Opsætning af Firewall - ? i utide?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-07-02 21:35

Har netop bestilt en Zyxel Zywall 1 til konens arbejdsplads (hun anser
mig for at være et vidunder - også hvad it angår :))

Det er for at få deres WIN og Mac maskiner på et bynet. Som _ikke_ kører
med fast IPnumre og derfor er en router en nødvendighed.

Ovenstående hardware skulle også være en firewall. Har endnu ikke set
dimmeren og slet ikke manualer m.v. til opsætningen. Så måske er mit
spørgsmål utidigt?

Er der noget bestemt, noget særligt, jeg skal være opmærksom på på
forhånd? Jeg vil jo gerne sætte den op med en høj grad af sikkerhed og
jeg vil også gerne opretholde min status af at være et vidunder ....
også på it-området. I hvert fald hos min kone, den dejlige sild!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-07-02 20:01

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er for at få deres WIN og Mac maskiner på et bynet. Som _ikke_ kører
> med fast IPnumre og derfor er en router en nødvendighed.

Har nu fået Zywall'en. Den fysiske opsætning er OK, der er lys fors trøm
og LAN dioderne lyser som de skal WAN dioden blinker og viser dermed, at
"The 10 M WAN link is sending/receiving packets" ... det skulle vle også
være OK, eller .... ?

Der står i reklamen for Zywall, at den er platformsuafhængig, så jeg
burde vel kunne tilgå den fra en iMac 400MHz MacOS 9.0 eller fra min PB
G4 550 MHz med MacOS 10.1.2 (eller er det 10.1.5?) ? De skulle være
korrekt sat op mod ethernet og TCP/IP (ellers ville LAN vel heller ikke
være aktivt)

Ingen af dem ville.

Prøvede en af WINmaskinerne .... ikke om den ville (men den er nu heller
ikke min 'ven')

Prøvede den medfølgende CDskive. På den ene Mac ville den gerne vise
filerne ... men f.eks. .exe filer kan jeg jo ikke bruge til en dyt på en
Mac. På WIN maskinen ville skiven kun åbne i GUI (hedder det sådan?) i
en browser. Så kunne jeg få lov at registrere produktet via nettet. Det
er rent Catch 22.

Fik fat i sælger, der ikke kunne hjælpe på anden maåde, end gå ind på
www.zyxel.dk, hvor der under - vistnok - solutions står: "På visse TDC
Bredbånd forbindelser kan der opstå et problem med routere, når den
dynamiske IP skal fornyes, etc. etc." Så man skal hente noget firmware
"som tilpasser sig TDC's DHCP implementation" .... Esenettet er svjv TDC
BB.

Den er også blevet sendt som vedhæng i en mail fra sælgerens WIN, fin
lille .zip fil som åbnes med StuffIt udpakkeren, har osse selv hentet
den på nettet, men lige vidt. Der ligger fire filer:

wd209.bm (hvad er .bm filer?)
350wd2b3.rom (øh, hvad er den for en og hvor skal den hen?)
350wd2b3.rtf (som jeg har læst) og:
350wd2b3.bin (som jo en en binhexet fil .... den vil slet ikke pakkes ud
med Stuffit, fejlmelding, og er vel også et Macformat, som WIN maskiner
slet ikke kan handskes med?). Og jeg skal nok ind i et eller andet og
finde en .exe eller autoexe der vil opgradere routeren/firewall'en?

Så jeg er ikke så lidt på spanden. Kan nogen netværkskyndige hjælpe?

Det er jo tilsyneladende konfigureringen af routeren/firewall'en der
ikke vil - som jeg vil. Har fulgt anvisningerne nøje og brugt begge
reset metoder punktligt.

Efterskrift: det mærkelige er, at jeg tidligere har haft begge nævnte
Mac på nettet via en Typhoon switch, men kun én ad gangen .... for sådan
en fyr kræver vist faste IP-numre (som Esenet ikke vil tillade). Så det
er jo nok ikke kabler og kabelmodem :)

Hjæææælp :) på forhånd tak.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-08-02 14:33

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:
(snip en masse)

> Det er jo tilsyneladende konfigureringen af routeren/firewall'en der
> ikke vil - som jeg vil. Har fulgt anvisningerne nøje og brugt begge
> reset metoder punktligt.

Nu virker det, men hold da helt kæft, hvor har de været kinesisk. Og jeg
har brugt alt for mange timer på det ;-(

Havde triplechekket alt, synes jeg. Hardware, software og opsætning af
Zywall'en. Havde haft fat i support fra både IP'en (Esenet) og Zyxel,
men ingen af dem kunne komme med en brugbar løsning (men dog en del
forslag).

Løsningen (hvis det da var det der var løsningen): slukkede modemmet
(bredbåndsmodem: Motorola SurfBoard 4100) og lod Zywall'en være tændt.
Lod hele 'skidtet' stå sådan natten over. Alle maskinerne var sat til og
de blev tændt den følgende dag. Derefter tændte jeg så modemmet .....
blinke, blinke og så kunne jeg få en af maskinerne på nettet. Derefter
var det bare at 'definere' Zywallen som 'maskine' hos IP'en. Nu er alle
maskinerne på nettet. Herligt.

Ovenstående løsning blev fremsat som en teori af en PC-mand, jeg kender.
Han kender ikke meget til Mac, men til netværk. Så sig ikke, at PC-folk
og Mac-folk ikke kan hjælpe hinanden

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen