Krav til samtykke
Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 17:42

Et ægtepar op forhånd ønsker børns og særbørns samtykke til at sidde i
uskiftet bo. Er det et forkrav til dette samtykke?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 17:50

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> forkrav til dette samtykke?

FORMkrav.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G.

Dato : 23-07-02 19:43

In article <ahk106$so5$1@tux.netsite.dk>, Peter G C
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote...
> Et ægtepar op forhånd ønsker børns og særbørns samtykke til at sidde i
> uskiftet bo. Er det et forkrav til dette samtykke?

"op forhånd ønsker" = "ønsker på forhånd"? ;)

Myndige børn og særbørn?
(Ellers skal vi jo inddrage værgemålsloven samt værger)

Myndige særarvinger og forhåndssamtykke:
Være meddelt begge ("berørte"/førsteafdøde) ægtefæller, jf princippet i
Aftalelovens § 31, stk 1, 1. pkt. Dette binder også særbarnets
livsarvinger, jf. Aftl. § 31, stk 1, 2. pkt (UfR 1928.187Ø).

Kan ikke tilbagekaldes, men kan bortfalde på bristende/urigtige
forudsætninger.

Kilde: Finn Taksøe-Jensen, Lærebog i arveret 2. udgave, s. 118.

Fællesbørn har ikke noget valg, AL § 8.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 19:53

Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev:

[klip]

> "op forhånd ønsker" = "ønsker på forhånd"? ;)

Det har været en lang dag ....

> [...]

> Aftalelovens § 31, stk 1, 1. pkt. Dette binder også særbarnets
> livsarvinger, jf. Aftl. § 31, stk 1, 2. pkt (UfR 1928.187Ø).

Der er efter din mening heller ikke noget formkrav til samtykket, vel?

Tak for dit ellers kompetente svar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G.

Dato : 23-07-02 20:48

In article <ahk8le$3a1$1@tux.netsite.dk>, Peter G C
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote...
> Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev:
>
> [klip]

> Det har været en lang dag ....

Den holder vist ikke i retten ;)

> Der er efter din mening heller ikke noget formkrav til samtykket, vel?

Nej, der er ikke nævnt specifikke formkrav i bogen (N.B. Afsnittet er
skrevet "med småt") og jeg kan personligt heller ikke se nogle grunde
dertil. Det forekommer at skulle behandles under aftalelignende forhold.
Jeg ville (selvfølgelig) anbefale et skriftligt samtykke.

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 20:56

Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev:

[klip]

> Den holder vist ikke i retten ;)

Gå hen og læg dig igen, mester

> Det forekommer at skulle behandles under aftalelignende forhold.

Godt, så er vi enige.

/Pete

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-07-02 21:16

"Peter G." wrote:

> [...]
> dertil. Det forekommer at skulle behandles under aftalelignende forhold.
> Jeg ville (selvfølgelig) anbefale et skriftligt samtykke.

Jeg har engang skrevet et sådant med kuglepen på et dødsleje, med
underskrift af alle arvinger, og det blev uden yderligere accepteret
af skifteretten, -muligvis fordi ingen gjorde indsigelse, da alle
havde skrevet under, selv om jeg ikke tror, alle havde forstået
den fulde betydning af underskriften.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peder Porse

Dato : 23-07-02 20:09

er det dig selv, du diskuterer med?*SSS*
pp

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 20:27

Peder Porse <pp@pederporse.dk> skrev:

> er det dig selv, du diskuterer med?*SSS*

Desværre nej - spørgsmålet er skam ganske alvorligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peder Porse

Dato : 23-07-02 20:37

Jeg kan bare ikke se andre indlæg..er dit min servers skyld?
pp

Fra : Peter G.

Dato : 23-07-02 20:55

In article <3D3DB054.2030601@pederporse.dk>, Peder Porse
<pp@pederporse.dk> wrote...
> Jeg kan bare ikke se andre indlæg..er dit min servers skyld?
> pp

Nej, det er fordi vi er to forskellige personer. Peter G. C. (i Århus) og
Peter G. (mig, i Kbh).
Det er tydeligst at se på vores forskellige signaturer.

Må jeg, med fare for at lyde hård, bede dig om ikke at topposte. Det
mindsker overskueligheden.
<Be' pænt om.wav>