Motorrens
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 23-07-02 20:57

Hej gutter (og enkelte gut-inder),

Min motor begynder sq at se lidt kedelig ud så det må være tid til at få den
renset lidt i dybden.

Jeg har prøvet lidt frem og tilbage med autosol, og det virker
fortræffeligt - men det er altså megasvært at komme ind i køleribberne på
cylinderne og andre små snævre steder. Derfor tænkte jeg på om jeg skulle
investere i lidt motorrens, så modellen kan komme til at skinne som ny igen
(eller bare tilnærmelsesvis).

Spørgsmålet er så bare om motorrens er sagen. Er det noget man sprøjter på?
Og først og fremmest - kan det skylles af på gaden og ud i kloaken? Jeg ved
at det er noget petroliums-baseret vandopløseligt stads, så mit første
indskud er, at det ikke er noget man må skylle ud i naturen. Men har jeg
ret? Og hvis ja - hva dælen gør man så når man ikke har en garage men er
nødt til at stå nede på gaden og fedte?

Findes der i øvrigt - gør-det-selv værksteder for MC'er ligesom med biler?

På forhånd tak.

Hilsner,
Tony
Divvy '01
http://www.divvy.dk

Fra : Armand

Dato : 25-07-02 23:08

Tony Lorentzen <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en

> [...]
igen
> (eller bare tilnærmelsesvis).
> Spørgsmålet er så bare om motorrens er sagen. Er det noget man

Motorrens er en olieopløsende og alligevel vand-afskyllelig
petroleums-vædske, som er fortrinlig lige til det. Men regn det ikke for
rensende og/eller polerende :-|
Det gavner ikke en senere adskillese af motoren, af have brugt motorrens
ved tilbagevendende lejligheder: Bolte og skruer bliver affedtede på
"stammen" under hovedet og vil derved have en tendens til at irre fast
dér

Til bagfælgens evindelige kædefedts-tilsvining er det derimod udemærket
omend noget dyrt, især på aerosol. Alm. lampeolie er ikke
vandafskyllelig og kræver derfor lidt mere knofedt; men er til gengæld
betragteligt billigere!

> Og først og fremmest - kan det skylles af på gaden og ud i kloaken?

Ups!
Et ømt spørgsmål
Mon der er nogen der kender det virkelige svar herinde???

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-07-02 01:22

> Motorrens er en olieopløsende og alligevel vand-afskyllelig
> petroleums-vædske, som er fortrinlig lige til det. Men regn det ikke for
> rensende og/eller polerende :-|

Ok!

> [...]
> ved tilbagevendende lejligheder: Bolte og skruer bliver affedtede på
> "stammen" under hovedet og vil derved have en tendens til at irre fast

Uh! Så man bruger det kun hvis det er yderst nødvendigt...

> [...]
> omend noget dyrt, især på aerosol. Alm. lampeolie er ikke
> vandafskyllelig og kræver derfor lidt mere knofedt; men er til gengæld

Ok der har jeg gode erfaringer med WD40 faktisk.

> Ups!
> Et ømt spørgsmål
> Mon der er nogen der kender det virkelige svar herinde???

Eller endnu bedre. Er der nogen der vil indrømme at de har gjort det?

Jeg har hørt at man kan få noget, der er biologisk nedbrydeligt og hvis det
passer så burde man jo kunne skylle det ud i naturen. Spørgsmålet er så bare
om det virker. Jo giftigere - desto bedre virker det... Som regel. Undtaget
"Quick'n'brite" (fra TV Shop) HAHAHA....

Tak for svaret Armand. Der var tilsyneladende ikke andre, der ville indrømme
at de havde erfaringer med motorrens. Hvordan deres model så kan komme til
at skinne aner jeg ikke... Knofedt? Men sikkert også et sted og stå og
rode - i stedet for os andre der må stå på gaden og ordne cyklen mens
mutterfit kommer forbi og har de samme platte bemærkninger hver gang

Hilsner,

Tony
Divvy '01

Fra : Armand

Dato : 26-07-02 15:10

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Uh! Så man bruger det kun hvis det er yderst nødvendigt...

Eller efterbehandler ved alle(!) bolte med WD40/lign :-/

> Ok der har jeg gode erfaringer med WD40 faktisk.

Så prøv lampeolie, som kun koster det halve for den 5-dobblete mængde!
Til prisen burde der tillige være råd til en blomster-sprøjte til at
spraye lampeolien på med!

> Eller endnu bedre. Er der nogen der vil indrømme at de har gjort det?

Ikke førend at jeg har fået bekræftet uskadeligheden deraf!

> [...]
> passer så burde man jo kunne skylle det ud i naturen. Spørgsmålet er

> bare om det virker. Jo giftigere - desto bedre virker det... Som

Har selv haft noget af Shell's dyre bio-rens i hånden: Det er
"godt-nok";
men prismæssigt på højde med aerosolerne trods det at det er på
sprayflaske :-/

> Tak for svaret Armand. Der var tilsyneladende ikke andre, der ville
> indrømme at de havde erfaringer med motorrens.

