Hvepsebo......
Fra : john-pilely

Dato : 23-07-02 11:38

Hejsa !

Vi har tilsyneladende et hvepsebo under vores tag i baghuset, da der er en trafik
af "arbjedere" !

Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget koster
det at få en proff. det at ordne det ?

Hilsen Sanne

Fra : J W Nielsen

Dato : 23-07-02 12:26

> Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget
koster
> det at få en proff. det at ordne det ?

Hej Sanne !
Vi har haft et par stykker inden for det sidste års tid.
Du skal IKKE - gentager IKKE - flå det ned midt på dagen. Jeg fjernede det
med en rive. Det blev beboerne imidlertid temmelig rasende over... Og
hvordan de bære sig ad ved jeg ikke, men de vidste ret præcist hvem (mig
!!!) der havde forstyrret dem. Jeg blev nu kun stukket et par steder...
I andet forsøg fik jeg det råd, at snige mig ind på boet hen under aften,
hvor de alle er samlet... Og så sprøjter man en masse insektdræber op i
hullet.
Sidstnævnte metode fjernede problemet fuldstændigt og de har ikke været der
siden...
Nogen anbefaler at man oversprøjter boet med sprit eller petroleum og sætter
ild i... Da vores bo sad under tagudhænget kom denne metode ikke rigtig på
tale
Således lidt erfaring på området !!!

Jørgen Wulff Nielsen

Fra : SB

Dato : 23-07-02 12:33

"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af "arbjedere" !
>
> Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget

Der finders folk skadedyrsbekæmpere der kommer og klare det problem for jer,
hvor i landet bor i, kan være jeg kender en i området.
Ellers kan man bestikke (G) en biavler til at komme og fjerne det

/Søren

Fra : M@rk

Dato : 23-07-02 12:50

Tue, 23 Jul 2002 12:38:17 +0200, berigede "john-pilely"
<john-pilely@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget koster
>det at få en proff. det at ordne det ?

Vi havde for 2 år siden jordbier i vores stenbed - ikke så fedt, når man
skal holde havefest )

Vi fik en professionel til, at komme og være den store onde bi-slagter -
det tog små 20 minutter (inkl. indtagelse af en kop kaffe) og kostede
500 kroner.

Så vidt jeg husker, så fandt jeg ham i lokaltelefonbogen - husker dog
ikke under hvad - men det var ret tydeligt, at han gjorde sig i "den
slags" .............

/Mark

PS
Det skal som sidebemærkning siges, at da bi-slagteren gik i gang med sit
hverv smuttede jeg ind efter kaffe til ham, da jeg kom ud med kaffen
stod bi-slagteren lettere forpustet ude på vores vej, 20 meter fra
stenbeddet, jeg spurgte ham hvad han lavede derude, når bierne nu var
inde i haven - han svarede ganske kort: "De blev sgu sure" ))

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : john-pilely

Dato : 23-07-02 13:41

Hej igen !

Tak til jer der har svaret på mit indlæg.

Vores hvepsebo sidder gemt under en tagsten der er skår i. Vi kan derfor ikke
se boet - umiddelbart. Der vil selvfølgelig ikke ske noget ved at sprøjte
et insektmiddel op i hullet (om aftenen), det er da et forsøg værd.
Jeg synes at 500 kr. lyder lidt pebret her i denne dyre mdr.
Vi bor på Vestfyn og hvis Søren kender en i nærheden der kan gøre
det billigere vil vi da gerne høre nærmere.......

Hilsen fra Sanne

Fra : M@rk

Dato : 23-07-02 13:43

Tue, 23 Jul 2002 14:41:06 +0200, berigede "john-pilely"
<john-pilely@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg synes at 500 kr. lyder lidt pebret her i denne dyre mdr.

Er juli dyrere end andre måneder?

Jeg synes, at de er svine-dyre allesammen )

Helt enig, 500 bobs er en slat - men hellere betale end blive overfaldet

/Mark

Fra : john-pilely

Dato : 23-07-02 14:41

Hej Mark !

