Fuger i trægulv før afslibning
Fra : News

Dato : 24-07-02 00:20

Jeg har 90 kvm gammelt trægulv som skal slibes.
Jeg har hørt at det skulle være flot at fræse mellemrummene op til ens
bredde f. eks. 6 eller 8 mm.
Og derefter fylde op med noget sort fugemasse inden slibning.

Hvor dybe skal fugerne være?
Hvilken fugemasse skal der bruges?
Er der nogen smarte måder at styre fræseren på?

venlig hilsen

Finn Petersen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 24-07-02 01:32

> [...]
>
> Hvor dybe skal fugerne være?
> Hvilken fugemasse skal der bruges?
> Er der nogen smarte måder at styre fræseren på?

Fugernes dybde afhænger af dit gulv og fugemassen. Men tommelfingerreglerne
er:
Du må ikke fræse fer/not væk
Dybden skal være stok nok til at fugemassen hænger ordentligt fast.

Hvad angår fugemassen findes der specielle fugemasser til netop det formål
du efterlyser (kan desværre ikke huske navnet)

Til styring af fræseren er det en god ide at sætte et bræt på gulvet (SMÅ og
få stifter til fæstning) og lade fræseren "løbe" langs brættet.
Dog skal du nok igang med stemmejern og hobbykniv helt ude ved panelerne da
fræseren ikke kan køre helt ud til kanten. Prøv IKKE at fræse i frihånd, det
er kun for øvede folk.

Jeg ved at Leth har lavet det engang i en udsendelse, så du kan måske finde
noget på www.dr.dk/leth

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Niels Olsen

Dato : 26-07-02 10:20

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er kun for øvede folk.
>
> Jeg ved at Leth har lavet det engang i en udsendelse, så du kan måske

Leth brugte også et bræt til at styre efter. Han placerede sømmene så de gik
ned i mellemrummene der alligevel skulle dækkes med fugemasse så han ikke
fik synlige sømhuller.

MVH Niels