Is?
Fra : Michael

Dato : 24-07-02 21:42

Hej med jer!

Jeg sidder her og har lyst til is....! Altså....sådan noget Cartedór is! Men
.....så kom jeg til at tænke på, er det usundt? Er det meget usundt at spise
is??

Jeg ved at især mælkechokolade er usundt! Men hvordan står det til med is??

Håber I kan hjælpe mig :)

Ha det godt!

/Michael

Fra : Helle Nielsen

Dato : 24-07-02 22:02

> [...]
spise
> is??
>
> Jeg ved at især mælkechokolade er usundt! Men hvordan står det til med

Hej Michael.
Ja is er MEGET usundt OGSÅ Cartedór! Du skal tænke på at det er FLØDE is og
fløde feder jo meget. Hvis du bare SKAL have is så vælg sorbet is eller
sodavandsis. Du kan også vælge youghurtis - feks så smager caramel
youghurtis rigtig godt. Det kan du få i kvickly og andre dagligvarer
butikker i en rund bøtte.
Så hold dig fra flødeis og vælg sodavandis, sorbetis eller youghurtis.

/Helle

Fra : Pizzaman

Dato : 27-07-02 23:02

Den runde bøtte hedder Dream...og den er stoppet med kemikalier, foruden at
den også indeholder vist fløde og sukker. Jeg ved snart ikke, hvad der er
mindst usundt: en Underground med fløde og æggeblommer eller en Dream med
den berømte "tapetklister-ingrediens-som-jeg-har-glemt-navnet-på". Nå ja,
der er også Isis, som findes i Superbrugsen - den er med Aspartam.

Efter at have prøvet dem alle ville jeg hellere tage en off-day og købe en
Underground, som er den hidtil bedste is, jeg nogensinde har smagt - slår
selv de italienske hjemmelavede.

Fra : WebWoman

Dato : 28-07-02 20:59

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Efter at have prøvet dem alle ville jeg hellere tage en off-day og købe en
> Underground, som er den hidtil bedste is, jeg nogensinde har smagt - slår
> selv de italienske hjemmelavede.

Underground var godt engang! Det var ligefrem kanongod i sin oprindelige
form - lave på fløde og andre rene varer, uden syntetiske
tilsætningsstoffer.

Men så blev det købt af Frisko og er nu endt som det samme syntetiske pjask
som mange andre slags is. At Frisko sælger det som en luksusis gør den ikke
god.

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas E

Dato : 06-08-02 19:40

> [...]
> tilsætningsstoffer.
>
> Men så blev det købt af Frisko og er nu endt som det samme syntetiske

Så vidt jeg ved er det Nestlé ( tidligere premier) der laver underground.
Mener det er Van Den Bergh Foods som står bag frisko. Om de har slået sig
sammen ved jeg ikke.

Fra : WebWoman

Dato : 24-07-02 22:06

"Michael" <Michael_hopla@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder her og har lyst til is....! Altså....sådan noget Cartedór
> is! Men ....så kom jeg til at tænke på, er det usundt? Er det
> meget usundt at spise is??

Usundt? Kommer vel blandt andet an på, HVOR MEGET du spiser og hvor mange
tilsætningsstoffer der er i isen.

> Jeg ved at især mælkechokolade er usundt!

Øhhhh... usundt??? Det kommer vel igen an på hvor meget af det, du spiser.
*S*

Men bekymrer du dig om kvaliteten og smagen (altså af is), så prøv at gå
efter Den økologiske Flødeis fra Vebbestrup Mejeri, som forhandles i bl.a.
SuperBrugsen og Kvickly. Den blev NEMLIG udnævnt til bedste vanilleis i en
smagstest Jyllands-Posten gennemførte for nylig.

Vebbestrup-isen blev skarpt forfulgt af Gelato-isen fra Føtex, som scorede
næstflest point.

På tredjepladsen kom vanilleisen fra Carte D'or. Dommerne gav den en pæn
middelkarakter og vurderingen: Dufter ikke af meget. En smule for gul. Har
en fin struktur og en god og cremet smag.

Mvh. Lisbeth

Fra : LR

Dato : 24-07-02 23:33

Michael skrev i meddelelsen
<3d3f1051$0$26769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>is??
>
>Jeg ved at især mælkechokolade er usundt! Men hvordan står det til med is??

