design ... problemer og spm
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-02 15:52

Hejsa allesammen.

I er sikkert ved at være trætte af mig og mine evindelige og til tider
uklare og måske endda ubsvarlige spørgsmål ... nuvel; Her kommer først noget
til grubleren og til sidst nogle spm (bnoget af det har været vendt her
før - men jeg har endnu ikke helt fattet det endnu):

Jeg bruger Dreamweaver4 - og jeg har kun et begrænset kendskab til koder ...
Dog er jeg fortrolig med putteren i al almindelighed (der er derfor jeg tør
kaste mig ud i projektet).

Jeg har lavet et design bestående af en stor tabel med en del felter ...
En top til en overskrift og/eller logo og den slags
En undertop til navigationsknapper
Tre "lodrette" felter - et stort i midte og et mindre til højre og et magen
til til venstre ...

Ideen er så at det store felt i midte skal bruges til "teksten" ....
foreningens vedtægter, kopi af nyhedsbrevet, bestyrelse, arikler og den
slags ...

Feltet til venstre skal bruges til 3-5 linjers Nyhedsoverskrifter - hvor
hele teksten så vil blive vist i det midterste felt.

Feltet til højre har en lignende funktion - et længere citat, et resume af
en aviskroniok eller lignende.

Jeg har således lavet en tabel, men en lille smule farve, lidt rammer og den
slags ... den har jeg så forstået, at jeg skal gemme som template og bruge
den til alle undersiderne.

spørgsmål 1:
Er det nødvendigt? Kan jeg nøjes med for eksempel at hente "teksten" frem og
fortælle maskineriet, at tekste skal placeres så langt fra toppen og så
langt fra siden ... og dermed komme til at ligge lige der i det miderste
felt? Eller bliver det bare for uoverskuligt (siden vil have omkring 30
undersider).

spørgsmål 2:
Hvis ikke ... hvad gør jeg så? Forsiden skal vel hedde index og alle de
andre noget andet, som jeg kan holde styr på ... men her opstår problemet.
Lad os antage, at jeg skal lave den side, der hedder "bestyrelsen" -
bestyrelsens medlemmer og tlf osv skal stå i det midterste felt ... men
cellen skifter konstant størrelse, når jeg vil indsætte noget - skal jeg
lave en layer i et andet (midlertidigt) dokument med de eksakte mål og så
sætte den ind?

spørgsmål 2b:
Og dernæst: På forsiden står der jo noget i venstre og højre celle, som
gerne skulle følge med på alle undersiderne ... hvordan fungere det? Og hvad
når jeg skal tilføje en ny nyhed og fjerne en gammel fra fx. den venstre
celle?

spørgsmål 3:
Bliver det lettere hvis jeg laver en leftframe til navigation? Sådan
forstået i forhold til at optimere til forskellige skærme, browsere og den
slags ... og bliver det lettere at vedligeholde og lave siden i det hele
taget? Eller skal jeg hverken lave frame eller tabel men noget helt andet
....?

Spørgsmål 4:
Forstår I mine spørgsmål?

Tak for tålmodigheden

ras

Fra : jopa

Dato : 23-07-02 16:32

"rasmus carlsen" skrev bla.
> Spørgsmål 4:
> Forstår I mine spørgsmål?

Noget af det
Mener du bør bygge dit design op med CSS.
Her et nyttigt link: http://glish.com/css/

Laver selv først min index side, hvorefter jeg kopierer den i det antal jeg
skal bruge.
Eks 10 ens sider med hvert sit navn.
Selve designet inkluderes med eksternt style, således at det kun er
indholdet tekst der skal tilføjes de enkelte sider.
Prøv eks at gemme min side www.web-templates.dk uden stylesheet og du vil se
hvad jeg mener.

--

mvh jopa
www.web-templates.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-02 16:41

mange tak ... jeg prøver mig lidt frem i aften ... Jeg troede ellers at CSS
kun blev brugt til at give selve teksten forskellige egenskaber .... og så
lige en ting mere. Hvis jeg gør som du siger (og det gør jeg jo nok) og så
har brugt index.htm som skabelon ... og jeg så ændrer noget i forsiden ...
så bliver det automatisk ændret i alle templates ...eller hvordan?

ras

Fra : jopa

Dato : 23-07-02 17:07

"rasmus carlsen" skrev bla.
> mange tak ... jeg prøver mig lidt frem i aften ... Jeg troede ellers at
CSS
> kun blev brugt til at give selve teksten forskellige egenskaber ....

