Bremseproblem Kawa Z1000 J
Fra : Holten

Dato : 24-07-02 21:34

Her lige købt sådan en gl hund fra 1982, med dobb. skivebremser på
forhjulet.
Forbremsen kan trykkes i bund, selvom der er nok vædske på.
Jeg udluftede så den ene side(der kom en stråle med det samme)
Der næst den anden side, men her komme næsten kun luft, og kun få små dråber
vædske.
Efter ca. 50 gange udluftning kommer stadig kun en skvat luft når jeg løsner
skruen men min fader holder bremsehåndtaget stramt.

Gør vi noget forkert eller hvad kan være galt.

MVH

Holten

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-07-02 21:45

"Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse

> Gør vi noget forkert eller hvad kan være galt.

....tap evt. vædsken over i en ren smørekande og fyld den på nedefra gennem
udluftningsskruerne...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Razer

Dato : 24-07-02 21:47

> [...]
løsner
> skruen men min fader holder bremsehåndtaget stramt.
>
> Gør vi noget forkert eller hvad kan være galt.

Da jeg skiftede bremsevæske på hele mit system ( zx-10 med DB skive foran )
kunne vi ikke få pumpet væske ned til bremserne, eller det gik extremt
langsomt. vi brugte en standart blæsepistol til en kompressor, borede et hul
i siden af det rør der kommer luft ud af og satte en slange på som vi satte
på ventilen på kaliberhuset.
Når man blæste luft gennem pistolen virkede det som en pumper som sugede
luft og til sidst væske gennem bremse systemet.
ligesom de vandpumper man har i fysiklokalerne på alle skoler hvor vandet
bruges som en pumpe når det løber gennem vandhanen. ( hvis det giver nogen
mening ... )
Det svinede lidt men det gik hurtigt og al luft var ude af systemet.

Måske kan du bruge det trick.. DN

Mvh Thomas

Suzuki Gs550E
Honda VF 750 F
Kawasaki ZX-10 88

Fra : Armand

Dato : 25-07-02 23:12

Razer <plasmafusionFjernDette@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> sugede luft og til sidst væske gennem bremse systemet.
> Det svinede lidt men det gik hurtigt og al luft var ude af systemet.

"Svinede", ja tak det kan jeg forestille mig!

En meget intuitiv løsning forøvrigt; men der er er bare lige dét at
bremsevædske er ekstremt aggressivt overfor såvel lak, som plast:
Lakken bobler op som havde den fået "Bums", og plast bringes til at
overhærde (= revner og bliver sprød indenfor kort tid!).
En tåge af bremsevædske ud i hele garagen/værkstedets atmosfære, eller
tværs igennem haven og hen over naboens bil er et decideret
skrækscenarie =

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 24-07-02 21:53

> [...]
løsner
> skruen men min fader holder bremsehåndtaget stramt.
>
> Gør vi noget forkert eller hvad kan være galt.

Husker I at pumpe trykket godt op inden udluftningsskruen løsnes?

Allan Bojesen

Fra : Holten

Dato : 24-07-02 22:32

"Allan Bojesen" <aboje@SLETpost9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Holten" <dddddd@ddd.dk> skrev i en meddelelse
> løsner

> Husker I at pumpe trykket godt op inden udluftningsskruen løsnes?

Ja, men det begræsner sig hvilket tryk vi kan lave, når der er så meget luft
i systemet.

MVH

Holten

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 25-07-02 07:20

Kalibrene er sikkert rustet fast! Det var mine osse:

Tag bremseklodserne af og se om kailbrene bevæger sig, når du trækker
bremsen. Gør de ikke det - tja så bremser den jo ikke. DA det er hydraulik
må du derfor pumpe kalibrene ud - det kan tage noget tid - med smør evt. med
WD-40 inden. Når de er helt ude skal du huske at smøre dem igen. Hvis de
alligevel ikke rokker sig, kan du men med en lille skruetrvinge tvinge dem
lidt tilbage og derefter pumpe dem ud igen!
mvh

Hans

Fra : Armand

Dato : 25-07-02 23:13

Hans L. Baldrian <Baldrian@get2net.dk> skrev i en
> [...]
dem
> lidt tilbage og derefter pumpe dem ud igen!

Bedste basis for en udluftning er med stemplet/erne trykket heeelt i
bund, således at der næsten ikke er volumen tilbage bag stemplet!!!

Er calibrene af typen med kun et stempel, kan dette udnyttes på endnu en
måde: Pres stemplet ibund ved at tvinge caliberen ind imod skiven med et
hårdt knæ og hav samtidig udluftningsventilen åben og med en slange
sikkert(!) monteret - Vædsken endsamt den luft der måtte være inde bag
stemplet presses derved ud igennem udluftningsskruen!
Hvis man samtidig har påvirket bremsegrebet (á: en strip eller andet
omkring greb+håndtag!) er man sikret at der ikke vandrer noget vædske
tilbage imod hovedcylinder og reservoir!

Men jeg hælder nu mest til Jake's bud - Det kan tillige være
udluftnings-skruen, eller hullet dertil der er stoppet ! :-/

--
Armand.

Fra : Jake

Dato : 25-07-02 10:15

> [...]
løsner
> skruen men min fader holder bremsehåndtaget stramt.
>
> Gør vi noget forkert eller hvad kan være galt.

Det lyder sært at der kommer vædske ud i den ene side, men ikke i den anden.
Har I checket bremseslanger? Det kunne næsten lyde som om den ene er stoppet
eller har et knæk
Det kunne være en passende lejlighed til at skifte til stålarmerede slanger.

mvh Jakob