Fartbøde / Nyttig information
Fra : Anders Winther

Dato : 23-07-02 10:40

Hej NG
Lige lidt umoralsk information..
Jeg har fået en fartbøde.. Desværre ikke den første..
Jeg blev målt til 59 km/t, et sted hvor jeg måtte køre 50..
Jeg har lige ringet til Københavns Politi og talt med en venlig dame om
bøden.. Jeg skulle jo lige høre om der var noget jeg kunne gøre..
Hun sagde at hun godt kunne forstå at man på MC let kan komme til at køre
for stærkt, men at der ikke var noget at gøre ved bøden..
Hun sagde ydermere at det var ærgeligt at jeg ikke havde kørt 1 km/t
mindre.. For så havde apparatet ikke blinket rødt..
Dvs. at hvis man køre 58 km/t et sted hvor man må køre 50 km/t, så får man
ikke nogen bøde.. Sagt på en anden måde, så må man gerne køre 8 km/t for
stærkt..

Bemærk at de tal jeg har skrevet her ikke er blevet fratrukket usikkerheden
på 3 km/t..

Mvh.
Anders Winther - Højst umoralsk
Xj600S '92 - Tilslag

Fra : Jørgen Winther

Dato : 23-07-02 11:08

"Anders Winther" <wintherFJERN-DET-MED-STORT@email.dk> wrote in message
> [...]
> stærkt..
>
> Bemærk at de tal jeg har skrevet her ikke er blevet fratrukket

Jeg fik da engang en bøde for at køre 57 km/t, hvor man måtte køre 50. Men
det var vel så efter, at måleusikkerheden var trukket fra, vil jeg tro. I
sådanne situationer føler man sig ikke rigtigt som en forbryder, vil jeg
sige...

--
Jørgen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 23-07-02 11:15

> Mvh.
> Anders Winther - Højst umoralsk
> Xj600S '92 - Tilslag

Lad mig lige forstå, du giver din motorcykel knytnæveslag, fordi du har fået
en bøde? Det har jeg ikke hørt om før
Mvh
Anders O, som ikke kunne nære sig.

Fra : Jan Vagle

Dato : 23-07-02 16:54

Anders Winther wrote:

> [...]
> et sted hvor man må køre 50 km/t, så får man ikke nogen bøde.. Sagt på
> en anden måde, så må man gerne køre 8 km/t for stærkt..

I Norge får man 500.- i bøde for at køre i 51 km/t i 50-sone, dit tilfelle
giver en bøde på 1000.- så ikke klag ! ;)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Anders Winther

Dato : 23-07-02 17:14

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> wrote in message

> I Norge får man 500.- i bøde for at køre i 51 km/t i 50-sone, dit tilfelle
> giver en bøde på 1000.- så ikke klag ! ;)

Jeg klager da ikke.. Jeg oplyser bare dem der færdes på de danske gader og
veje om at 50 km/t grænsen åbenbart er op 58 km/t..

Indbetalingskortet er på vej..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S '92

Fra : Martin

Dato : 24-07-02 08:08

"> I Norge får man 500.- i bøde for at køre i 51 km/t i 50-sone, dit
tilfelle
> giver en bøde på 1000.- så ikke klag ! ;)

Ja Ja Ja Jah og blah blah

I norge koster MC-er det halve,
så du kan regne og hvor mange fartbøder du skal ha'
for at betale din MC igen...

Fra : Christian Raaby

Dato : 25-07-02 10:22

Blah blah igen

Kawasaki ER5
Pris i Norge: 79.900,- NKR
Pris i Danmark: 81.998,- DKR

Fra : Søren Lindholt

Dato : 24-07-02 10:53

Jan Vagle <bones.REMOVE@broadpark.no> wrote in article
<3D3D7BFE.9030702@broadpark.no>...

> I Norge får man 500.- i bøde for at køre i 51 km/t i 50-sone, dit
tilfelle
> giver en bøde på 1000.- så ikke klag ! ;)

Fartgrænser regnes nok ikke med i FNs udredning af hvilke lande der er
bedst at bo i, der har Norge lige fået en førsteplads.
Det kan du så glæde dig over, mens du kører 50.00 km/t
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-07-02 18:05

> [...]
> stærkt..