Måske alle andre sidder og bider sig selv i tungen omkring det med
uskadeligheden :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-02 20:25

> Eller efterbehandler ved alle(!) bolte med WD40/lign :-/

Jeg bevæger mig lige lidt udenfor emnet...

Hej Armand,
Jeg kom til at tænke på om du har læst min email jeg sendte til dig for
flere dage siden. Jeg har nemlig ikke fået noget svar. Det kunne være at du
havde problemer med den, og så er det jo lidt dumt at jeg forsøger at skrive
til dig dér.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-07-02 20:33

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> havde problemer med den, og så er det jo lidt dumt at jeg forsøger at

Hej Martin.

Undskyld jeg blander mig , men du kan da bare aftale at mødes med Kim på
Karoline på Søndag , de har da lovet kanon vejr !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-02 20:40

> Undskyld jeg blander mig , men du kan da bare aftale at mødes med Kim

> Karoline på Søndag , de har da lovet kanon vejr !

Nå ja, men min motorcykel er desværre i stykker i øjeblikket, og Kim har
ingen MC, så hvad hjælper det?

Jeg får samlet min MC imorgen, men så er det jo bare spørgsmålet om den
virker som den skal. Der har været nogle periodiske fejl med den ene
cylinder/karburator eller noget, og jeg er stadig ikke helt sikker på hvor
problemet ligger.

- Og jeg kører ikke til Karoline i bil!

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 27-07-02 00:12

> Nå ja, men min motorcykel er desværre i stykker i øjeblikket, og Kim
har
> ingen MC, så hvad hjælper det?
> - Og jeg kører ikke til Karoline i bil!

Hva' mæ en tur bagpå en VFR? Så kan du også få hilst på Dennis(?) !

--
Armand.
(som nok skal skrive til dig!)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-07-02 07:29

> Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> har
>
> Hva' mæ en tur bagpå en VFR? Så kan du også få hilst på Dennis(?) !

Næhh ikke lige på søndag,
men jeg er da at finde i Jylland d.2-3-4 August på Mc Touring Camp

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 27-07-02 07:32

> Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> har
>
> Hva' mæ en tur bagpå en VFR? Så kan du også få hilst på Dennis(?) !

Hov ! Det ser jeg først nu, VFR'ern det er Niels S, der har den

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Armand

Dato : 27-07-02 09:26

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en

> Hov ! Det ser jeg først nu, VFR'ern det er Niels S, der har den

Nix!
Det er Erik Dons, der har den jeg kan love ture bagpå!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-07-02 20:46

Armand wrote:

> Så prøv lampeolie, som kun koster det halve for den 5-dobblete mængde!
> Til prisen burde der tillige være råd til en blomster-sprøjte til at
> spraye lampeolien på med!

Tandbørster er også velegnede til at fordele lampeolien

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - som trænger voldsomt til at få børstet bagsvinger

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-02 20:19

[om motorrens]
> Eller endnu bedre. Er der nogen der vil indrømme at de har gjort det?

Ok så. Jeg har da gjort det, men gør det også kun fordi det er små mængder
og det kun sker sjældent. Når jeg piller karburatorerne af maskinen, så
tømmer jeg dem også på fliserne, det kan vel heller ikke være helt
uskadeligt. Det gør jeg også kun fordi det er så små mængder benzin der er i
svømmerhusene.
Men når jeg skifter olie på cyklen, så gemmer jeg det for senere at aflevere
det på rette sted. Det er trods alt betydelige mængder.

Jeg synes motorvask virker rimeligt, men det er ikke altid helt nok at
sprøjte det på, vente, og skylle det af som der står på emballagen. Det
virker en hel del bedre hvis det bliver børstet ind i motorens overflade.
Men nu var der også en hel del oliesnask på min motor, da den lækkede en
smule olie mellem topstykke og cylinder. Jeg synes også at det er ret dyrt,
og har derfor kun købt 1 flaske på det sidste år. Jeg kan godt klare mig med
autoshampoo og lidt mere knofedt og pudseklude.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-07-02 13:25

> Et ømt spørgsmål
> Mon der er nogen der kender det virkelige svar herinde???

Hej Armand

Petroleumsprodukter er biologisk nedbrydelige (Langsomt!), men giftige i
større eller mindre koncentrationer alt efter det specifikke produkt.

Så mængder (1/4 -½dl petroleum) i en masse liter vand er ikke en ulykke.
Hvor man ved tungmetaller går op i hvor mange gram der udledes i
spildevandet, er det ved petroleumsprodukter mere antal promille, hvis du
forstår havd jeg mener.

Hæld ikke 4L motorolie i toilettet, men aflever det til genbrug. Det er
alletiders til at brænde farligere kemisk affald af med. Det er det man
bruger motorolie til på kommunekemi.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-07-02 20:44

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hæld ikke 4L motorolie i toilettet, men aflever det til genbrug. Det er
> alletiders til at brænde farligere kemisk affald af med. Det er det man
> bruger motorolie til på kommunekemi.

Jeps, det hæver vist forbrændingstemperaturen rimeligt vildt

--
mvh Jes Vestervang
FZS600