Incassosag eller?
Fra : FB

Dato : 23-07-02 14:49

Hej

Jeg har 8900 kr. inkl. tilgode hos en kunde.

Problemet er at vi bor i en lille by og der har aldrig været en
ordrebekræftigelse mellem os.

Jeg har besøgt kunden et par gange og vi har dskuteret produktet flere gange
også med vidner tilstede.
Jeg har en e-mail fra kunden hvor han skriver at jeg selvfølgelig skal have
betaling for mit arbejde.

Der er sendt en faktura og to rykkere til kunden.

Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
(efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)

Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge

Med venlig hilsen

Finn Bennetsen
bennetsen@web4me.dk

PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-07-02 15:04

In article <ahjms2$ba6$1@sunsite.dk>, FB wrote:
> [...]
> også med vidner tilstede.
> Jeg har en e-mail fra kunden hvor han skriver at jeg selvfølgelig skal have

Hold fast i den email, den kan fungere som ordre bekræftigelse.

> Der er sendt en faktura og to rykkere til kunden.
>
> Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
> (efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)

Hvad præcis er problemet? Nægter han at bestilt arbejdet, eller
mener han at du har udført mere arbejde end i havde aftalt ?

> Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge

Det ville da godt nok være tåbeligt.

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-07-02 15:48

On Tue, 23 Jul 2002 15:48:49 +0200, "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote:

>Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
>(efter at jeg har sendt ham en faktura og to rykkere)

1) Hvad er problemet i at sende en ordrebekræftelse?

2) En ordrebekræftelse har ingen juridisk relevans når der er sendt
både faktura og rykkere.

>Hvad gør man med sådan en fyr? - finder nogle slemme drenge

Nej. Ulovligheder fører ingen konstruktive steder hen.

Men henvend dig til en advokat/inkassobureau - de vil næppe have
problemer med at køre sagen.

>PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover

Fint nok - men det gør ikke fra eller til rent juridisk (bortset fra
at sikre bevis for hvad der skal leveres og hvad den aftalte pris er).

--
Jakob Paikin

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-07-02 09:41

On Tue, 23 Jul 2002 16:48:03 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>2) En ordrebekræftelse har ingen juridisk relevans når der er sendt
>både faktura og rykkere.

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan sende en debitor
( med forfalden gæld ) til incasso, uden først at skulle rykke
vedkommende.

Er det korrekt ?

Ofte vil man dog rykke debitor først, ( der kan jo være sket en fejl,
f.eks. bortkommet faktura el. lign. ) men er der krav om at det skal
foregå skriftligt ?

mvh,

Kim

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-07-02 09:50

Nu var det webdesign der var lavet for en kunde. Og der var også
lovet hosting... Behøver den service blive leveret før kunden
betaler ??

Må kunden overhovedet benytte webdesignet før der bliver betalt ?

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-07-02 10:21

On Wed, 24 Jul 2002 08:50:14 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Nu var det webdesign der var lavet for en kunde. Og der var også
>lovet hosting... Behøver den service blive leveret før kunden
>betaler ??

Det kommer sandelig an på hvad der er aftalt! Er der aftalt betaling
forud eller bagud? Husleje er f.eks. forud (betales for kommende
måned), mens løn ofte er bagud (betaling for den forløbne måned).

>Må kunden overhovedet benytte webdesignet før der bliver betalt ?

Hvad er der aftalt? Men som udgangspunkt må svaret nok være ja - hvis
designeren har overgivet materialet (designet/filerne) til kunden uden
at sikre sig betaling, må det anses for at være et kreditkøb af en
eller anden slags.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-07-02 10:20

On Wed, 24 Jul 2002 10:40:31 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:

>Jeg har ladet mig fortælle, at man kan sende en debitor
> ( med forfalden gæld ) til incasso, uden først at skulle rykke
>vedkommende.
>
>Er det korrekt ?

