mac's clock-frekvens i forhold til en pc's~
Fra : Andreas Reventlow

Dato : 24-07-02 21:10

Hej gruppe.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal formulere mig, men:
Hvor hurtig er en mac's clock-frekvens i forhold til en pc's (pentium/amd)..
Kan man fx gange med et tal (fx 1,5) for at regne ud hvad den egentlige
frekvens for en mac (G3/G4) er i forhold til en pentium?

Jeg ved ikke meget om Macintosh, men håber I forstår mit spørgsmål.

Venligst, Andreas Reventlow
--
http://supafluf.tk/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-07-02 21:11

"Andreas Reventlow" <andreas@NOSPAMreventlow.dk> writes:

> [...]
> Kan man fx gange med et tal (fx 1,5) for at regne ud hvad den egentlige
> frekvens for en mac (G3/G4) er i forhold til en pentium?

Nej. Der findes ikke nogen fast formel for udregning af den slags
ting. F.eks. kan du sammenligne AMDs CPU'ere med Intel's Pentium IV,
heller ikke her kan du nøjes med at gange en faktor på
clockfrekvensen, på trods af, at de er binære kompatible.

De to arkitektureres vektor enheder (Altivec vs. MMX/3D-now) er
yderligere med til at komplicere billedet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Andreas Reventlow

Dato : 24-07-02 21:25

Kan du give mig en ide om hvordan det nogenlunde forholder sig?

venligst, andreas
--
http://supafluf.tk/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-07-02 21:46

"Andreas Reventlow" <andreas@NOSPAMreventlow.dk> writes:

[sammenligning af x86 og PowerPC]

> Kan du give mig en ide om hvordan det nogenlunde forholder sig?

Nej. Du kan prøve at finde nogle benchmarks på diverse websites, men
uden at vide hvad det er du gerne vil, er det ikke umiddelbart til at
sige. Selve ydeevnen af en specifik computer afhænger af den eksakte
konfiguration.

Du kan selvfølgelig også bare gange clockfrekvensen med 1,5, og så
håbe på at der ikke er nogle der måler efter

Fra : Andreas Reventlow

Dato : 24-07-02 22:06

> Du kan selvfølgelig også bare gange clockfrekvensen med 1,5, og så
> håbe på at der ikke er nogle der måler efter

Hehe, tak for hjælpen :)

Venligst, Andreas
--
http://supafluf.tk/

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-07-02 21:55

Andreas Reventlow wrote:
> [...]
> Kan man fx gange med et tal (fx 1,5) for at regne ud hvad den egentlige
> frekvens for en mac (G3/G4) er i forhold til en pentium?

Det har været en kilde til evig fornøjelse og kommer jo an på hvilket
program man måler i, eller om det er heltalsoperationer (specInt).

I Australien er en 800 MHz G4 28% hurtigere end en 2 Ghz Pentium 4. Dvs.
der skulle en 1,28 x 2 GHz P4 = 2,56 GHz P4 til (2,56/,8 = Faktor 3,2)
http://www.apple.com.au/newtomac/speed.html

I USA er en 867 MHz G4 58% hutigere end en 1,7 GHz Pentium 4.
Dvs 1,58 x 1,7 GHz = 2,686 GHz P4. 2,686/0,733 = Faktor 3,7.
http://www.apple.com/g4/myth/

Ovenstående handler kun om Photoshop under Mac OS 9. Der findes
selvfølgelig også andre tests:
http://www.cpuscorecard.com/cpu_comp.htm

Som det fremgår yder G4 60% mere - dvs.:
Mac CPU frekvens x 1,6 = Pentium 4 ydelse.

Men... det kommer HELT an på programmerne. Pentium 4 har
multimedieoptimering, G4 har noget tilsvarende.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Andreas Reventlow

Dato : 24-07-02 22:07

Tak for hjælpen og linksene.. spændende læsning :)

Venligst, Andreas
--
http://supafluf.tk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-07-02 22:46

> [...]

> frekvens for en mac (G3/G4) er i forhold til en pentium?
>
> Jeg ved ikke meget om Macintosh, men håber I forstår mit spørgsmål.

Frekvens er et meget misvisende måletal.

Normalt vil man finde et område hvor man er interesseret i en given
ydelse, videorendering, komprimering, databaser, osv, og så finde en
benchmark som kan køre på alle de relevante platforme.

Herefter får man måletal som kan sammenlignes.

Hvad havde du tænkt dig at sammenligne?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-07-02 06:08

Hej Andreas

Andreas Reventlow wrote:

> [...]
> Kan man fx gange med et tal (fx 1,5) for at regne ud hvad den egentlige
> frekvens for en mac (G3/G4) er i forhold til en pentium?

Det er egentlig ikke muligt at lave en direkte sammenligning. Der er mange
faktorer, der skal indregnes - selve frekvensen, Gigaflop transmissionen og
MLPS transmissionen. - Typen af CPU, bundkort, bushastigheder osv.osv..

> Jeg ved ikke meget om Macintosh, men håber I forstår mit spørgsmål.

Ja, det er jo også en af de tilbagevendende spørgsmål, - hvad er hurtigst en
G4/733 eller en AMD 1400mhz. Jeg har udfra mine egne erfaringer + hvad andre
har sagt om deres brug af både Mac og PC i samme netværk - men til forskellige
jobs.

Groft sagt kan du regne nogenlunde med flg. omregning. Jeg har kun regnet med
G3 og G4 modeller i 'ægte' opsætning, - ikke med upgrades i ældre maskiner som
fx. PCI PowerMacs, - fx. PM 7600, 8600 og 9600
Mac 233mhz svarer til en PC 400mhz P2
Mac 333mhz svarer til en PC 450-550 P3
Mac 450mhz svarer til en PC 700mhz P3
Mac 600mhz svarer til en PC 900-1000 P3
Mac 733mhz svarer til en PC 1000-1100 P3
Mac 867mhz svarer til en PC ca. 1300 P4
Mac 1000mhz svarer til ? - måske en 1800-2000 P4.*)

*) Det kommer lidt an på, hvordan man regner. Regnes efter Gigaflop, så er
det en 2000mhz P4, regnes det efter MLPS, så er det ca. 1800mhz P4.

Jeg håber, du får bare en lille fornemmelse af, at det ikke altid er de rene
clockfrekvenser, der har betydning. Det kommer selvfølgelig også an på, hvilke
opgaver, det drejer sig om... - er det videorendering, grafisk bearbejdelse,
internet surfing, alm. tekstbehandling, konverteringsopgaver osv..

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,