> Bemærk at de tal jeg har skrevet her ikke er blevet fratrukket

Nu er det jo sådan at de 3km/t jo netop skal modsvare usikkerheden på deres
målinger. Så hvis de 3km/t er blevet til på videnskabelig hvis er er den
reelle måslenøjagtighed måsle +-2km/t eller noget der ligner.. Så du kan
således godt blive målt til 60 hvor du kører 58km/t og vil få et bødeforlæg
på at have kørt mindst 57km/t ...

Men bøderne vokser hurtigt i størrelse. Ved maks. 50km/t er der jo "kun"
5km/t mellem springene ... Jeg ved ikke hvor nøjagtigt et gennemsnitligt
speedometer er men jeg kender mange der bestemt ikke kan bruges til at vise
hastigheden med den opløsning... De fleste irriteres jo over en der kører
langsommere end den skiltede maks. hastighed når forholdene eller er til
det.... Men det kan jo glibbe at holde pertentligt øje med speedometeret
samtidigt med at man skal holde øjre med omgivelserne ... og så Blitz

/A m. /Aprilia med cykelcomputer, så jeg kender min hastighed +-1 km/t ved
"byfart"

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 23-07-02 21:00

Hm..

Her er lige en teori.
Så vidt jeg husker er/var der en tolerance på +-10% på dit speedometer
(tilladt), dvs, i en 50 km/t zone, kan man køre 55 km/t uden at blive
bøffet. dertil er der en 3km/t fejlmargen på måleudstyret. det giver
minsanten 58 km/t, før apperatet kan være sikker på at der er en i "fælden"
(og blinker rødt.)
Ka' det ikke passe at det omtalte apperat er indrettet sådan?

Mvh
Kristoffer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-07-02 00:07

Kristoffer Lippert wrote:

> Her er lige en teori.
> Så vidt jeg husker er/var der en tolerance på +-10% på dit speedometer

Det er nu nok kun +10%
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 23-07-02 23:27

En anden god ting at hvide er at hvis men er på SU eller har en meget lav
indtægt, kan man få reduseret bøder som er over 1000 kr.
har selv fået to på en tudsse stykket men de er begge blevet reduseres til
500kr.

Fra : Anders Winther

Dato : 23-07-02 23:36

"mikkel (CB 600 F)" <silverfox@email.dk> wrote in message
> [...]
> indtægt, kan man få reduseret bøder som er over 1000 kr.
> har selv fået to på en tudsse stykket men de er begge blevet reduseres til

Sådan er det generelt med alle bøder.. Bare de ikke hedder kontrolafgift
(Som en parkeringsbøde faktisk gør - og bøden man får hvis man har kørt på
røven i toget), så skal man betale fuld pris..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 24-07-02 10:32

>Hun sagde ydermere at det var ærgeligt at jeg ikke havde kørt 1 km/t
>mindre.. For så havde apparatet ikke blinket rødt..

så det var altså en fotofælde ? Hvordan får de dog nummerpladen med
???

Nå men angående fotofælder, så kunne jeg godt tænke mig at opfordre
til lidt 'civil ulydighed'.
FORDI: jeg finder det meget problematisk at staten må lave overvågning
- når alle andre IKKE må. Man må ikke engang kamera overvåge sin egen
grund uden at det er tydeligt skiltet - og mig bekendt er skiltningen
af fart-foto zoner da fjernet efter endelig vedtagelse i folketinget -
ikk'.

Men til sagen - når man nu får sådan et pænt brev, hvor de spørger om
man kan være behjælpelig med at finde misdæderen - så bemærk at 'man
ikke har pligt til at hjælpe såfremt man kan pådrage sig et
strafansvar'. Det betyder at hvis man måske kunne være den uheldige
selv, så er man ikke forpligtet til at reagere !!!
Det betyder at der skal en rykker til fra øvrigheden - som man jo
HELLER ikke behøver svare på. Hvorefter øvrigheden må skride til
efterforskning (dvs. som minimum ringe til dig, og evt. opsøge dig)
inden de kan præsentere et bødeforlæg.
Alt dette tager TID!

