Repost: Er Metzeler dårligere? (was: Nye d~
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 24-07-02 10:08

Jeg har netop været på besøg på www.sv650.org for at se hvilke dæk mine
"SV-sammensvorne" mener der skal på sådan en dejlig MC

Mellem linierne og i flere indlæg kan jeg læse, at Metzeler dæk ikke er i
høj kurs. Passer det? En skriver direkte "If you do try anything other than
MEZ's chances are you will never come back to them".

Hvis Metzeler ikke er de bedste dæk, så kan jeg godt leve med dette, da jeg
ikke er racerkører. Men på den anden side, så vil jeg da heller ikke smide
penge efter dæk jeg måske kan få bedre (måske til samme pris?).

Mit besøg på www.sv650.org har i det mindste givet mig mere at tænke over.
Nu havde jeg ellers lige besluttet mig for METZELER ME Z4 Steel Radial dæk
(http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/scheda.asp?ID=186)

ØV! det er svært det her

PS: Nogle meninger vedr. ideen med at sætte blødere dæk på forhjulet? På
websiden beskriver flere, at man foruden bedre greb også opnår, at dækkene
slides mere ens. På den måde behøver man ikke udskifte fordæk som der er
mange flere kilometer i. Jeg kan dog forstille mig problemer, hvis dækkene
bider i asfalten med forskellig styrke. Eller er det kun en fordel?

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-07-02 14:43

"Toshido - AROS MotorCykel Klub" <henriknedergaard(fjern dette)@hotmail.com> writes:

> [...]
> høj kurs. Passer det? En skriver direkte "If you do try anything other than
> MEZ's chances are you will never come back to them".

Jeg kender til to grund til at de ikke skulle være i høj kurs:
1) MeZ2 og MeZ4 dækkene er kendt for at være meget glatte på vådt
underlag
2) MeZ rækken af dæk er meget runde i profilen, hvilket gør dem knap
så svingvillige som andre og mere triangulære dæk (f.eks. Pilot
Sport).

> Hvis Metzeler ikke er de bedste dæk, så kan jeg godt leve med dette, da jeg
> ikke er racerkører. Men på den anden side, så vil jeg da heller ikke smide
> penge efter dæk jeg måske kan få bedre (måske til samme pris?).

Jeg ville nok ikke smide penge efter MeZ1/Z3 idag. Mht Z4 så kører
jeg ikke på sport/touring dæk mere, så dér kan jeg ikke give et
gyldigt svar.

> [...]
> mange flere kilometer i. Jeg kan dog forstille mig problemer, hvis dækkene
> bider i asfalten med forskellig styrke. Eller er det kun en fordel?

Normalt vil man foretrække at fordækket bider bedre end bagdækket -
det er *ret* svært at redde en skrider med forenden (BTDT), mens at
bagenden ofte har det med at miste grebet, for så at gribe igen 10 cm
til siden (BTDT også der - dette giver ofte anledning til stærkt
nedsat tempo, og at cykelen peges hurtigt hen mod et sted hvor man kan
skifte undertøj i ro og fred...)

Jeg har selv kørt med Z3/Z4 kombinationen, og jeg kender mange der
også har gjort det - glimrende kombo.

/PS: Der er ingen som helst grund til at reposte på news - specielt
ikke efter blot 12 timer. Ulæst news bliver vist som sådan indtil man
har læst postingen, eller vælger at "smide den ud".

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)