Ja. Fakturaen er udtryk for at der skal betales ved en given
forfaldsdag. Debitor har intet krav på yderligere påmindelse.

I øvrigt skal advokaten/inkassobureauet (i henhold til inkassoloven)
sende et formaliseret påkrav.

>Ofte vil man dog rykke debitor først, ( der kan jo være sket en fejl,
>f.eks. bortkommet faktura el. lign. ) men er der krav om at det skal
>foregå skriftligt ?

Nej - som nævnt er der intet krav om at rykke overhovedet.

Husk i øvrigt at der nu er lovhjemmel til at kræve 100 kr. inkl. moms
pr. rykker (max. tre stk. og min. 10 dage mellem).

--
Jakob Paikin

Fra : Kim Jensen

Dato : 23-07-02 15:54

> [...]

>Nu truer han med ikke at ville betale før han får en ordrebekræftigelse
>PS. Jeg vil altid sørge for en ordrebekræftigelse fremover

Prøv hellere med en * ordrebekræftelse *.

FUT : dk.kultur.sprog

mvh,

Kim

Fra : FB

Dato : 23-07-02 17:09

Mange tak for hjælpen.

Nu har jeg også lært at skrive ordrebekræftelse

Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.

Det var selvfølgelig en joke med de slemme drenge

Finn Bennetsen

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 17:35

FB <bennetsen@web4me.dk> skrev:

[klip]

> Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.

Ordrebekræftelsen er ligegyldig *nu*. Henvend dig til en advokat - han
klarer inkassoen for dig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-07-02 17:49

On Tue, 23 Jul 2002 18:08:45 +0200, "FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote:

>Jeg sender ham nu en ordrebekræftelse. Det er noget bøvl med incasso.

Jeg er næsten villig til at vædde på, at du stadig ikke får pengene
når du har sendt ordrebekræftelsen.

Det lyder som en af de sædvanlige dårlige undskyldninger som debitorer
kommer med...

--
Jakob Paikin

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-07-02 20:48

"Jakob Paikin" skrev:

> Det lyder som en af de sædvanlige dårlige undskyldninger som debitorer
> kommer med...

Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
fra debitorer?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 20:52

Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:

[klip]

> Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
> fra debitorer?

Ind i mellem er der rigtig gode historier

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-07-02 21:37

"Peter G C" skrev:

> Ind i mellem er der rigtig gode historier

Det var jo det jeg tænkte, og så længe i kan anonymisere debitorerne kan i
da godt give nogle af historierne? :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 24-07-02 19:16

Kenn Gerdes <kenn@kenngerdes.dk> skrev:

[klip]

> Det var jo det jeg tænkte, og så længe i kan anonymisere debitorerne kan i
> da godt give nogle af historierne? :)

Jeg kan en del parkeringsafgiftshistorier...... en gang ringede en
advokatfuldmægtig fra et stort Kbh'sk advokatfirma - han troede, at det var
nok at være advokatfuldmægtig - LOL.

En anden ville klage til ombudsmanden, justitsministeriet mv. altsammen med
opsættende virkning.

Endelig havde en gut en parkeringsskive som vi jo alle har - så'en en
plastik skive med hvid viser. Der lå så meget junk i forruden (bl.a noget
hvidt engangsbestik) som klageren mente måtte forvirre p-vagten - et klagen
vedhæftet digitalt foto viste, at bestikket kunne udgøre det for en viser -
og dette medførte, at p-skiven viste forkert!

/Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-07-02 07:54

On Tue, 23 Jul 2002 21:47:55 +0200, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
wrote:

>Nu bliver jeg nysgerrig. Hvad har du ellers hørt af "gode" undskyldninger
>fra debitorer?

Nedenstående er ikke fuldstændig ordrette citater, men de giver da et
indtryk af hvad man udsættes for i inkassosager. Nogle mere
usædvanlige kan jeg ikke citere, da det måske give risiko for
identifikation af sagen.