.....så hvis vi nu allesammen bare lader som ingenting (som vi altså
har ret til hvis det 'måske' er 'os' på billedet) - så vil
fotofælderne lige så stille uddø igen, da TIDsforbruget ikke står mål
med forbrydelsen.

Jeg synes det var ret sjovt da en noget træt KA xxxx ringede til mig
på arbejde for at høre om jeg havde en hvid ford, Og blev noget paf da
jeg benægtede (den er rød - men ser åbenbart hvid ud på billedet).
...og yderligere lød trættere da jeg så tillod mig at spørge om
opringningen var den politimæssige efterfoskning....

MEN for en ordens skyld - det er IKKE en opfordring til at køre for
hurtigt - især ikke i byerne (her er det egentligt det eneste sted jeg
finder de gældende hastighedsgrænser i orden) - men en protest mod
overvågning fra statens side - ikke mindst fordi det er magtmisbrug
når ingen andre legalt kan lave overvågning uden skiltning!

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-07-02 11:27

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev i en meddelelse

> så det var altså en fotofælde ? Hvordan får de dog nummerpladen med
> ???

Det har været oppe at vende her i gruppen mange gange efterhånden - manden i
fotovognen vender sig om og noterer nummeret.

> Nå men angående fotofælder, så kunne jeg godt tænke mig at opfordre
> til lidt 'civil ulydighed'.

Det du opfordrer til, er ikke civil ulydighed, det er blot dumhed.
Hvis du ønsker at protestere over overvågningen, fartgrænserne,
bødetaksterne eller andet, så gør det i et forum hvor relevante politikere
ser det! Har du skrevet til dine folketingsmedlemmer? Dine lokalpolitikere?
Eller vil du bare sno dig udenom en bøde, og undervejs lave din lille
fartbøde om til en større regning til samfundet, der så kan trække ressorcer
væk fra behandling af andre sager - måske motorcykeltyverier?

Faste læsere herinde kender min holdning, men her er den lige igen:
Hvis man godt ved man er blevet taget med fingrene i kagedåsen, så er man en
vatpik, hvis man ikke betaler med et smil.
Sean Connery sagde det så smukt i "The Rock" - "If you can't do the time,
don't do the crime".

> [...]
> strafansvar'. Det betyder at hvis man måske kunne være den uheldige
> selv, så er man ikke forpligtet til at reagere!

Hvis du følger lidt med i dagspressen, vil du vide at en aktuel sag lige har
rammet en solid pæl igennem DET forhold! Man bliver blot idømt en bøde for
ikke at ville oplyse hvem der har ført køretøjet - det blev Uffe R. B.
Andersen herinde fra vist også?

Rittig

Fra : Jørgen Winther

Dato : 24-07-02 11:32

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Sean Connery sagde det så smukt i "The Rock" - "If you can't do the time,
> don't do the crime".

Det var da vist også det bedste, der kunne opleves i dén film

--
Jørgen

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 24-07-02 23:06

>Det har været oppe at vende her i gruppen mange gange efterhånden - manden i
>fotovognen vender sig om og noterer nummeret.

Så må man jo håbe det snart får lavet automatiske bokse uden betjening

>Det du opfordrer til, er ikke civil ulydighed, det er blot dumhed.

....det er da en holdning!

>Hvis du ønsker at protestere over overvågningen, fartgrænserne,
>bødetaksterne eller andet, så gør det i et forum hvor relevante politikere
>ser det! Har du skrevet til dine folketingsmedlemmer? Dine lokalpolitikere?

Jeg har tidligere forsøgt at få læserbreve i aviserne, men uden held -
det er svært når man er oppe mod 'det politisk korrekte'.

>Eller vil du bare sno dig udenom en bøde, og undervejs lave din lille
>fartbøde om til en større regning til samfundet, der så kan trække ressorcer
>væk fra behandling af andre sager - måske motorcykeltyverier?

