Tabernaklet i ørkenen
Fra : Live4Him

Dato : 15-02-01 12:26

Har tabernaklet med dets forskellige genstande og regler en symbolsk
betydning der gælder os i dag, og i så fald hvad består den i ? Og hvad
betyder ordet tabernakel iøvrigt ?

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 17-02-01 19:21

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Har tabernaklet med dets forskellige genstande og regler en symbolsk
> betydning der gælder os i dag, og i så fald hvad består den i ? Og hvad
> betyder ordet tabernakel iøvrigt ?
------------------
Tabernakel var et helligt telt hvor Gud mødtes med Israels ledere. Gud
instruerede meget detaljeret hvordan dette telt skulle opføres og hvordan
gudsdyrkelsen skulle foregå (2 Mos 25,8-9). Tabernaklet viser på en særlig
måde Guds hellighed og menneskets behov for renselse. Kun en`person kunne gå
ind i det inderste rum i tabernaklet (det allerhelligste) og det var
ypperstepræsten. Gik et almindeligt menneske derind var døden det sikre
resultat, fordi Gud er som ild og mennesket er som strå.

Tabernaklet 's gudsdyrkelse er som en skygge af det himmelske og mere
fuldkomne der skulle komme, og i Hebræerbrevet forklares denne sammenhæng.
Heb 8,1-10,18).

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 17-02-01 21:53

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96mfht$jbo$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
>
> Tabernaklet 's gudsdyrkelse er som en skygge af det himmelske og mere
> fuldkomne der skulle komme, og i Hebræerbrevet forklares denne

Hi Jørgen. jeg har ikke haft så meget tid på det sidste, men jeg må lige
ind og sige, at jeg er helt enig med dig her. Jeg har altdi været
fascineret af Tabernaklet, og har endda bygget en 1/100 model. Jeg er
overbevist om, at Tabernaklet er Mose billedbog på kristus og
menigheden, og at tabernaklet gemmer på mange hemmeligheder,som er
åbenbaret i Kristus.

Mr. D

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-02-01 23:27

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overbevist om, at Tabernaklet er Mose billedbog på kristus og
> menigheden, og at tabernaklet gemmer på mange hemmeligheder,som er

Jeg har altid selv betragtet Tabernaklet som en form for
flytbar/bærbar tempel, indtil de kom til at bo fast ét sted,
hvor de kunne etablere et egentligt tempel.

I Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bygger vi templer,
og under vores nuværende præsident/profet bygger vi templer
som aldrig før. Templerne er et særligt tilbedelsessted, hvor vi
indgår pagter med Vor himmelske Fader - og i forbindelse med
ægteskab også med hinanden. Disse pagter er af evig karakter,
og må derfor indgås et særligt sted - et helligt sted.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Larsen

Dato : 18-02-01 00:37

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ægteskab også med hinanden. Disse pagter er af evig karakter,
> og må derfor indgås et særligt sted - et helligt sted.

Jeg tror ikke at Mormonerne fik åndelige nådegaver til at bygge
deres tempel og indbo. som f.eks. Aron fik en helt spiciel åndelig
gave af Gud til at smede den syvarmede lyssestage med.

Og så kan man indgår pagten med Gud hvorsomhelst, det er en
åndsomskærelse af hjertet, udført af Gud i (vand)dåben,
Jer 31 v 33 og Kolo 2 v 11og12

Erik

Erik

Fra : N/A

Dato : 05-03-01 18:36

Fra : Olav Mo Grimdalen

Dato : 05-03-01 18:36

On Fri, 16 Feb 2001 11:42:41 +0100, "E.K." <dgev@start.no> wrote:

>Her er en side som tar for seg dette med tabernaklet:
>http://www.bibelweb.keryx.net Du klikker på et bilde nederst i venstre kant.
>
>E.K.
>

>www.ekris.net
>Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i
>meldingsnyheter:96gefk$7l4$1@news.inet.tele.dk...

>Jørgen

Jeg ville anta og de forskjellige tingene i tabernakelet viser oss og
minner oss om hvordan Gud vokter over sitt ord. Tabernakelet uten at
jeg kan si det sikkerhet betyr Guds hus.

Olav