Programmering med database
Fra : Nils Thøger Møller

Dato : 24-07-02 00:02

Hej i gruppen

Søger noget information vedrørende database programmering i Delphi

Database programmering er helt nyt for mig, så det skal være step by step
information jeg leder efter.
Hvis nogle har et eksempel eller en webside som de kan refererer til, vil
jeg være yderst taknemlig.

Jeg har lavet database filen, ( DBASE IV ) men ved ikke hvordan jeg tilgår
den fra mit program.

Hvad er forskellen på de forskellige type databaser som Borland indeholder ?

Hilsen
Nils

Fra : Harald

Dato : 24-07-02 18:28

"Nils Thøger Møller" <bentbit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den fra mit program.
>
> Hvad er forskellen på de forskellige type databaser som Borland indeholder
?

Tja jeg har siden Delphi 3-4 stykker brugt BDE og paradox filer, jeg tror
dog ikke man skal satse på BDE i fremtiden, men måske tager jeg fejl?

Mvh
HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 24-07-02 19:16

"Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in

> [...]
>
> Tja jeg har siden Delphi 3-4 stykker brugt BDE og paradox filer, jeg
> tror dog ikke man skal satse på BDE i fremtiden, men måske tager jeg

Det må siges at være korrekt - under alle omstændigheder, hvis der er
tale om flere samtidige brugere vil BDE løsningerne ofte være noget bøvl
og trælse (som det hedder i "min" del af landet :) ) at bruge i længen.

Hvis man skal anbefale noget så hedder det ADO / ODBC / Direkte adgang,
til en rigtig db-server. M$-SQL server og Interbase kunne være eksempler,
hvor der findes komponenter til direkte Interbase adgang - i nyere/større
versioner af Delphi følger disse samt ADO komponenter med, og så vidt jeg
husker også en enkeltclient (eller "få"-client) version af Interbase
serveren. Derudover findes Interbase serveren som en OpenSource version.

/Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:cch@unipeople.dk>

personal: http://www.bigfoot.com/~kruc/; pythia: http://www.pythia.dk
============================================--------------------------
"Computers are useless. They can only give you answers."
- Pablo Picasso (1881-1973)

Fra : Harald

Dato : 24-07-02 19:49

"Claus Christiansen" <kruc@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> husker også en enkeltclient (eller "få"-client) version af Interbase
> serveren. Derudover findes Interbase serveren som en OpenSource version.

Er det ikke rigtig at man til denne typer databaser kun har adgang via SQL
og hvis det er rigtig er man så ikke volsomt begrænset i forhold til en BDE
løsning?

Mvh
HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 24-07-02 20:12

> "Claus Christiansen" <kruc@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

<klip en hel masse>

> Er det ikke rigtig at man til denne typer databaser kun har adgang
> via SQL og hvis det er rigtig er man så ikke volsomt begrænset i
> forhold til en BDE løsning?

Nej du kan sagtens bruge alle de lækre visuelle db-komponenter, som
vanligt med f.eks. interbase komponenterne

/Claus

Fra : Harald

Dato : 24-07-02 20:34

> "Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in

> <klip en hel masse>

> Nej du kan sagtens bruge alle de lækre visuelle db-komponenter, som
> vanligt med f.eks. interbase komponenterne

Nu har jeg f.eks. et program som viser en log liste i en TDBGrid, når en
anden station ændre i loglisten som så opdatere jeg den med en
TTable.Refresh, det kan jeg vel ikke gøre når det kører via SQL så skal jel
vel lave et SQL kald igen og det tager sikkert noget længere tid end en
Refresh på en TTable.

Og kan man f.eks. bruge TDBEdit? Og hvis ja hvordan pokker får man så sin
table som måske ligger på en anden maskine opdateret? Jeg er bange for at
jeg måske har brugt BDE for meget for jeg kan kun se ulemper i de andre
muligheder.

Mvh
HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 24-07-02 22:16

> [...]

> så skal jel vel lave et SQL kald igen og det tager sikkert noget
> længere tid end en Refresh på en TTable.

Jeg tvivler på at det tager væsentligt længere tid end en almindelig
refresh, men jeg vil ikke hundrede procent afvise det - tilgengæld får
man så nogle andre lækre ting, som f.eks. db-events (der godt nok ikke
kører gennem en firewall, men det er jo så en anden sag).

> Og kan man f.eks. bruge TDBEdit? Og hvis ja hvordan pokker får man
> så sin table som måske ligger på en anden maskine opdateret? Jeg er

Det er ikke noget du selv skal tænke over, det er helt op til db-
serveren. Det eneste du skal tage hensyn til er at du får en meget
kraftigere transaktionsstyring (eller i hvertilfælde en mere synlig).
Det kan give problemer i forbindelse med brugen af en db-navigator, idet
du så ikke har så god styr på transaktionsstyringen. Muligvis også i
forbindelse med en DBEdit, hvilket jeg ikke tror, men ellers er den jo
forholdsvis nem at erstatte med en TEdit og to events (på en linie hver)
samt en updatemetode på højest 5-7 linie. - ok det kræver lidt mere end
ingen linier :)... Kort sagt der er lidt flere hensyn at tage ved brug af
en database server frem for BDE'en tilgengæld får man flere muligheder og
et mere stabilt system (egen erfaring) og husk at hvis der bare er den
mindste change/risiko for at systemet senere skal køre på en db-server,
så er det /umuligt/ at gå fra BDE'en til en rigtig server, men det ikke
umuligt at lave et almindelig enkelt bruger system med en db-server.

> bange for at jeg måske har brugt BDE for meget for jeg kan kun se
> ulemper i de andre muligheder.

Det er kun fordi du ikke har prøvet at køre mange klienter på f.eks. en
BDE/Paradox kombination, det er noget af de værste jeg kan forestille mig
:) (ok DBase er heller ikke speciel sjov) - særligt under udviklingen når
programmet går ned og den eneste løsning, der findes for at give paradox
lyst til at frigive databasen igen er en genstart!

PS: Alt ovenstående skal tolkes som en Interbase løsning!

/Claus

Fra : Harald

Dato : 24-07-02 23:01

> [...]
> man så nogle andre lækre ting, som f.eks. db-events (der godt nok ikke
> kører gennem en firewall, men det er jo så en anden sag).

db-events? Betyder f.eks. at hvis en klient retter i en tabel så kan alle
andre klienter automatisk få besked om dette så de kan opdatere deres
tabeller? I øjeblikket benytter jeg mig at en TCP forbindelse fra alle
klienter til "server-programmet" såleders at når en klient retter i en tabel
sender den en besked til server-programmet som så sender en besked til alle
andre klienter som derefter kører en Refresh på deres tabeller. Men denne
fremgangsmåde kan måske erstattes af en db-events eller hvad?

<klip klip klip>

Mvh
HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-07-02 07:53

> [...]
> sender en besked til alle andre klienter som derefter kører en
> Refresh på deres tabeller. Men denne fremgangsmåde kan måske

ja, dermed behøver man ikke selv lave et serverprogram (med mindre man
har andre årsager til dette) eller lade alle klienter kende hinanden.

Claus

Fra : Harald

Dato : 24-07-02 22:52

<klip en hel hel masse>

> [...]
> så er det /umuligt/ at gå fra BDE'en til en rigtig server, men det ikke
> umuligt at lave et almindelig enkelt bruger system med en db-server.

Hvis man har mange databaser og mange steder i sit program hvor brugeren kan
ændre data så lyder det jo ret bøvlig at man manuelt skal opdatere alle
TEdit felter hvis TDBEdit ikke kan bruges. Og hvad med alle de fordele det
giver at benytte TDBEdit f.eks. hvis det er tal eller en dato der skal
indtastes så foregår det jo helt automatisk. Drop BDE og det lyder som om
man er sat tilbage til de gamle DOS/Pascal dage hvor alt skulle gøres
manuelt.

Mvh
HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 25-07-02 07:53

> [...]
> automatisk. Drop BDE og det lyder som om man er sat tilbage til de
> gamle DOS/Pascal dage hvor alt skulle gøres manuelt.

Hvis du har mange og du er i situation, hvor det giver problemer - vil
det være det næmmeste at lave en ny komponent, som enten er en
specialisering af TEDit eller måske endda TDBEdit.