Jeg glemte lige at fortælle at Juli mdr. er vores ferie-mdr. og jeg må indrømme
at den for vores vedkommende er dyrest - ja dyrere end December !!!!!!!!!
Men du har da ret i at det er dyrt at leve.............. og drøn irriterende med de dumme
bæster, så jeg venter spændt på at nogle herinde, måske kommer med et bud på
en person der kan klare opgaven til en god pris !!!!!!!!

Hilsen fra Sanne

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 23-07-02 14:56

"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> bæster, så jeg venter spændt på at nogle herinde, måske kommer med et bud

> en person der kan klare opgaven til en god pris !!!!!!!!

Bare gi boet noget insektgift. Hvepse er meget overfølsomme over for
pesticider. Derfor skulle de meget gerne kradse af alle mand!

MVH
Martin M

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-07-02 13:48

Hej

Et tilsvarende problem - dog med bier - kunne løses med lidt malathion
pulver (kan købes hos Matas for ca. 120 kr.) ved indgangen til boet.

Thomas Jensen

Fra : Mai-Brit

Dato : 23-07-02 14:08

> [...]
> Vi bor på Vestfyn og hvis Søren kender en i nærheden der kan gøre
> det billigere vil vi da gerne høre nærmere.......

snip

Hvis du vælger giftmetoden, kan man købe noget insektlak, der sidder giften
i og insekterne får det på sig når de skal kravle hen over. De giver også
videre af den når de med benene hilser på hinanden.
Held og lykke
Mai-Brit

Fra : Mogens

Dato : 23-07-02 15:17

On Tue, 23 Jul 2002 14:41:06 +0200, "john-pilely"
> [...]

>Vi bor på Vestfyn og hvis Søren kender en i nærheden der kan gøre
>det billigere vil vi da gerne høre nærmere.......

Jeg har haft stort held med at bruge insektmidlet BIO, som kan købes i
byggemarkeder og grovvarehandler. Vi havde et hvepsebo på taget, hvor
jeg alene kunne se det sted mellem to brædder hvor bæsterne fløj ind
og ud. Et par pust på området medførte at alle hvepsene var døde meget
kort tid efter. Og det gjorde jeg ved højlys dag.
Mogens

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-07-02 18:42

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> det tog små 20 minutter (inkl. indtagelse af en kop kaffe) og kostede
> 500 kroner.

Hvis jeg kan blive fri for kaffen, så skal jeg gerne gøre det for 450 næste
gang

Jeg har i løbet af ca. 14 dage ordnet 3 hvepsebo og 1 jordhvepsebo ved hjælp
af en dåse "kvit" fluespray, som kan købes i Silvan. De 3 hvepsebo sidder
alle så de ikke kan fjernes, uden at jeg ændrer væsentligt på konstruktionen
af huset, men der er ikke noget der flyver der mere.

Jordbo'et fik også en gang spray, og tilsidst satte jeg ild til med min
gasbrænder - det virkede også fint.

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 24-07-02 08:21

Tue, 23 Jul 2002 19:42:02 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis jeg kan blive fri for kaffen, så skal jeg gerne gøre det for 450 næste
>gang

Det holder vi lige et møde om, næste gang problemet opstår - så kan du
jo også se kølerummet ved samme lejlighed ))

/Mark

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-07-02 18:32

> [...]
> af "arbjedere" !
>
> Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget

Se punkt 3 i:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Per A. Hansen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-07-02 18:44

> [...]
> af "arbjedere" !
>
> Hvordan fjerner vi evt. et boet ? Hvis ikke det er tilrådeligt, hvor meget

Hvorhenne i landet er det ?

mvh
Bendt

Fra : john-pilely

Dato : 24-07-02 07:41

Hejsa igen !

Nu har vi talt med en bi-avler, som vil ordne boet for 300 kr. Det er da en rimelig pris !

Vi overvejer dog at begå et giftdrab først !

Tak for rådene !!!!!!

Hilsen fra Sanne