Jeres mening om 3510 - evt bedre alternati~
Fra : Matthiessen

Dato : 24-07-02 19:30

Jeg skal til at købe ny telefon, havde tænkt mig at købe 3510'eren, men
ville lige høre andres mening. Er der telefoner der er bedre, i samme
prisniveau ?

/Anders

Fra : Simon Jørgensen

Dato : 24-07-02 20:12

> Jeg skal til at købe ny telefon, havde tænkt mig at købe 3510'eren,
> men ville lige høre andres mening. Er der telefoner der er bedre,

Lige pt syntes jeg at 3510s direkte konkurrent er lillebroren 3410. De
minder utroligt meget om hinanden.

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 24-07-02 20:33

"Simon Jørgensen" <mob51641@orangenet.dk> wrote in message

> Lige pt syntes jeg at 3510s direkte konkurrent er lillebroren 3410. De
> minder utroligt meget om hinanden.

Ja, det stemmer! Bladet "Mobil" har i sin test av N3510 i julinummeret, sagt
det samme som deg. Her konkurrererNokia med seg selv. I stedet for å lage én
modell med både java og GPRS, som Siemens har gjort på sin M50, har man
gått hen og laget to telefoner! Mottoet blir da: Kjøp begge, så har du alle
muligheter, polyfoniske ringetoner inkludert. Eller vent på Siemens C55...

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Kenni Lund

Dato : 25-07-02 14:11

> Lige pt syntes jeg at 3510s direkte konkurrent er lillebroren 3410. De
> minder utroligt meget om hinanden.

Ja, det gør de, men 3510 er stadig en generation længere fremme....3410 er
jo bare en opgraderet 3310/3330, hvorimod teknologien i 3510 er ny, og ikke
brugt i tidligere telefoner. Men rent praktisk så ja, de minder meget om
hinanden.

Mvh.
--
Kenni Lund
www.turbogris.dk

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 24-07-02 20:26

"Matthiessen" <matthiessen.SLET.@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg skal til at købe ny telefon, havde tænkt mig at købe 3510'eren, men
> ville lige høre andres mening. Er der telefoner der er bedre, i samme
> prisniveau ?
>
> /Anders

Ericsson T65.

Den har ikke utskiftbart deksel eller polyfoniske ringetoner. Tastaturet er
mye mindre og dårligere å skrive på enn N3510, men navigasjonstastene er
desto bedre

T65 har en flott kalender, som kan synkroniseres mot Outlook. Man kan bruke
datakabel.

Sammenlign skjermen i T65 og N3510. Det er to forskjellige tidsaldere. T65
har display som viser gråtoner, og man kan stille kontrast. Lyset kan slås
av. Skjermene er omtrent like store, men T65 kan vise langt mer tekst,
dersom man stiller skriftstørrelsen til liten. Da er skriften liten hele
tiden, ikke som på Nokia, som har såkalt dynamisk display. Likevel klarer
ikke Nokia å utnytte displayet optimalt. I menyene er skriften altfor stor.
Det vil si, om man har en 8310 eller en 3510, er det omtrent det samme som
vises, selv om 3510 har et større display. T65 har GPRS og HSCSD, samt
e-postklient. Den har hurtigmeny, som kan innstilles etter ønske, det kan du
vel glemme på en Nokia...

Videre har T65 stoppeklokke, nedtellingstidtaker og vekkerur. Vekkeruret kan
innstilles til å gjelde utvalgte ukedager. Nedtellingstidtakeren viser også
når telefonen er i stand-by-modus.

Siemens M50 er også verd å kikke på. Den har et lite display, men det er til
å leve med. Her kan skriftstørrelsen i menyene settes til normal eller stor,
mens i WAP kan den settes til normal eller liten. Den har et kraftig blått
displaylys, mens tastene er gulorange. Lyset kan slås av. I tillegg til GPRS
har den også Java og ICQ. Den har hurtigmeny, som kan instilles etter ønske.
Den har ikke kalender, men kan settes opp med avtaler etc. Disse vises i
listeform, noe Nokiaen ikke kan. Dessverre mangler M50 kalkulator og
stoppeklokke. Dette kan dog lastes ned fra nettet til telefonen. M50 har
utskiftbart deksel. Tastaturet er bra, men det går hurtigere å skrive på
3510, synes jeg. Den har vekkerur, som kan innstilles til å gjelde utvalgte
ukedager. I avtaleboken kan man velge hvilken ukedag en avtale skal gjentas.
F.eks en fredag hver måned.

Også M50 kan kobles til PC med datakabel. Det finnes en del programvare. Den
kan ikke overføre Javaprogrammer, men det går an å vedlikeholde avtaler,
legge inn logoer og ringetoner, samt oppdatere adressebok.

Ericsson og ikke minst Siemens er gode valg, dersom man er ute etter hjelp
på nettet, samt å kunne finne gratis ringetoner og logoer. Nokia er mer
basert på at her må man betale. Nokias brukerhjemmeside Club Nokia går foran
med et "godt" eksempel. Her er det bare å betale inn penger til Nokias
allerede velfylte konto. Så kan man laste ned.

N3510 er en helt ok telefon. Utenom det rent kosmetiske, samt de sedvanlige
fjortisfaktorer, har den god lagringsplass. Minnet er dynamisk. Den er litt
stor, men dette gjør at man har latt den få et stort og brukervennlig
tastatur. Å taste inn tekst (som f.eks SMS) går som en drøm. Mens det på M50
og T65 er tall og tegn på tastene som lyser, er det selve tastene som lyser
på N3510. Den har stoppeklokke, nedtellingstidtaker og vekkerur.
Nedtellingstidtakeren viser kun timer og minutter (T65 har også sekunder).
Vekkeruret kan ikke innstilles til å gjelde utvalgte ukedager. Det kan det
på N3410.

N3510 har ikke den samme mulighet for dataoverføring til PC, sånn som T65 og
M50. Riktignok kan man overføre data med en datakabel, men det finnes ikke
noen kontakt (stik) på utsiden. Man må bruke en uoriginal kabel, og koble
den til, under batteriet. Dette er tungvint, men det fungere sikkert greit
(har ikke prøvd selv).

Dette er de 3 telefonene i denne klassen jeg har erfaring med. Har hatt en
T65, og har for tiden en M50 og en N3510. Alle har gode batteritider,
forresten. T65 er vel den teknisk sett mest avanserte. Den ligger egentlig
en prisklasse over de to andre, men den har falt i pris, siden den kom ut i
butikkene høsten 2001.

Teknisk sett ligger Nokia'en dårligst an, men det betyr ikke at det er en
mindreverdig telefon! Den har potensiale til å bli en storselger. Du gjør
ikke noe dårlig valg, om du velger 3510!

Ønsker deg lykke til med valget, som ikke blir lett!

Mvh

Thorolv Valentinsen
Hagesund, Norge

Fra : Matthiessen

Dato : 24-07-02 21:15

"Thorolv Valentinsen" <tvpost@chello.no1234567> skrev i en meddelelse

<SNIP masse gode informationer :) >

> [...]
> ikke noe dårlig valg, om du velger 3510!
>
> Ønsker deg lykke til med valget, som ikke blir lett!

Det var hva jeg manglede, en go sammenligning :)
Ericsson plejer at være en meget langsom telefon - bladre i menu'er, skrive
sms osv, gælder det osse for T65

Men det blir nok ikke den - da jeg vil lege med Java :)

Kigger lige på Siemens M50.

Tak !

/Anders

Fra : Matthiessen

Dato : 24-07-02 21:28

"Matthiessen" <matthiessen.SLET.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Kigger lige på Siemens M50.

Kunne jeg ikke finde nogen steder ? Heller ikke på siemens.dk

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 24-07-02 22:07

> [...]
skrive
> sms osv, gælder det osse for T65
>
> Men det blir nok ikke den - da jeg vil lege med Java :)

M50 er en meget bra telefon. Men kanskje du like godt kunne vente på C55,
som kommer om en drøy måned? Da får du på en måte N3510 med også.

Jeg gjentar gjerne at det finnes mye hyggelig å finne på nettet dersom man
eier, eller vurderer en Siemens.

Java er relativt nytt i mobilsammenheng, men jeg har selv klart å laste ned
programmer til min M50. Man skal kun lage de riktige innstilllingene, men
det kan ta sin tid.

Heldigvis er det god hjelp å få fra ulike Siemens-forum. F.eks
http://club-siemens.com/

Jeg har selv hatt flere Siemens-telefoner, og har hatt stor glede av dem.
Både på grunn av telefonene i seg selv, men også takket være god hjelp på
internett. Det hjelper dog å kunne ein bisschen Deutch!

Her er noen linker:

My-Siemens
http://195.179.126.143/sie/index.jsp?XY=PTmE2MbgOS|3315127587841711123/16842
8295/6/7101/7101/7102/7102/7101/-1&co=132&la=1
Alexander Ileby (norsk bruker) http://ralex.net/
Siemens Info (tysk fanside, også på engelsk) http://www.siemens-info.de/
Xonio (tysk mobilside, med bl.a tester) http://www.xonio.com/
Tysk programutvikler for Siemes-telefoner. Kan anbefales!
http://www.s25atonce.de/
M50-world.net (tysk fanside, også med tester) http://www.m50-world.net/

Så har du litt lesestoff!! :)

Når det gjelder hurtighet, er nok T65 den mest langsomme av de tre
telefonene jeg foreslo, ja. Men det er til å leve med, når man tenker på hva
den ellers har av finesser. Dessuten er den hurtigst på WAP. Den er klar med
en gang du er klar, trenger ikke masse tid for å komme i gang.

Uansett, alle de tre telefonene jeg foreslo er gode valg, etter min mening.

Mvh

Thorolv

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-07-02 23:38

"Matthiessen" <matthiessen.SLET.@tdcadsl.dk> skrev:
> Jeg skal til at købe ny telefon, havde tænkt mig at
> købe 3510'eren, men ville lige høre andres mening.

Jeg har lige købt en 3510, men er efterhånden ret
træt af den.
Ringetonerne er for lave og den har ikke de alm. lyde.
Tasterne på 3310 er langt bedre end disse
gummi-taster.
Den ser alt for pop-agtig ud, jeg kan bedre lide en
8850: <http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/8850/>
<http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/3510/>
- Dog er min blå ;)

Jeg kan dog ekstremt godt lide den store hukommelse,
kalenderen, GRPS, Wap og hvad det ellers hedder.
Det er faktisk ikke funktionerne jeg har noget at klage
over, mere udseendet, men hvad får man for den pris
;)

Venligst
Mikael

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 25-07-02 09:44

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

> Jeg har lige købt en 3510, men er efterhånden ret
> træt af den.
> Ringetonerne er for lave og den har ikke de alm. lyde.

Ringetonene kunne godt vært sterkere, ja. Heldigvis har telefonen en godt
fungerende vibrasjonsvarsling. Ved oppbevaring i f.eks en mobiltaske vil
høyttaleren ofte kunne bli tildekket, og da blir lyden svært lav. Jeg bruker
en taske som er festet horisontalt i beltet. Telefonen skal da være plassert
sånn at høyttaleren ikke vender ned mot bunnen.

> Tasterne på 3310 er langt bedre end disse
> gummi-taster.

Jeg synes tastene er bra. De er ikke fullt så lette å betjene som en 3310,
men de er større, og ikke så glatte. De er veldig godt opplyste; det er jo
knappene som lyser, ikke teksten. De er noe hardere å trykke inn enn på
3310, men det er positivt. Dermed er det ikke så lett å få utilsiktede
inntastinger, dersom man ikke har aktivert tastatursperren.

