Kommentar til hjemmeladningsreglene i DK
Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-07-02 23:15

Det ser ut til å være en slags uhellig allianse av politi,
forsikringsselskaper og den lite morsomme lavborgerlige snusfornuft som
råder scenen i danmark men:

Robert A. Rinker har skrevet en meget opplysende bok, som nok burde være
kompulsativ lesning, ikke bare for poltimestere, forsikringsagenter og
politikere, men for brave jeger med!

R. A. Rinker : Understanding firearm ballistics. Mulberry Publishing House
inc. ISBN 0-9645598-4-6

jeg siterer, som en kommentar til feberaktige advarsler vedr. hjemmelading,
sikkerhet og faremomenter her, fra skyttere / jegere :

"Surprisingly smokeless powder is not as dangerous to store and handle as
many other every-day items. If your pick-up truck has 10 gallons of
gasoline (about 60 lbs) in the tank and you have 1000 lbs of smokeless
powder in the cargo bed, which has the most latent explosiove energy?
You are right, it is a trick question.

THEY ARE EQUAL AND THE SAME."

Regn om til metriske enheter selv.

Min kommentar er, jeg har en bil med ca 45 liters bensintank i car port.
Jeg har en god del krutt i laderommet i kjelleren. Dessverre har jeg aldri
hatt økonomi til å kjøpe 1000 bokser krutt og lagre....

Og som en liten sidekommentar, som krydder i hverdagen:

I denne del av Norge, sliter vi enda med ettervirkninger fra den danske
kolonitiden, på mange måter (stivbent og gammeldags byråkrati, som har
kikkerten rettet godt bakut, feks.....).

En lokal virkning og etterlevning, er en god del hjemmebrenning av spiritus,
som ble tillatt av en av Christian'ene, for å holde uregjerlige Nordmenn i
sjakk......

Nu vel, en av de lokale tradisjonsbærerne var uheldig, under prosessen slapp
han opp for kjølevann, vanntilførselen i springvannet stoppet. I løpet av
formiddagen fyltes kjelleretasjen med spritgasser (prosessen løp, mens
mannen var på sitt arbeid).

Når kjelleren senere skulle inspiseres, futtet hele gassbomben av idet el.
lyset ble tent, løftet hele huset av grunnmuren, med totalskade på hus, og
temmelig alvorlig skade på huseieren som følge.

Naturligvis tapte huseiere størstedelen av sin forsikring, ihh til
avkortningsregler......

Jeg ville til enhver tid være meget mere bekymret for å ha slikt
"produksjonsutstyr" i kjelleren, enn et velutstyrt laderom med 4 - 5 kilo
røyksvakt krutt, tennhetter og en kilo svartkrutt, alt lagret ihh til
gjeldende instruks......

Og jeg skjønner ærlig talt slett ikke grunnlaget for det jeg oppfatter som
tåpelige regler på området hjemmelading i Danmark.

Hjemmelading er stort sett ufarlig, og det er totalt sett fullstendig
unødvendig å regulere dette, ettersom alle VÅPEN er kontrollert og
registrert, sammen med alle VÅPENEIERE!

--

ErikP

- Tradition sometimes carries us along on obsolete wings. -

Jack F

Fra : J Nielsen

Dato : 25-07-02 09:35

On Wed, 24 Jul 2002 22:14:43 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Min kommentar er, jeg har en bil med ca 45 liters bensintank i car port.
>Jeg har en god del krutt i laderommet i kjelleren. Dessverre har jeg aldri
>hatt økonomi til å kjøpe 1000 bokser krutt og lagre....

De danske myndigheder har naturligvis(!) forlængst erkendt den
samfundsskadelige risiko som opbevaringen af benzin i private husstande
udgør. Det er ved lov forbudt at opbevare mere end 10 liter benzin i privat
bolig, samtidigt er det et krav at opbevaringen ske i en godkendt emballage.

De fleste eksplosioner i danske hjem, skyldes udsivende gas. Dette er ikke
noget problem da gas er en 'miliø-rigtig' energikilde.

