Lov ang. bytning
Fra : Henning

Dato : 24-07-02 14:15

Siger lejeloven(?) noget om, hvor længe en person skal bebo en
lejlighed efter bytning, før der er tale om "snyd"? Tre måneder, et
år...?
Der er tale om andelslejlighed, hvor det ikke er nedfældet præcist i
vedtægterne, men hvor vi i tvivlstilfælde altid henholder os til
lejeloven og ABF's standardvedtægter.

Henning

Fra : Tom Christensen

Dato : 24-07-02 17:42

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er tale om andelslejlighed, hvor det ikke er nedfældet præcist i
> vedtægterne, men hvor vi i tvivlstilfælde altid henholder os til

Nej, lejeloven taler intet herom. Til gengæld kan udlejer modsætte sig
byttet, hvis det ikke er reelt.

Men der er intet til hinder for at bytte og efter 3 el. 6 måneder fraflytte
fordi man fx har købt hus.

Hilsen

Tom Christensen

Fra : vagn torup

Dato : 24-07-02 18:20

> [...]
> Der er tale om andelslejlighed, hvor det ikke er nedfældet præcist i
> vedtægterne, men hvor vi i tvivlstilfælde altid henholder os til

Hej Henning
Næh, det står der ikke noget om i loven. Du skal dog være opmærksom på, hvad
det er du bytter med. Du skriver det er en andelslejlighed, men der skal jo
to lejligheder til et bytte. Hvad er den anden for en?? Ikke at det har
betydning for dit spørgsmål, men man kan ex. som udgangspunkt ikke bytte en
andelslejlighed med en lejelejlighed, mens at andel til andel som regel godt
kan lade sig gøre.
MVH Rikke

Fra : Tom Christensen

Dato : 24-07-02 19:23

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
udgangspunkt ikke bytte en
> andelslejlighed med en lejelejlighed, mens at andel til andel som regel

Det er så ikke helt rigtigt. Men A/B kan betinge sig at den tilflyttende
skal indtræde som medlem/andelshaver.

/Tom Christensen

Fra : vagn torup

Dato : 24-07-02 20:12

"Tom Christensen" <tomchris@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgangspunkt ikke bytte en
> godt
>
> Det er så ikke helt rigtigt. Men A/B kan betinge sig at den tilflyttende

Hvad er det der ikke er helt rigtigt???
At man som udgangspunkt ikke kan bytte en lejelejlighed med en andel eller
at man som regel godt kan bytte en andel med en andel??
Rikke

Fra : Tom Christensen

Dato : 24-07-02 21:08

> [...]
> At man som udgangspunkt ikke kan bytte en lejelejlighed med en andel eller
> at man som regel godt kan bytte en andel med en andel??

Hej Rikke,

Ja det kan jeg godt se ikke helt fremgik af mit indlæg - beklager.

Det jeg mente var, at at man godt kan bytte en lejelejlighed med en
andelsbolig, men som sagt kan A/B kræve, at man indtræder som medlem. Jeg
forudsætter naturligvis, at andelsboligen hidtil har været lejet, men du har
formentlig forudsat, at der var tale om en andelshavers bytteret. Hvis det
er tilfældet er jeg enig i dit indlæg.

/Tom Christensen

Fra : vagn torup

Dato : 25-07-02 11:21

> [...]
har
> formentlig forudsat, at der var tale om en andelshavers bytteret. Hvis det

Måske skulle du læse, hvad jeg har skrevet en gang til. Nøgleordet er "som
udgangspunkt".
Man har som lejer ikke ret til at bytte sin lejelejlighed med en
andelslejlighed eller et hus, men hvis udlejeren siger ok, så kan det godt
lade sig gøre.
Læs evt. www.llo.dk under Lejernes LO i Hovedstaden, hvor du læse
byttereglerne.
MVH Rikke

Fra : vagn torup

Dato : 25-07-02 11:24

> Hej Tom
Sorry, mit sidste svar bærer vist præg af ikke at kunne læse, for vi er helt
enige. Jeg har læst nedenstående indlæg forkert.
MVH Rikke

Fra : Tom Christensen

Dato : 27-07-02 14:17

> [...]
helt
> enige. Jeg har læst nedenstående indlæg forkert.

Det er bare Ok. Nogen gange går det jo lidt stærkt for os alle sammen.

Vi blev jo enige og det er det vigtigste

/Tom Christensen