> Den ser alt for pop-agtig ud, jeg kan bedre lide en
> 8850: <http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/8850/>
> <http://www.nokia.dk/mobiltelefoner/3510/>
> - Dog er min blå ;)

8850 er da en helt annen telefon, beregnet på en helt annen kundegruppe, men
det er nå så :)

> [...]
> Det er faktisk ikke funktionerne jeg har noget at klage
> over, mere udseendet, men hvad får man for den pris

3510 er godt utstyrt, og med rikelig hukommelse. Det jeg savner med den er:
Java; nedtellingstidtaker med sekunder; kalender som også kan vise
oppgavliste; vekkerklokke som kan innstilles med utvalgte dager (f.eks
man-fre, ikke lør og søn). Videre savner jeg muligheter til å utveksle data
og innstillinger med PC. Jo, det går an, men via "omveier".

Endelig savner jeg et mer moderne display!!! Displayene på de fleste
nokiatelefonene er i bunn og grunn de samme som det var da jeg kjøpte mine
første nokiatelefoner, en 2010 og senere en 1611. Nokia skryter av "Dynamisk
display-layout, der automatisk justeres til den bedste visning".
Ericsson-telefonene kan innstilles på liten, normal og stor tekststørrelse.
3510 har et ganske stort display, men hva hjelper det når man ikke kan se
særlig mer test enn på en 8310? 3510 viser ikke mer i displayet enn en
Ericsson T39, som har et lite display.

Stort sett er jeg meget godt fornøyd med min 3510!

Mvh

Thorolv Vlaentinsen

Fra : Matthiessen

Dato : 25-07-02 12:33

> Stort sett er jeg meget godt fornøyd med min 3510!

Har lige købt en 3510 i dag - jeg er helt enig :)

/Anders

Fra : Matthiessen

Dato : 25-07-02 13:37

> Har lige købt en 3510 i dag - jeg er helt enig :)

Troede at der var Java med, men det var det altså kun i 3410'eren, men pyt,
det er også kun første generation - da kan man sikkert ikke bruge det til
noget som helst - omend finde programmer dertil.

Det er et alt for dumt udspil af Nokia at lancere begge telefoner på samme
tid. De kunne evt have lanceret 3410 nu, og så komme med 3510'eren senere -
sammen med de manglende funktionerne fra 3410.

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 25-07-02 18:02

> "Matthiessen" <matthiessen.SLET.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Jeg liker faktisk 3510 bedre og bedre. Kjøpte et ekstra cover (Lizz Art) da
jeg var i på ferie i Viborg for et par uker siden. Her hjemme i Haugesund
(Norge) er det ennå ikke kommet noen slike covere i butikkene.

> [...]
> det er også kun første generation - da kan man sikkert ikke bruge det til
> noget som helst - omend finde programmer dertil.

Man opplever en del problemer med kompatibilitet, f.eks problemer med at
displayet ikke er stort nok til programmet. Programmene tar ofte lang tid å
starte opp. På en måte ligner mange av disse programmene på slike som er
utviklet for PDA. PDA har dog mye større minne og skjerm enn en
mobiltelefon.

Javaprogrammer blir det nå stadig flere av, men du trenger ikke være lei deg
fordi du ikke har en javatelefon.

> [...]
senere -
> sammen med de manglende funktionerne fra 3410.

Ikke si det til meg, si det til Nokia!!! Vi får sende dem en mail.
De kunne laget én telefon, altså en med både Java, GPRS og polyfoniske
ringetoner. Med 3410's størrelse. Tenk hva det koster å skulle utvikle,
distribuere og markedsføre to såpass like telefoner. Waste of time and
money!

Mvh

Thorolv

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-07-02 13:29

"Thorolv Valentinsen"
<tvpost@chello.no1234567> skrev:
> Heldigvis har telefonen en godt fungerende
> vibrasjonsvarsling. Ved oppbevaring i f.eks en
> mobiltaske vil høyttaleren ofte kunne bli tildekket,
> og da blir lyden svært lav.

Ja, vibratoren er ret god, men ingenting ift. min gamle
Panasonic G600E - se det var en rigtig god vibrator.

> Jeg synes tastene er bra.

Smag og behag ;)

> De er ikke fullt så lette å betjene som en 3310,
> men de er større, og ikke så glatte. De er veldig godt
> opplyste; det er jo knappene som lyser, ikke teksten.

Jeg er fuldstændig enig, men kan ikke lide de er af
gummi, der var 3310 plastic taster bedre.

