Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop
Fra : Anders

Dato : 24-07-02 19:55

jeg prøver lige her i stedet for i Frontpage-gruppen...

"Peter" <peter@cgi-shop.dk> skrev i en meddelelse

> Fjern "øjet" i baggrunds-laget så du har grå/hvide tern som baggrund
>
> - File>Save For Web
> - vælg gif
> - vælg Transparency

Tak for svaret, men det virker stadig ikke
Jeg har gjort følgende:
- åbnet et ny lærred og valgt det til at være transparent
- valgt texttool og skrevet teksten.
- Gået tilbage til normal mode og ændret tekstens udseende med "blending
options"
- der er ikke angivet nogen baggrund og der er derfor ikke noget øje at
fjerne.
- herefter har jeg valgt save for web, valgt gif og tranparency.
- Der er efterfølgende stadig en hvid kant rundt om

Hvad gør jeg galt?
Tak for tålmodigheden!

Fra : Henrik

Dato : 24-07-02 20:42

> - herefter har jeg valgt save for web, valgt gif og tranparency.
> - Der er efterfølgende stadig en hvid kant rundt om
>
> Hvad gør jeg galt?
> Tak for tålmodigheden!

Det vil der næsten altid være, da teksten er "anti-aliased" - dvs at nogle
af pixels rundt om teksten er halv transparente og derfor kommer der hvide
pixel rundt om din tekst.
Eftersom gif formatet ikke understøtter transparente pixels!
Du må derfor angiv en farve for "Matte:" den står til "none" som default -
du kan vælge den samme farvenuance som din baggrund. feks. hvis du har en
flerfarvet baggrund må du vælge en farve som er neutral i forhold til den.

Mvh Henrik

Fra : B. Sørensen

Dato : 25-07-02 09:12

"Anders" <no@spam.dk> wrote

Dette er korrekt fremgangsmåde hvis man ikke ønsker matte og derfor heller
ikke antialiasing ved former
vinklet anderledes end en værdi delelig med 45 grader.

> [...]
> - herefter har jeg valgt save for web, valgt gif og tranparency.
> - Der er efterfølgende stadig en hvid kant rundt om

Idet du åbner save for web menuen op er 'Matte' sat til hvid pr. standard.
Ønsker du ikke
matte vælger du blot at sætte matte til 'none'.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«