Udstødnings ventil Aprilia Rs125
Fra : Capstar

Dato : 24-07-02 11:06

Hejsa
Er der nogle der kan fortælle mig hvor udstødningsventilen sidder på en
Aprilia Rs 125 Extrema fra 98. Hvis det er muligt er jeg også interesseret i
en komplet tegn. over motor.
Håber at der er hjælp at hente.
Hilsen Casper
Send gerne mail

Fra : John

Dato : 24-07-02 20:17

Afmontering + rensning af RAVE ventil !

Afmonter den skrue som holder tanken foran, vip tanken op så kan alt lade
sig gøre derfra, det er dog lettest med højre sidekåbe afmonteret ( det er
op til dig selv )

Ventilen ( RAVE ) den sidder skråt monteret ind i cylinderen lige over
udstødningsporten, den sidder med to umbrakoskruer, når disse er løsnet så
kan du afmontere, pas på pakningen når du trækker ventilen ( RAVE ) ud,
bemærk også hvordan ventilen ( RAVE ) vender da den kan vende forkert inde i
hullet, du kan nu frit skrabe den ren for snask og olie, hvis du skal have
den helt afmonteret så drejer du den bare 180 gr. så frigør du kablet, lad
være med at smøre ventilen ( RAVE ) når du monterer den igen, bemærk også om
magnetventilen kan trække ventilen ( RAVE ) ....det gør du ved at tilkoble
12 V til magnetventilspolen ( afkoble stik og tilslut 12 V )

hvis du også skal have justeret ventilen i porten så er det bedst at
afmontere udstødningen ( her skal du have afmonteret højre sidekåbe for at
justere ), fjedrene på forrøret kan være genstridige at få af, brug en
skruetrækker til at fjerne fjedrene ....samme metode når de skal på. Så
føler man med fingeren inde i porten, med trukket ventil ( stadig fast
tilsluttet 12 V ) juster så på de to møtrikker oppe ved magnetventilen (
kablet ) indtil port + RAVE flugter med hinanden ...SÅDAN !

dette skal gøres for hver 3000 km for at undgå at stemplet brænder ud mod
udstødningsporten, tro mig jeg har desværre prøvet det ( fastsiddende RAVE )

Go' arbejdslyst !

John

Fra : John

Dato : 24-07-02 20:24

Obs :
Det er naturligvis rensning af ventilen der er nødvendig for hver 3000 km !

John

Fra : John

Dato : 24-07-02 20:33

Jeg har postet nogle billeder i dk.binaer.motor som viser hvad der sker når
man ikke renser sin RAVE ventil ....gyyylllp :-/

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 25-07-02 10:04

og den slags billeder har jeg også...kan kun sige at John har fuldstændig
ret...den ventil er alfa og omega på den knallert.

olien kan i øvrigt sidde enormt godt fast..og det hjælper ikke at ligge den
i sprit eller wd40 for at opløse ...men måske der er nogen der har et
forslag til fjernelse af de slagger...uden at skulle bruge knofedt (som
virker

jeg ville dog altid som udgangspunkt tage ventilen af cyklen så er den meget
nemmere at rense....pas på at der ikek kommer snask der har samlet sig
omkring ventilen med in i motoren når man genmonterer !

Lasse
rs154 som lige er kommet hjem fra tur til frankrig /italien (4100 km) det
klarede den næsten fint ...mere om det senere

Fra : Armand

Dato : 25-07-02 23:09

Lasse Lundberg <laslun@hotmail.com> skrev i en
> [...]
har et
> forslag til fjernelse af de slagger...uden at skulle bruge knofedt

Vand(!) skulle være det eneste rigtige til opløsning af sod

> ...........pas på at der ikek kommer snask der har samlet sig
> omkring ventilen med in i motoren når man genmonterer !

Sod og snask, skulle slet ikke forekomme eftersom at det er resultatet
af for fed (olie)blanding, forkert kørsel (á: tung gashånd ved lave
omdrejninger hvor motoren alligevel ikke reagerer på det!) og/eller slet
og ret et spørgsmål om en ordentlig totaktsolie

--
Armand.