Hjemmeladningsreglerne vil jeg ikke kommentere, jeg kommer bare til græde...
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : JPo

Dato : 25-07-02 14:40

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> Det ser ut til å være en slags uhellig allianse av politi,
> forsikringsselskaper og den lite morsomme lavborgerlige snusfornuft som
> råder scenen i danmark men:

Jeg synes da det virker fint. Dem der vil lade, kan lade alt det de vil.
At samfundet sætter nogle grænser for ikke at andre mennesker kan komme til
skade, er vel i orden.

Jeg kunne nok også finde områder i den norske lovgivning, der får os
danskere til at smile lidt. Men jeg kunne da ikke drømme om at kritisere
nordmændene og kalde dem morsomme lavborgerlige. Det var alligevel godt vi i
sin tid fik "solgt" Norge.

Jpo

Fra : Claus Espeholt

Dato : 26-07-02 10:00

"JPo" <spamfri_pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nordmændene og kalde dem morsomme lavborgerlige. Det var alligevel godt vi

Ja den med at vi fik "solgt" Norge var da under bæltestedet. Som bekendt
mistede den danske konge Norge i 1814 pga en uheldig alliance men Napoleon.
Dette førte til stor sorg i Danmark. Jeg ved ikke hvad det gjorde i Norge
men nordmændene brød sig vel endnu mindre om svenskerne. Denne nedladende
holdning - Jpo - er med til at gøre nordmændenes "selvstændighedstrang"
endnu stærkere. Dette har blandt andet ført til at Norge i skrift og tale
bevidst fjener sig fra dansk.
(Jeg har lige læst EP's oprindelige meddelelse, og jeg forstår godt nu -
Jpo - at du er faret i blækhuset. EP mener åbenbart at alt byrokrati stammer
fra Danmark og at det er vores skyld at hveranden nordmand har et farligt
hjemmebrænderi)
Hr. Erik Prestmo har tidligere talt om at byrokraterne i EU bestemmer den
danske våbenlovgivning. Det har jeg slet ikke bemærket - endnu da. Men det
er et taknemmeligt skræmmebillede Erik Presmo ruller frem der.
Genladningslovgivningen er vel også til at leve med. Det er korrekt at
benzin er farligere end røgsvagt krudt. Forleden demonstrerede jeg for min
hustru afbrændingen af 3 g krudt. Hun holdt sig for ørerne og troede at der
skete noget meget voldsomt. Det er jo den almindelige opfattelse.
Vi kan hurtigt finde mere tåbelige ting i den danske våbenlovgivning. Man
skal have tilladelse til at besidde en halvsløv bajonet, hvorimod en skarp
jagtdolk eller køkkenkniv er ganske lovlig. Dette har danskerne selv fundet
ud af og ganske uden indblanding fra Bruxelles.
MvH
Claus

Fra : Erik Prestmo

Dato : 28-07-02 00:13

Claus Espeholt <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i

> [...]

fundet
> ud af og ganske uden indblanding fra Bruxelles.

Oj oj Claus, du gjør meg mer og mer nedstemt! Og jeg er redd vi får samme
regler her oppe....

Også jeg, som netopp nyter - NYTER serien om Viking Blood fra BBC, hvor man
ramser opp danske storbragder over i England.

Vi skulle ha fortsatt den gang, vi var godt i gang! Jeg vedder Inderne hadde
takket oss!

ep

Fra : Erik Prestmo

Dato : 28-07-02 00:10

> [...]

> nordmændene og kalde dem morsomme lavborgerlige. Det var alligevel godt vi

Nå jeg menta da ikke at ALLE dansker er morsomt småborgerlige!

Kun de som støtter det tøvete regelverket vedrørende hjemmelading......

OG: jeg vedder den danske oljeminister er enig i at det var godt man ble
kvitt Norge!

HAR dere oljeminister, eller ble den posten også overladt en ikke ukjent
dansk rederivirksomhet?

Knæk og bræk!