Der er så mange mærkelige teorier om at dette og hint er usundt, og de
fleste af dem er misforståelser og ammestuesnak. Med mindre du lider af en
eller anden sygdom tror jeg ikke is er specielt usundt. Men det kommer
selvfølgelig an på, hvor meget du spiser. Det er fx ikke sundt at spise en
hel liter Carte d'Or-is. :)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 25-07-02 11:11

> [...]
> eller anden sygdom tror jeg ikke is er specielt usundt. Men det kommer
> selvfølgelig an på, hvor meget du spiser. Det er fx ikke sundt at spise en

Korrekt

men har man lyst til is.. er det sjovere at kunne spise mere en to
mundfulde! - og derfor er det relevant at spørge om hvad der er mest sundt!

Som snart er lidt træt af bemærkningen - det handler ikke om hvad du
spiser.. men hvor meget du spiser *GG*

KatjaStrofen

Fra : WebWoman

Dato : 25-07-02 12:10

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> men har man lyst til is.. er det sjovere at kunne spise mere en to
> mundfulde! - og derfor er det relevant at spørge om hvad der er mest
sundt!

Hvis det er vægten man tænker på, er det relevant at spørge, hvad der er
flest kalorier i - men gør ikke dét til at spørgsmål om, hvad der er sundt
eller usundt, for et højt kalorietal i en fødevare er på ingen måde usundt.
Fedt i en fødevare er heller ikke nødvendigvis usundt. Fed fisk indeholder
sund fedt - mens mælkefedt derimod er usundt.

Og nu må det forskrækkede og forvrængede fedthysteri da snart tage en ende,
så folk ikke fortsat bilder hinanden ind, at sodavandsvis er sundere end en
god flødeis.

> Som snart er lidt træt af bemærkningen - det handler ikke om hvad du
> spiser.. men hvor meget du spiser *GG*

Den er også sludret og intetsigende. *S*

Det handler nemlig om - i vægtmæssig sammenhæng - hvor mange kalorier du
spiser.
Vælger du rigtigt, kan du spise MEGET mad uden at få for mange kalorier -
ligesom du kan spise små bitte portioner og alligevel få langt flere
kalorier, end du forbrænder. Og det sidste er usundt.... hvis det står på
over længere tid. *S*

Mvh. Lisbeth (som iøvrigt både spiser sodavandsis og flødeis)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-07-02 12:19

> [...]
spise
> is??
> Jeg ved at især mælkechokolade er usundt! Men hvordan står det til med

usundt???? alt er usundt! det er usundt at leve - at trække vejret. du kan
ikke undgå at leve livet usundt. alt mad er usundt - i de forkerte mængder!

lidt is skader lidt, meget is skader meget

Folk er blevet utrolig pylrede - men det er en lang off-topic diskussion.

Fra : Pia Petersen

Dato : 25-07-02 15:01

Hej Michael og jer andre...

Jeg ved ikke om du har fået svar i de mails som allerede er kommet ??
Men jeg synes ummidbart bare der er kommet råd, og ikke svar ? Men jeg
har det nok også lidt lige som Katja, som er lidt træt af "du kan tabe
dig lige meget hvad du spiser - bare du forbrænder mere end du spiser "
... jo gu' er det da rigtig nok .. men det er vel nok så relevant hvilken
is som feder mindst hvis man nu har lyst til at spise mere end to
skefulde ..

Nå .. men .. det var bare en sidebemærkning .. ha ha .. Mit svar kommer
her :

I Ehlers køber jeg en is som hedder DeLight fra firmaet ISIS Aps. Der
er ikke tilsat sukker, og specifikationerne er :

Pr 100 gr is
Energi : 147 Kj / 35 kacl - fedt 1,5%

Dvs, det svarer sådan noglelunde til letmælk ( siger jeg uden lige at
have sådan en foran mig .. )

Det er klart at hvis man spiser en hel bøtte feder det mere end hvis man
bare tager 2 skefulde .. Men selv en hel bøtte feder mindre end en hel
bøtte CarteDor .. når alt kommer til alt ..

Og isen ? Ja - den smager selvfølgelig ikke HELT som CarteDor .. men den
smager såment udemærket .. Den fåes som vanilie og chokolade ..

Hilsen Pia

Fra : Suzanna Ipsen

Dato : 26-07-02 20:25

en alternativ is(!)
til to
skræl og frys to bananer (mindst 1 døgn)
når de så skal spises
blendes de sammen med en deciliter appelsinjuice
og der kan så blendes lidt frosne frugter med.
Fyld det op i et glas og det nydes med glæde!

Suzanna

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 08-08-02 07:26

En nem måde at fjerne din trang til netop Carte D'or er ved at kigge på
ingredienslisten, hvad der er mest af skal nemlig stå først, og på flere af
deres "ise" er første ingrediens altså vegetabilsk fedt...
Det fjerner ihvertfald min lyst til at spise carte d'or... ;)

Mvh

- Sidsel