V:Opskrift på en kloaktank i kolonihavehus
Fra : René Rattenborg

Dato : 24-07-02 22:39

Hejsa
Har netop overtaget et kolonihavehus hvor der ligger et lille hus som jeg
påtænker at rive ned om 1-2 år haven er et stort vilnis som kræver næsten
konstant overvågning idet den ikke har været passet i 5-6 år tidsler og
brændenælder var ca 1,5m høje hækken er ca 2,40m høj.
Nå men der er altså ingen kloak inde og jeg vil gerne lave en kloaktank, men
behøver lidt hjælp, idet jeg ikke ved hvordan en sådan opbygges.
Al teknisk hjælp ønskes Evt. en hjemmeside adrs.
MVH René

Fra : Mogens

Dato : 24-07-02 23:20

On Wed, 24 Jul 2002 23:39:13 +0200, "René Rattenborg"
<rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Nå men der er altså ingen kloak inde og jeg vil gerne lave en kloaktank, men
>behøver lidt hjælp, idet jeg ikke ved hvordan en sådan opbygges.

Hej

Er du helt sikker på at du må lave den slags i din kolonihave ?
Man må ihvertfald ikke der hvor jeg har have. Vistnok noget
med at den slags ikke er tilladt inden for bygrænsen.
Vi må kun have et tørkloset.

Det ville jo være surt at skulle grave det hele op igen.

mvh Mogens

Fra : René Rattenborg

Dato : 25-07-02 06:12

Hejsa
Mogens
> [...]

> Vi må kun have et tørkloset.
>
> Det ville jo være surt at skulle grave det hele op igen.

Næ det er jeg overhovedet ikke sikker på. Vil straks undersøge det
MVH René

Fra : SB

Dato : 25-07-02 11:45

"René Rattenborg" <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:aho1ae$2e7f$1@news.cybercity.dk...
> [...]
men
> behøver lidt hjælp, idet jeg ikke ved hvordan en sådan opbygges.

Der findes to slags, en lukket tank, som skal tømmes af en slamsuger ind
imellem og en septic/trix tank

Septictanken er ofte ikke andet end 3 - 4 1m brøndringe der er gravet ned,
med et T stykke på hhv tilgang og afgang.
afgangen er ført vidre ud i et dræn.
Bor du i et område hvor grundvandet til tider kan stå højt, kan det ske at
vandet løber tilbage i drænrøret og fylder din septictank.
en trixtank er dyrer, typisk omkring en 25.000 - 30.000 hvis den skal graves
ned af en autoriseret kloakmester, hvad de sikkert vil kræve den bliver.

Søren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-07-02 14:28

du kan læse lidt om det her
http://www.danasdk.dk/katalog.pdf

Fra : Ivan

Dato : 26-07-02 13:50

Dav

For det første er det forbudt at have vandskylde toliet i de danske
kolonihaver, noget med grundvand og lign.

Jeg vil anbefalde en plasttank, 1m3, nedgravet så den er i frostfri dybde(70
cm under jordoverflade) det gælder fra tilløbsrøret.

Du bore hul til tilløb(110mm pvc) tømningsrør(110mm pvc) udluftning(50mm
pvc)

Tanken graver du ned så der er lidt fald ned mod tømningsrøret. Det eneste
du bør være sikker på er at tømningsrør er det sidste.

Det skal ikke være plasttank, men det er nemmest at arbejde med. Du kan selv
bore hul i tanken. Det er heller ikke nødvendigt med 1m3 tank, det afhænger
af hvor meget du skal bruge det. Det er heler ikke nødvendigt at grave ned i
frostfri dybde, men hvis du ikke får den tømt har du et problem. Når du
alligevel er igang med skovlen kan jo ligesågodt lave det ordenligt.

Det vand der vil stå i vandlåsen på toliet suger du bare op med en klud når
der bliver lukket for vandet, HUSK AT LIGGE KLUDEN I VANDLÅSEN, ellers kan
der komme til at "lugte" lidt af "parfume".

Alle rør ligger du med et fald på 10-15 promille( 10 prommile = 1 cm pr m).
Rør bruger du pvc 110mm.

Jeg tror at det var det, så er der kun at sige god arbejdslyst. Der er mange
der har lavet vandskylde toliet i kolonihaver i Dk, så fordi det er forbudt
behøver du ikke have dårlig samvitihed.

Jeg syntes at det er næmest med en tank der skal tømmes, lidt af hvor meget
du kommer til at bruge tolietet skal du regne med at skulle have tømt 1-2
gange årligt, og helst altid når der bliver lukket for vandet.

Hvis du kommer i tanke om noget jeg ikke skulle have fået med må du skrive
igen her i gruppen

Fra : WebWoman

Dato : 26-07-02 22:56

"Ivan" <ic@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> For det første er det forbudt at have vandskylde toliet i de danske
> kolonihaver, noget med grundvand og lign.

Jeg kender ellers et par haveforeninger, hvor det er tilladt og udbredt.

Mvh. Lisbeth

Fra : René Rattenborg

Dato : 27-07-02 12:25

Mange Tak Skal i have alle sammen
MVH René

Fra : L&F

Dato : 28-07-02 07:10

Hej Rene
Hvis etableringen skal være lovlig Har du kun en mulighed. Tanken må du ikke
lave selv den skal være godkendt og arbejdet skal udføres af en aut.
kloakmester.

mvh Finn
René Rattenborg <rattenborgSLETDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ahn6qb$1lf4$1@news.cybercity.dk...