> De er noe hardere å trykke inn enn på 3310,
> men det er positivt.

Jaa, det kan man godt sige, men når man skriver en
sms lidt hurtigt opfanger den ikke altid alle tryk.

> Dermed er det ikke så lett å få utilsiktede inntastinger,
> dersom man ikke har aktivert tastatursperren.

Ja, det er faktisk rigtigt nok, den går aldrig væk
fra tastaturlåsen og så er Ericssons idé med
tidstastaturlås rigtig lækker.

> 8850 er da en helt annen telefon, beregnet på en helt
> annen kundegruppe, men det er nå så :)

Det er jeg klar over, men den har ikke det gennemsigtige,
popagtige og farvede look som 3510.

> [...]
> søn). Videre savner jeg muligheter til å utveksle data
> og innstillinger med PC. Jo, det går an, men via

Ja, det ville nu ikke være dårligt, men ikke livsnødvendigt
for mig.

> Endelig savner jeg et mer moderne display!
> Displayene på de fleste nokiatelefonene er i bunn og
> grunn de samme som det var da jeg kjøpte mine
> første nokiatelefoner, en 2010 og senere en 1611.

Det kunne jeg også godt bruge, selvom jeg nu ikke
vil klage over displayet, det er jo rigeligt stort og med
flere linier.

> Nokia skryter av "Dynamisk display-layout, der
> automatisk justeres til den bedste visning".

Ja, det eneste man kan er at ændre udseendet af
kontakerne i telefonbogen.

> Ericsson-telefonene kan innstilles på liten, normal og
> stor tekststørrelse.

Ja, det ville nok hjælpe mange.

> 3510 har et ganske stort display, men hva hjelper det
> når man ikke kan se særlig mer test enn på en 8310?

Det er faktisk en smule rigtigt, fx. i spillet Link5, der er
det meget svært at se de små prikker.

> 3510 viser ikke mer i displayet enn en Ericsson T39,
> som har et lite display.

Det ved jeg ikke, har ikke set en T39 sammenlignet
med min 3510.

> Stort sett er jeg meget godt fornøyd med min 3510!

Også her, men mest pga. alle de ekstra funktioner
ift. 3310.

Mvh.
Mikael

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 25-07-02 18:24

> Ja, vibratoren er ret god, men ingenting ift. min gamle
> Panasonic G600E - se det var en rigtig god vibrator.

> Smag og behag ;)

Jeg kan godt forstå deg, fordi tastene på 3310/3330 er svært behagelige å
betjene. De beste jeg har vært borti!

> Jeg er fuldstændig enig, men kan ikke lide de er af
> gummi, der var 3310 plastic taster bedre.

> Jaa, det kan man godt sige, men når man skriver en
> sms lidt hurtigt opfanger den ikke altid alle tryk.

SMS på 3310/3330 går som en drøm. Full kontroll!

> Ja, det er faktisk rigtigt nok, den går aldrig væk
> fra tastaturlåsen og så er Ericssons idé med
> tidstastaturlås rigtig lækker.

Ja, men det har 3510 også. Man stiller inn tiden det skal ta før
tastaturlåsen aktiveres.

> Det er jeg klar over, men den har ikke det gennemsigtige,
> popagtige og farvede look som 3510.

Nei, men 3510 er jo en typisk fjortistelefon (eller førtistelefon, for mitt
vedkommende? :) )

> Ja, det ville nu ikke være dårligt, men ikke livsnødvendigt
> for mig.

Ikke meg heller, jeg bruker 3510 for det meste til å ringe med. Jeg har en
Palm, og har for mitt eget vedkommende omsider innsett at ut fra mine behov,
skal jeg heller overlate til en PDA, det en PDA er best til. Så ringer jeg
med mobilen.

> Det kunne jeg også godt bruge, selvom jeg nu ikke
> vil klage over displayet, det er jo rigeligt stort og med
> flere linier.

Jo det er stort, men plassen kunne vært utnyttet bedre.

> Ja, det eneste man kan er at ændre udseendet af
> kontakerne i telefonbogen.

