sukkersulten
Fra : Lars Berthelsen

Dato : 23-07-02 20:27

Ofte, en lille time efter at jeg har indtaget et vældigt sundt måltid, får
jeg en inderlig trang til søde sager. Og frugt kan ikke helt dæmpe trangen.
Er der nogen der har en god forklaring og måske et forslag til hvordan det
kan stoppes, da det er ved at ødelægge en ellers succesfuld slankekur.
Marianne

Fra : Ris@ger

Dato : 23-07-02 22:29

Har selv samme problem.

En løsning vil være særdeles velkommen.

Hilsen Torben

Fra : Peter Bach

Dato : 23-07-02 22:43

Hej!

Det har noget at gøre med at det "sunde" måltid du har spist som oftest
består af såkaldte "hurtiget" optagelige kulhydrater. De er meget simpelt
opbygget og skal ikke nedbrydes ret meget for at strømme ud i blodet; de
minder meget om vores blodsukker. De mætter simpelthen ikke i samme grad som
de langsomt optagelige komplekse kulhydrater. Det du skal lære, er, kun at
spise af de langsomt optagelige kulhydrater; komplekse/stivelse. Du skal
prøve at kigge/søge efter det såkaldte "glyæmiske index"
www.netfyssen.dk/glykemiskeliste1.htm. Det går ud på kun at spise de
fødevarer med et lavt glykæmisk index. Derved opnår du, at kulhydraterne
bliver frigivet over en forholdsvis lang periode; samtidigt føler du dig
mæt. Det virker meget logisk, at sådan noget som fx. riskager er hurtigt
optageligt og ikke mætter overhovedet... de er jo fyldt med luft og man
føler at man kan spise en hel rulle. Riskager er et typisk eksempel på
hurtigt optagelige simple kulhydrater... og det er som oftest det folk på
slankekure spiser. Det mætter altså ikke overhovedet og ens blodsukkerniveau
flyver op og ned... og inden man får set sig om hænger man i køleskabet igen
:) Hvis du føler trang til sukker... så tag istedet for en skål havregryn
med skummetmælk. Det mætter utroligt godt og trangen til sukker forsvinder
helt enkelt. Havregryn er er rigtigt godt eksempel på et komplekst
kulhydrat.

Håber det kan hjælpe en lille smule :)

Fra : Karen

Dato : 24-07-02 17:54

On Tue, 23 Jul 2002 21:27:05 +0200, "Lars Berthelsen"
<lama@fjerne_dette.get2net.dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen der har en god forklaring og måske et forslag til hvordan det
>kan stoppes, da det er ved at ødelægge en ellers succesfuld slankekur.

Hejsa
Du kan gøre som skrevet i et andet indlæg med at spise fødevarer med
lavt glyæmiske index..eller du kan gøre som jeg, eller måske kombinere
de to ting: jeg er på vægtkonsulenternes kur og der er jo også en vis
portion mælkeprodukt om dagen. Det jeg har fundet ud af virker er at
lave en mælkedessert! Fx 2 dl ylette og 80 g svesker blendet sammen,
sød og evt romessens. Den dessert bliver bedst hvis du lige laver den
inden aftensmaden, og sætter den til at trække til efter maden i
køleren. Eller hvad med frosne bær blendet med 2 dl ylette eller 2½ dl
skummetmælk..det minder om softice!

På denne måde får jeg hurtigt og effektivt og sundt slukket min
sukkerlyst. Så pointen er at blande frugten med et mælkeprodukt..prøv
evt at se på http://opskrifter.heede.dk under desserter. De er helt
"lovlige".

--
Karen