Næ det er også hvad du ellers smider på siderne tabeller/box billeder
baggrundsfarver med mere.

> [...]
> har brugt index.htm som skabelon ... og jeg så ændrer noget i forsiden ...
> så bliver det automatisk ændret i alle templates ...eller hvordan?

Nej du ændrer i dit style hvor siderne refererer til det er jo det der er
smart med eksternt style.
Selve teksten skal rettes på de forskellige sider individuelt.

Kan foreslå dig at læse mere om netop CSS på www.html.dk

--

mvh jopa
www.web-templates.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-02 17:13

> [...]
> smart med eksternt style.
> Selve teksten skal rettes på de forskellige sider individuelt.

jeg kender html.dk og jeg vil læse mere på den ...
Men det kan da ikke passe, at man skal ændre teksten på alle 30 undersider?
Der må da være en løsning ...

ras

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 23-07-02 17:18

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> Men det kan da ikke passe, at man skal ændre teksten på alle 30
undersider?
> Der må da være en løsning ...

Hvis det er den samme tekst der går igen på alle 30 sider, så kan du
inkludere den via ssi, men det kræver at du har adgang til det på dit
webhotel? Ellers tror jeg ikke du kan gøre det på andre måder, med mindre du
bruger en database, men der skal teksten jo også rettes for hvert punkt!

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk
Are you supposed to gain weight if you run backwards??

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-02 17:24

> [...]
du
> bruger en database, men der skal teksten jo også rettes for hvert punkt!

- det tror jeg ikke .... men jeg har lige siddet og rodet lidt ... og jg har
fundet en funktion, der kan "refresh templates" og det ser ud til at det kan
komme til at virke ...
(bruger i øvrigt dreamweaver og er ikke god til at kode)
ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-07-02 17:34

Tue, 23 Jul 2002 18:13:26 +0200, skrev "rasmus carlsen"
<rasmus.carlsen@tdcadsl.dk>:

>Men det kan da ikke passe, at man skal ændre teksten på alle 30 undersider?

Hvis du har mulighed for det på dit webhotel, så kan du bruge
ssi, php eller asp til at inkludere indhold på din hjemmeside.

Eller bruge en editor med en ordentlig erstatfunktion, som så kan
ændre det samtidig på alle sider.
Ved ikke om DW kan klare det, jeg bruger en teksteditor,
NoteTabPro, til det.

Fra : jopa

Dato : 23-07-02 17:54

"rasmus carlsen" skrev .
> Men det kan da ikke passe, at man skal ændre teksten på alle 30
undersider?
> Der må da være en løsning ...

Klart
--

mvh jopa
www.web-templates.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-07-02 17:57

> undersider?
>
> Klart
.... ja forhåbenlig ...

> [...]
> sider
> men selve brødteksten på de forskellige sider er jo forskellige så de skal

jo men selve brødteksten er jo forskellig på alle siderne, så det er jo ikke
noget problem. Men for eksempel et billede, et link eller noget andet, der
er det samme på alle sider - men som skal udskiftes eller opdateres
(nyheder) med jævne mellemrum ...

ras

Fra : jopa

Dato : 23-07-02 18:31

"rasmus carlsen" skrev bla...
> [...]
> noget problem. Men for eksempel et billede, et link eller noget andet, der
> er det samme på alle sider - men som skal udskiftes eller opdateres

Farver og bagrunde vil blive ens på alle hvis du laver det i dit eksterne
CSS.
Hvis du efterfølgende vil have billeder på siderne skal du tilføje kode
(HTML) på de sider hvor billederne skal være.
Billedernes position bestemmer du så også i dit style.
Hvis du bruger billeder som bagrund gør du det ligeledes i dit style, og det
vil være at se på alle siderne.
Ellers må du over i noget serverside, og jeg har kun kendskab til PHP, som
ikke er lige til at gå til specielt hvis man ikke har basalt kendskab til
HTML.

--

mvh jopa
www.web-templates.dk