Skærme
Fijala 3554
Skærm hyler.....hjælp plz...
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 24-07-02 11:28

Min skærm er begyndt at hyle irriterende meget.

Den har altid gjort det under opstart til winXP (på den sorte skærm hvor den
lille prik/linje kører frem og tilbage).
Nu er den begyndt at gøre det i spil også. Tonen svinger meget, og mest af
alt lyder det som en meget skinger resonans.
Den lyder som en af de lyde der går væk når man giver kassen en ordentligt
los - men nej.
Og ja - den stopper når jeg slukker skærmen - og starter øjeblikkeligt igen
ved opstart - har desuden degausset ca. 1000 gange uden held.

Min skærm er en Hansol 701P, som er lidt over 3 år gammel. Grafikkortet er
et geforce4 (ASUS 8460), men den gjorde det også på det gamle grafikkort.

Er der nogen der kender til hvordan jeg får dette hyleri til at stoppe??? Er
min skærm ved at dø??

Håber på svar inden hovedet triller af pga. hyleri.

Lars Christoffersen

Fra : Rune Christiansen

Dato : 24-07-02 12:13

Giv alle spol´erne inde i skærmen en gang lak, det plejer at hjælpe

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 25-07-02 06:36

> Giv alle spol´erne inde i skærmen en gang lak, det plejer at hjælpe

Øøøøøøhhhh hva'!!!

Kan man få udpenslet hvad det vil sige....?

/Lars

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-02 11:17

> Øøøøøøhhhh hva'!!!
>
> Kan man få udpenslet hvad det vil sige....?

I elektronikbutikker og sikkert andre steder kan man købe en spraydåse
med lak til at sprøjte på printkort.
Så finder du alle spolerne i din skærm og giver dem en omgang lak.

Grunden til at det hyler er at spolen (som består af en masse viklinger
ledning) kommer til at vibrere / resonere og derfor udsender en
højfrekvent tone.

I de tilfælde hvor jeg har haft problemet har jeg dog haft restgaranti
og ladt værkstedet om det, men de har begge gange (to forskellige
skærme) skrevet at det var problemet og at de havde udført "omlakering"
af spolerne i skærmen som løsning.

Hvis du kender en med lidt elektroniksans, kunne det måske være en god
ide at spørge ham hvilken lak du bør bruge og måske give ham en kasse
kolde øl for at udføre arbejdet
Det kan godt være lidt tricky at gøre det ordentligt. Jeg har selv
lakeret rimelig mange printkort i min tid på HTX (en del år siden
efterhånden), men de var ikke særlig store eller komplicerede - så om
det er nemt eller svært at komme til en skærms spoler ved jeg ikke.

Flemming

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 10:40

Lars Christoffersen skrev:

[Giv spolerne lak]

> Kan man få udpenslet hvad det vil sige....?

http://makeashorterlink.com/?G36922951

Madsen.