean;
var
p:integer;
Begin
for p:=-1 to 16 do
a[p]:=p+2;
ErSysIdOk1:=true;
for p:=-1 to 16 do      {P starter ved 18}
b:=a[p];
End;