> Ja, det ville nok hjælpe mange.

Min tanke er et når nå likevel et mobil-display er relativt lite, bør man
kunne gi brukerne valgmuligheter med hensyn til tekststørrelse. Der en 3510
kan vise 4 linjer, vil en Ericsson med samme displaystørrelse kunne vise 5-6
linjer, med minste tekststørrelse.

> Det er faktisk en smule rigtigt, fx. i spillet Link5, der er
> det meget svært at se de små prikker.

> Det ved jeg ikke, har ikke set en T39 sammenlignet
> med min 3510.

Men det har jeg! Jeg har en T39, og er helt imponert over hvor mye man får
plass til i et så lite display. I tillegg har det gråtoner, og innstilling
av kontrast. Lyset kan slås av. Den har en skjermsparer som viser vekselvis
klokke/dato og signalstyrke/operatør. T39 er et lite vidunder av en telefon.

> Også her, men mest pga. alle de ekstra funktioner
> ift. 3310.

3510 har det meste man trenger, spesielt synes jeg den har overraskende
stort minne, og den har en ganske bra kalender.

Mvh

Thorolv

Fra : Matthiessen

Dato : 25-07-02 18:41

> [...]
3510
> kan vise 4 linjer, vil en Ericsson med samme displaystørrelse kunne vise

Man kan håbe, det kommer i en ny software.

Fra : bjering

Dato : 04-08-03 11:07

"Matthiessen" skrev d. 24-07-02 19:30 dette indlæg :
> [...]
> prisniveau ?
>
> /Anders
>
> hvad vil du dog med sådan en skod telefon hvorfor tar du ikke skridtet
fuldt ud og køber en siemens
c55 den kan alt og den er ekstremt lille god standbytid, poly ring, wap,
god vibrator med mulighed for forskellige indstillinger. jeg kender
flere der har både 3510 og 3510i og de har ikke andet end problemer med
dem, og så er det nogle store klodser, så mit råd er siemens c55.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 09-08-03 10:43

"bjering" <bjering.news@kandu.dk> skrev i melding
> [...]
> flere der har både 3510 og 3510i og de har ikke andet end problemer med
> dem, og så er det nogle store klodser, så mit råd er siemens c55.

C55 er en veldig god telefon, og den har et meget lettbetjent tastatur.

Jeg har hatt 3510i, og det eneste jeg virkelig savnet med den, var at den
ikke kan kobles til PC. Ellers en helt grei telefon. Men den er stor, det er
jeg enig i. Til gjengjeld ligger den godt i hånden, og er lett å betjene,
med sine store taster.

Imidlertid kommer snart (Q3) Nokia 3100, som kan kobles til PC via
datakabel. Håper kalenderen kan synkes med Outlook. Håper også at telefonen
har større minne enn de 2-300 kb som er ledig i 3510i.

Ellers kan jeg anbefale Sonyericsson T310 eller Siemens M55. T310 kom
opprinnelig uten kalender, og dersom man kjøper den, skal man forsikre seg
om at den har softwareversjon R3A 003, som har en kalender og notatfunksjon.
Kalenderne på T310 og M55 er meget gode! Begge telefonene kan synkes med
Outlook, og T310 har i tillegg en IrDA-port, noe som er sjelden på telefoner
i samme prisklasse.

Vennlig hilsen

Thorolv Valentinsen

Fra : John K

Dato : 09-08-03 21:22

"Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom______.no> skrev i en
meddelelse news:Xm3Za.21905$KF1.309283@amstwist00...

> Jeg har hatt 3510i, og det eneste jeg virkelig savnet med den, var at den
> ikke kan kobles til PC.

Den kan da sagtens kobles til en PC.

Mvh

John

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 10-08-03 01:04

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i melding

> "Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom______.no> skrev i en
> meddelelse news:Xm3Za.21905$KF1.309283@amstwist00...

> Den kan da sagtens kobles til en PC.

Joda, det er helt korrekt, det er mulig å koble til PC via kabel.

Imidlertid kan dette kun skje ved hjelp av en uoriginal kabel som skal
tilsluttes under batteriet.