Og inden nogen får gode ideer - de her undskyldninge er holder ingen
steder (i hvert fald ikke uden solid dokumentation).

Den bedste fremgangsmåde hvis man bliver indblandet i en (berettiget)
inkassosag er at drøfte problemet seriøst og åbent med
inkassofirmaet/advokaten. En afvisende holdning fører med stor
sikkerhed blot til flere omkostninger (retssag, fogedret mv.)

Det karrakteristiske ved mange af de dårlige undskyldning man hører
er, at de først fremsættes når sagen virkelig er spidset til, f.eks.
under et fogedretsmøde. Alene det forhold at indsigelsen ikke er
kommet tidligere svækker troværdigheden markant.

Hvis skyldneren havde taget kontakt efter første inkassoskrivelse
(eller måske efter kreditors første rykker), var det muligvis blevet
taget mere seriøst. Men sker det først i sidste øjeblik virker det
uvilkårligt som et desperat forsøg på at slippe ud.

Endelig må det siges, at det altid er en konkret vurdering om
skyldnerens forklaring er en dårlig undskyldning eller rent faktisk
lyder troværdig.

(En klassiker) "Nu har jeg jo betalt hovedstolen - ganske vist for
sent - så derfor er det urimeligt at jeg skal betale de omkostninger
jeg er blevet dømt til i retten."

"Jeg vidste ikke at jeg var blevet dømt som udebleven - det strider
mod menneskeretten at jeg skal betale noget som helst."

"Jeg er VIRKELIG ked af, at jeg ikke har betalt endnu, men jeg har
været syg/arbejdsløs/bortrejst/blevet skilt/blevet smidt ud af min
lejlighed/whatever. Men jeg får helt sikkert et (godt) job/penge
tilbage i skat/whatever om to måneder og så skal jeg helt sikkert nok
betale." (gentages efter behag to måneder senere med en anden
begrundelse).

"Det var ikke mig, der bestilte varen/ydelsen - nogle andre må have
oplyst mit navn og adresse."

"Når kreditor bruger sådan nogle grove midler [bede en advokat om at
køre inkasso], så skal han ikke regne med at jeg samarbejder."

--
Jakob Paikin

Fra : N/A

Dato : 24-07-02 09:16

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-02 09:16

FB wrote:
> Nu begynder han konsekvent at kalde arbejdet for en demostration og at der
> pga. fejl og mangler ikke føler sig forpligtet til at betale.
Hvornår havde i aftalt siden skulle være færdig?
Blev den leveret på den dato?
Så han det arbejde du havde lavet straks efter leveringen?
Hvornår begyndte han at klage over dit arbejde? vel efter du havde
leveret siden, men hvor lang tid efter? skete det først efter du havde
sendt den første regning til ham?

> Hvis nu han mod forventning betaler. Hvordan er reglerne så for at opsige
> ham op på webhotellet.
De er som du selv bestemme, blot skal kunden i dette tilfælde ham være
bekændt med dine regler inden han køber et webhotel hos dig.

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 24-07-02 22:32

"FB" <bennetsen@web4me.dk> wrote in message news:ahlmta$357$1@sunsite.dk...
> Jeg tror heller ikke at jeg får pengene
>

> Jeg ved ikke om jeg har overholdt reglerne, men hans betalingsfrist var
den
> 21-06-2002.
> Jeg sender ham en rykker den 10-07-2002.
> Rykker nummer 2 sendte jeg den 19-07-2002 med advarsel om at sagen vil gå
> til incasso, hvis pengene ikke står på min konto i dag den 24-07-2002.
> Jeg har taget 99,- kr. i rykkergebyr.

Så vidt jeg kan se er der ikke 10 dage mellem dine rykkere. Tror dog ikke
det betyder så meget for selve sagen, andet end du skal kræve 100 kr.
mindre.
Renteloven §9b:
Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for hver
rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse. Har
skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.