Claus

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-07-02 21:37

Hvis du blot skal lave noget til dig selv, som skal afvikles på din egen
maskine, så hold dig til dBase eller paradox (evt. access). De andre
forslag med SQL server, interbase etc. er at skyde gråspurve med kanoner
og er også en del mere komplicerede at starte med.

dBase er nemmest, hvis du vil gerne vil kunne åbne din database i andre
programmer, hvorimod paradox tilbyder mere avancerede faciliteter. Begge
er dog nemme at arbejde med. Hvis du hellere vil lave noget access
database, så kan den vist tilgås på et utal af måder efterhånden: BDE,
OBDC (også via BDE) og ADO som de væsentligste.

Fra : Claus Christiansen

Dato : 24-07-02 22:24

> [...]
> lave noget access database, så kan den vist tilgås på et utal af
> måder efterhånden: BDE, OBDC (også via BDE) og ADO som de

At skyde gråspurve med kanoner synes jeg nu ikke man kan sige, men ja det
er da simplere og hvis det 100% sikkerhed blot er noget enkeltbruger
system til eget brug, så er de andre da også fine (så vil jeg anbefale
access med ADO), men man skal ikke ret langt på den anden side af simpelt
brug for at den tid det tager at lære lidt nyt er godt givet ud... just
my opinion!!

Claus

Fra : Nils Thøger Møller

Dato : 24-07-02 23:25

Jeg har brug for at kunne gemme dato, tid, 5 tekst strenge samt 5 integer.
Desuden skulle man have mulighed for at rette samt søge i databasen.

Jeg ved ikke om det er muligt i DBASE, men det er det eneste jeg har hør /
læst om.

Programmet er beregnet til en enkel bruger / computer, dog skal database
filen kunne flyttes over på en anden computer, med samme interface.

Men hvor finder jeg information / eksempler om at komme i gang med DBASE ?

Hilsen
Nils

Fra : Mikael Rune Jensen

Dato : 26-07-02 10:09

Hejsa

Personligt synes jeg at MS Access er nemt at arbejde med (har aldrig prøvet
dBase).

> Jeg har brug for at kunne gemme dato, tid, 5 tekst strenge samt 5 integer.
> Desuden skulle man have mulighed for at rette samt søge i databasen.

Sålænge din applikation ikke er forespørgselsintensiv, så vil jeg mene at
Access er dejlig nem at have med at gøre. Er du derimod på udkig efter god
performance ved "kraftige" forespørgsler (f.eks. OLAP forespørgsler), så er
Access ikke svaret! Kig da istedet på nogle mere "professionelle" produkter
såsom Oracle eller MS SQL Server... Men det lyder som om du bare lige skal
have en lille applikation til "hjemmebrug" og der er Access fint :)

Hvis du er på udkig efter nogle nemt tilgængelige artikler om database
programmering i Delphi, så kan jeg anbefale artikeler af Zarko Gajic, der
skriver for http://www.delphi.about.com. (Kig f.eks på denne samling af
artikler: http://delphi.about.com/library/weekly/aa010101a.htm - der er mest
fokus på ADO, men der beskrives også nogle generelle ting. Det er et godt
sted at starte, hvis man intet kender til databaseapplikationer :).

Personligt har jeg arbejdet med to forskellige teknikker i Delphi: ADO /
ADOX og dbExpress. Begge er nemme at have med at gøre, dog skal det lige
nævnes at jeg har opnået bedst performance med dbExpress og en postgreSQL
database (applikation lavet til Redhat Linux med Kylix 2 EE).

Mvh.
Mikael Rune Jensen
http://www.cs.auc.dk/~mrj

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 27-07-02 09:55

"Nils Thøger Møller" <bentbit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men hvor finder jeg information / eksempler om at komme i gang med DBASE ?

F.eks. her: http://www.e-bachmann.dk/docs/xbase.htm
eller her: http://www.thexbasefiles.com

M.v.h.
Olav

Fra : larry

Dato : 07-08-02 08:22

Hej Niels,

Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge Interbase, da jeg synes at det
er meget nemt at gå til.
Desuden er der en hel palette i Delphi (Delphi 6 i hvertfald) som er
nogle komponenter som er
meget nemme at bruge.

Udover at Interbase er meget nemt at anvende i Delphi er der også nogle
gode værktøjer til
oprettelse af databaser med tilhørende tabeller og meget mere.

Du kan jo prøve at gå ind på borlands side og download en version af
Interbase.

Og her er et link til et godt værktøj til Interbase
http://www.hksoftware.net/download/

Mvh.
Larry

http://www.kandu.dk/