Omkonvertering af I/S til APS
Fra : mt

Dato : 24-07-02 21:26

Hej NG,

Vi er et par gutter der vil omkonvertere deres I/S til Aps, vi har nok i
egenkapital (blandet aktiver og passiver) til at lave selve omkonvertering,
MEN for vi gor det, vil vi lige vide om det overhovedet kan betale sig.

Som umiddelbare fordele kan vi se, at:

* der ikke l?ngere er noget personlig d?kning af evt. underskud osv.

* virksomhedens indkomst er ikke l?ngere betragter som ens personlig
indkomst fra told & skats synespunkt.

* man kan f.eks. leje et k?mpe lejlighed og bagefter leje nogle v?relser
ud til en privat-person (ikke nodvendigvis ejeren) - dette sa vidt som jeg
har forstaet er ikke muligt i I/S..

Og helt umiddelbare ulemper er:

* der skal altid v?re 40% (eller lign.) af egenkapital i firmaet, ellers
har Erhvervs og Selskabsstyrelsen ret til at lukke firmaet

* der skal indleveres et regnskab, som er udarbejdet af en revisor,
hvilket koster ca. dkk 20.000,- om aret.

* penge til ejerne skal udbetales som lon, dvs. ogsa ferie-penge og alt
muligt andet lort

Er der nogen der kunne hj?lpe os med at fastsla flere ulemper / fordele, sa
vi kunne tage beslutningen ?

/m.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 25-07-02 08:24

> * penge til ejerne skal udbetales som lon, dvs. ogsa ferie-penge og alt
> muligt andet lort

Kunne vel håndteres ved at lade ApS'et være et selskab uden direkte ansatte.
I par gutter opretter så jeres eget enkelmandsselskab og fakturerer
jeres eget firma. Således er problematikken med feriepenge osv. ude af
det :)

mvh
Johan

Fra : Niels Henriksen

Dato : 25-07-02 17:53

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I par gutter opretter så jeres eget enkelmandsselskab og fakturerer
> jeres eget firma. Således er problematikken med feriepenge osv. ude af

Den tror jeg ikke helt går. Skattevæsenet vil se det som at de er ansatte af
Aps'et og derfor er det Aps'et der skal betale skat. Reglerne er at man skal
have flere kunder samt at man ikke må bruge det meste af sin tid på én
kunde.

--
Niels Henriksen
bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:28

mt wrote:

> [...]
> MEN for vi gor det, vil vi lige vide om det overhovedet kan betale sig.

Så'n grundlæggende, vil jeg formode, at det ikke kan betale sig,
men må i samme sætning beklage, at mange af mine kollegaer, og
især revisorer, ikke rigtig kan anvende virksomhedsordningen, og
dermed hellere vil arbejde med noget restriktivt og kendt, så det
er jer, der bør vide, hvordan systemet virker, og ikke en ekstra
indsats via rådgivning fra jere rådgiver,

men konkret, en I/S aftale vil være ca 5 tkr engang, og derefter ca 15 tkr
ved en årlig opgørelse af I/S med VS-ordning for to interessenter,
samt I/S't,
men husk, at al personlig omsætning skal med- kapitalforklaring.

Men for ca 3 kkr, vil jeg give jer en forpligtende rådgivning, med
ca 4 timers analyse, af hvad i helst vil vælge, og det er ikke det
samme som, vad en rådgiver mener er det bedste for jer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 20:34

Erik G. Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Så'n grundlæggende, vil jeg formode, at det ikke kan betale sig,

Enig.

Det er dog en konkret vurdering af det enkelte selskab. Særlig udsigterne på
længere sigt kan vise, at et kapitalselskab er en fordel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik

Dato : 28-07-02 20:47

> Men for ca 3 kkr, vil jeg give jer en forpligtende rådgivning, med
> ca 4 timers analyse, af hvad i helst vil vælge, og det er ikke det
> samme som, vad en rådgiver mener er det bedste for jer.

Gider du lige at holde dette uden for denne gruppe?

Mvh
Erik

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:42

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-07-02 20:48

"Erik G. Christensen" wrote:

> [...]

Sorry, jeg trykkede for hurtigt.

Men prisen er nok ca den samme, men det er vigtigt, at I virkelig
har drøftet samarbejdet, derfor en høj startydelse,
for I skal rigtig "spankes" for at sikre, at senere uoverenstemmelser
er så små som mulig, så i kan bruges jeres energi til at tjene
penge i fælleskabet, og dermed for begge.