Server i 35 grader varmt lokale
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 24-07-02 10:42

Er der nogen, der har erfaringer med køling af en computer i et meget varmt
lokale?

Der er ca. 35 grader i lokalet og det er en P3 800mhz med en enkelt
harddisk.

Jeg har tænkt lidt på vandkøling, men jeg ved ikke hvor godt det er i denne
sammenhæng.

Gode (og billige) idéer modtages meget gerne!

--
Jeppe Ladefoged
www.underflow.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-07-02 12:01

"Jeppe Ladefoged" <j.ladefoged@NOSPAMlundbergvest.dk> wrote in message
> [...]
varmt
> lokale?
>
> Der er ca. 35 grader i lokalet og det er en P3 800mhz med en enkelt

Når der bliver så varmt inde i selve lokalet - prøv så at tænk på inde i
selve computeren. Når du kommer derop tror jeg ret hurtigt din maskine vil
blive træt p.g.a varmen..

> Jeg har tænkt lidt på vandkøling, men jeg ved ikke hvor godt det er i
denne
> sammenhæng.

Aircon , det er ikke besynderlig dyrt for sådan en gulvmodel ting..
Er der nogen speciel grund til der er så varmt i lokalet?

/Dennis

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 16-10-02 01:18

Jeg kan da godt anbefale vandkøling, da min hjemmeserver står i
"teknikrummet" sammen med fjernvarmeinstallationen, og der er varmt!

Jeg ved ikke hvor varm cpu'en er, men den virker fint her et halvt år efter.

Da jeg i sin tid undersøgte vandkøling bemærkede jeg at der ofte kun var
10-15 graders forskel på rumtemperatur og CPU. Derfor mener jeg trykt man
kan køre serveren i et rum med 35 grader. Det er cirka det samme som hos
mig.

Det har endvidere den forskel at mine harddiske bliver ekstra kølet, da jeg
har et stort kabinet med plads til radiatoren over strømforsyningen og
blæseren siddende på "indersiden", således at den trækker luft ind forbi
harddiskene. Jeg har i den forbindelse fjernet pladerne i fronten, så der er
rigtig god ventilation ved diskene.

Rune

PS. Da jeg er ved at skifte min server (1Gig Athlon 512 MB Ram) ud med en
baseret på VIA EPIA (C3 Eden ESP 5000) har jeg en server til salg.

PPS. Jeg kan anbefale at du kigger på VIA's EDEN-familie, da de er MEGET
billige (1200 kr. for MB inkl. processor), ekstremt energibesparende (5W),
fuldstændigt lydløse (ingen blæsere hvis man vælger ESP 4000/5000) og
alligevel rigeligt store til en linux server (Firewall, DHCP, Web,
Filserver)