Næh - jeg betaler altid, men det må nu være sådan at alle er lige for
loven - inklusive lovens vogtere (der var vist en sag med nogen
fartbøder) - og det er jo velkendt at f.eks. udenlandske biler slet
ikke forsøges forfulgt. Hvis det er for tidskrævende, så kunne de jo
netop lade være med at bruge den slags metoder - og bruge tiden på
noget andet!

> [...]
>vatpik, hvis man ikke betaler med et smil.
>Sean Connery sagde det så smukt i "The Rock" - "If you can't do the time,

Jeg betaler altid når jeg bliver taget - ingen problemer. Men jeg
mener ikke det er rimeligt at lave overvågning hvor en 'forbrydelse'
tages ud af sammenhængen. Jeg har FLERE gange måttet bryde
færdselsloven for at undgå uheld på basis af andre trafikanters
urimelige opførsel..... Skulle det lige være der jeg blev filmet, så
har jeg jo ikke en chance for at fremføre disse argumenter! -
billederne kommer jo så meget senere at man ikke kan huske
sammenhængen (hvis man altså ikke ser blitzen - hvad jeg f.eks ikke
har).

> [...]
>rammet en solid pæl igennem DET forhold! Man bliver blot idømt en bøde for
>ikke at ville oplyse hvem der har ført køretøjet - det blev Uffe R. B.

Spændende - nej det har jeg ikke set - og oprigtigt tvivler jeg på om
det er helt rigtigt. Følgende citat fra min seneste sag:
'Har de ikke selv været fører af køretøjet, pålægges de herved efter
færdselslovens §65, stk.1, inden .... at oplyse hvem der har været
føreren af køretøjet...." Så JA - hvis man ikke selv har været
føreren.
Men før det står: 'De har ikke pligt til at oplyse hvem der har været
fører af køretøjet, hvis de derved udsætter dem selv for straf. De har
således ikke pligt til at oplyse at de selv har været fører af
køretøjet.'.... Så hvis jeg selv kan have været fører (og dermed kan
risikere straf) er jeg IKKE forpligtet til at oplyse noget!

Jeg har betalt - men jeg er principielt uenig i metoden - og derfor
vil jeg fastholde at protest jvnf. min opfordring er en udmærket
metode.

>Rittig

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972

Fra : Claus Rittig

Dato : 25-07-02 14:00

> Jeg har tidligere forsøgt at få læserbreve i aviserne, men uden held -
> det er svært når man er oppe mod 'det politisk korrekte'.

Læserbreve? Hvorfor skriver du ikke bare direkte til dine politikere? Der er
ikke nogen redaktion til at stoppe dig, og så VED du at du har gjort
opmærksom på din modvilje på lige netop det sted hvor det kan gøre en
forskel. Og vhis mange nok gør sådan, så vil en eller anden politiker tage
sagen alvorligt. Jeg plejer at skrive til de mest relevante politikere, og
til nogle af dem som sidder der for at representere min stemme.

> [...]
> urimelige opførsel..... Skulle det lige være der jeg blev filmet, så
> har jeg jo ikke en chance for at fremføre disse argumenter!

Det lyder rimeligt. Og på en eller anden måde synes jeg du har ret - man
burde gøres opmærksom på PÅ STEDET at man er blevet taget. Jeg opfatter det
nu som et mindre problem, for når alt kommer til alt, så vil ens forsvar
altid ende i at man har kørt for stærkt efter forholdene.

> Spændende - nej det har jeg ikke set - og oprigtigt tvivler jeg på om
> det er helt rigtigt.

Sagen fra dagspressen er kun nogle uger gammel, men jeg har den kun fra
avislæsning. Uffe, derimod, har en førstehåndsoplevelse: UFFE! UFFEEEEEE! Er
du her?

> [...]
> køretøjet.'.... Så hvis jeg selv kan have været fører (og dermed kan
> risikere straf) er jeg IKKE forpligtet til at oplyse noget!

Det er netop derfor sagen kom i medierne, for der var noget med to
lovparagraffer som kunne tydes som værende i modstrid med hinanden, og så
sagde politiets praksis at man skulle oplyse førerens identitet - og det
sagde byretten også. Men den bliver formodentlig sendt i landsretten fordi
den har principiel karakter, så mon ikke vi hører om den igen?

Rittig