at kalde ikke statiske funktioner fra stat~
Fra : Martin Schultz

Dato : 24-07-02 17:40

Hvis jeg har en funktion der fx. hedder public void etEllerAndet kan
jeg ikke kalde den fra fx public static void main med fx.
etEllerAndet();

Den klager over at jeg forsøger at kalde en ikke statisk funktion fra
en statisk. Er der ikke en måde man kan gøre det på?

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 24-07-02 18:58

Martin Schultz wrote:

> [...]
>
> Den klager over at jeg forsøger at kalde en ikke statisk funktion fra
> en statisk. Er der ikke en måde man kan gøre det på?

Det skyldes formentligt, at du ikke kalder den
på et object (A), men blot kalder den direkte (B).

Mvh.
Martin MB

ex. A - rigtig måde
class X
{
public static void main(..)
{
X t = new X();
t.foo();
}

public void foo()
{
}
}

B - forkert måde
class X
{
public static void main(..)
{
foo();
}

public void foo()
{
}
}

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-07-02 19:28

On Wed, 24 Jul 2002 19:58:24 +0200, Martin
=?ISO-8859-1?Q?M=F8ller=20B=E6k?= <martin@nospam.aflame.dk> wrote:

>Det skyldes formentligt, at du ikke kalder den
>på et object (A), men blot kalder den direkte (B).

Ah tak.

Martin

Fra : Michael Berg

Dato : 01-08-02 20:41

Hej Martin!

"Martin Schultz" <mbox@linuxfreemail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den klager over at jeg forsøger at kalde en ikke statisk funktion fra
> en statisk. Er der ikke en måde man kan gøre det på?

Det må man ikke fordi ikke-statiske metoder kræver et objekt at arbejde på.
Når du er i en statisk metode har du ingen objekt - det gælder fx. i main().
Du kan gøre følgende:

public class MinKlasse {
public int adder(int a, int b) {
return(a+b);
}
public static void main(String args[]) {
int c = new MinKlasse().adder(1,2); // I stedet for at kalde den
direkte

Eksemplet er selvfølgelig lidt søgt - i denne situation ville det
selvfølgelig være klart det nemmeste blot at gøre adder funktionen statisk
også.

Mvh
/Michael