Manglende ansættelseskontrakt, ulovligt ?
Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 23-07-02 11:18

Hejsa,

Jeg læste forleden i berlingske tidende en fagforeningsgut udtale at det var
direkte ulovligt, at være ansat uden at have en kontrakt.

Hvilken lov er det mon han henviser til ?

Tak for svaret,
Nikolaj

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-07-02 12:25

On Tue, 23 Jul 2002 12:18:22 +0200, "Nikolaj Lundsgaard"
<nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote:

>Hvilken lov er det mon han henviser til ?

Det kommer jo lidt an på hvad du er ansat til. Er du funktionær, så er
det funktionærloven (så vidt jeg husker).

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 17:36

Nikolaj Lundsgaard <nikolaj@kampsax.dtu.dk> skrev:

[klip]

> Hvilken lov er det mon han henviser til ?

Lov om ansættelsesbeviser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 24-07-02 22:56

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> [...]
var
> direkte ulovligt, at være ansat uden at have en kontrakt.
>
> Hvilken lov er det mon han henviser til ?

Hmm, ikke så vidt jeg ved. Det er ikke ulovligt at være ansat uden at have
en kontrakt. Der er derimod ulovligt hvis arbejdsgiveren undlader at give
dig visse oplysninger, efter du har været ansat i en måned.

Hvis jeg ikke er helt galt på den, står det i "Bekendtgørelse af lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet"
og linket til retsinfo er:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19940038529-REGL

Med venlig hilsen

Morten Rasmussen

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 16:27

Morten Rasmussen <Gobolan@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Hmm, ikke så vidt jeg ved. Det er ikke ulovligt at være ansat uden at have
> en kontrakt. Der er derimod ulovligt hvis arbejdsgiveren undlader at give
> dig visse oplysninger, efter du har været ansat i en måned.

Oplysningerne skal afgives skriftligt, jf § 2, stk. 3 i den omtalte lov.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 25-07-02 16:30

> Oplysningerne skal afgives skriftligt, jf § 2, stk. 3 i den omtalte lov.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com

Ja, men den ansatte gør ikke noget ulovligt som var antydet i den
oprindelige post.

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 16:32

Morten Rasmussen <Gobolan@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Ja, men den ansatte gør ikke noget ulovligt som var antydet i den
> oprindelige post.

Det er vist kun dig, der læser det oprindelig indlæg sådan.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 25-07-02 16:49

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-02 17:15

Morten Rasmussen <Gobolan@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Henrik Bonde wrote:

Jeg har læst det én gang.

> Det er ikke ulovligt at være ansat uden at have en kontrakt.

I langt de fleste tilfælde, skal arbejdsgiveren lave en kontrakt til den
ansatte. Punktum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-07-02 10:01

On Thu, 25 Jul 2002 18:14:38 +0200, "Peter G C"

>I langt de fleste tilfælde, skal arbejdsgiveren lave en kontrakt til den
>ansatte. Punktum.

Ja. Det er ikke ulovligt for den ansatte ikke at have en kontrakt, men
det er ulovligt for arbejdsgiveren ikke at udlevere en kontrakt.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-07-02 19:01

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det er vist kun dig, der læser det oprindelig indlæg sådan.

Jeg gjorde også. Men bestemte mig for at man nok kunne regne den
tilsigtede mening ud.

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-07-02 08:46

> [...]

>Jeg læste forleden i berlingske tidende en fagforeningsgut udtale at det var
>direkte ulovligt, at være ansat uden at have en kontrakt.

Hvis man vel at mærke har været ansat i mere end 1 måned og har en
gennemsnitlig ugentlig arbejdstid over 8 timer.

Bemærk at "ulovligt" i denne forbindelse (som i andre) ikke betyder
strafbart, men blot at det er i strid med lovgivningen.

Konsekvensen af manglende kontrakt - hvis man har krav på en - er en
godtgørelse på kr. 5.000 (eller kr. 10.000, hvis der er opstået tvist
som følge af den manglende kontrakt).

>Hvilken lov er det mon han henviser til ?

Ansættelsesbevisloven. Officielt hedder den noget i stil med lov om
arbejdsgiveres pligt til at underrette om ansættelsesforholdets
vilkår.

--
Jakob Paikin