/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stålarmerede bremseslanger
Fra : BL


Dato : 23-07-02 06:34

Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da jeg
vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere banjoboltene
skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes. Er der nogen der kender en
smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...


Banjoboltene samles med den stålarmerede bremseslange ligesom når man samler
VVS rør (med et samlestykke hvori der ligger en messing eller kobberpakning
der ved sammenskruning klemmes omkring det plastikrør der ligger indeni
stålarmeringen). Men er det sikker nok....??Det handler jo om liv og død når
det gælder bremser. Nogen erfaringer herinde?

Mvh BL



 
 
Henrik (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 23-07-02 07:05

Er der ikke en omløbs-fætter som dækker den flossede kant ?

Alternativt, kan du omvikle slangen med noget tape inden du skærer i den -
det bør holde lidt på "nettet" imens.

/Henrik

"BL" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
news:3d3cea69$0$26849$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da
jeg
> vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere
banjoboltene
> skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes. Er der nogen der kender
en
> smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
> stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...
>
>
> Banjoboltene samles med den stålarmerede bremseslange ligesom når man
samler
> VVS rør (med et samlestykke hvori der ligger en messing eller
kobberpakning
> der ved sammenskruning klemmes omkring det plastikrør der ligger indeni
> stålarmeringen). Men er det sikker nok....??Det handler jo om liv og død
når
> det gælder bremser. Nogen erfaringer herinde?
>
> Mvh BL
>
>



BL (23-07-2002)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 23-07-02 07:35

Jo der er et lille skørt på omløberen, men for at skørtet dækker kanten af
stålarmeringen skal armeringen skæres så tæt på samlingen at det kan være
svært at få tæt. (bare en tråd der kommer i klemme i kobberpakningen giver
en utæt samling.)

> Alternativt, kan du omvikle slangen med noget tape inden du skærer i den -
> det bør holde lidt på "nettet" imens.
Jeg kan ikke lige se at det er muligt at vikle tape om stålarmeringen inden
jeg klipper den over da jeg som beskrevet ikke klipper den over men trevler
det øverste af stålarmeringen op for at kunne komme til at klippe
ståltrådene over enkeltvis. (for at kunne skrue banjoboltene på skal de
øverste 5-6 mm af stålarmeringen klippes af ud at jeg beskadiger inderrøret
af plastik)

Mvh BL

"Henrik" <hekreREM0VE@wmdata.com> skrev i en meddelelse
news:3d3cf21c$0$12685$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der ikke en omløbs-fætter som dækker den flossede kant ?
>
> Alternativt, kan du omvikle slangen med noget tape inden du skærer i den -
> det bør holde lidt på "nettet" imens.
>
> /Henrik
>
> "BL" <b_lind@post5.tele.dk> wrote in message
> news:3d3cea69$0$26849$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da
> jeg
> > vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere
> banjoboltene
> > skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes. Er der nogen der
kender
> en
> > smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> > plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
> > stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> > skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...
> >
> >
> > Banjoboltene samles med den stålarmerede bremseslange ligesom når man
> samler
> > VVS rør (med et samlestykke hvori der ligger en messing eller
> kobberpakning
> > der ved sammenskruning klemmes omkring det plastikrør der ligger indeni
> > stålarmeringen). Men er det sikker nok....??Det handler jo om liv og død
> når
> > det gælder bremser. Nogen erfaringer herinde?
> >
> > Mvh BL
> >
> >
>
>



PCBruger (23-07-2002)
Kommentar
Fra : PCBruger


Dato : 23-07-02 09:51

Er der nogen der
> kender
> > en
> > > smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> > > plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
> > > stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> > > skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...

Jeg bruger en vinkelsliber, så flosser armeringen ikke, men pas på
plastikrøret!
Mvh
oz1hdl@FJERNhotmail.dk
MC til salg http://mci.webbyen.dk
.................................................................




BL (23-07-2002)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 23-07-02 10:00

> Jeg bruger en vinkelsliber, så flosser armeringen ikke, men pas på
> plastikrøret!
Så skal du godt nok ikke ryste ret meget på hånden hvis du bruger en
vinkelsliber... Stålarmeringen ligger tæt på plastikrøret. Bare en lille
ridse så svækker du jo plastikrøret....

Mvh bl


"PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ON8%8.25$G36.1809@news.get2net.dk...
> Er der nogen der
> > kender
> > > en
> > > > smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> > > > plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste
af
> > > > stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> > > > skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...
>
> Jeg bruger en vinkelsliber, så flosser armeringen ikke, men pas på
> plastikrøret!
> Mvh
> oz1hdl@FJERNhotmail.dk
> MC til salg http://mci.webbyen.dk
> ................................................................
>
>
>



Claus Bernth / Sport~ (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Claus Bernth / Sport~


Dato : 23-07-02 09:51


BL wrote:

> Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da jeg
> vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere banjoboltene
> skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes.

Jeg har selv engang prøvet et tilsvarende 'samlesæt' og var ikke begejstret. Det
kom aldrig til at fungere 100% bl.a. tabte den 4-5 gange trykket uden forklaring
og uden utætheder - og som du selv siger: Det er et spørgsmål om liv og død!

Min anbefaling er at få en der ved hvordan det gøres til at samle det for dige -
eller købe et færdig kit, prisen er kun marginalt dyrere.

Vh,
Claus



Asger Steffensen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 23-07-02 16:42


"BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3cea69$0$26849$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da
jeg
> vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere
banjoboltene
> skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes. Er der nogen der kender
en
> smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
> stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...
>
>
> Banjoboltene samles med den stålarmerede bremseslange ligesom når man
samler
> VVS rør (med et samlestykke hvori der ligger en messing eller
kobberpakning
> der ved sammenskruning klemmes omkring det plastikrør der ligger indeni
> stålarmeringen). Men er det sikker nok....??Det handler jo om liv og død
når
> det gælder bremser. Nogen erfaringer herinde?
>
Hmmmmmmm.... Er der mon kommet en ny model af armerede slanger??
Jeg har en del gange monteret stålarmerede slanger på mine cykler. Det har
altid været sådan at der med banjoen fulgte en "messing-pakning" der passede
ned imellem plasticslange og trådnet. Når man så skruede sammen blev
pakningen deformeret og holdt fast på tråden, samtidig med at den lå tæt med
plasticslangen. Her har aldrig skullet skæres noget tråd væk, jeg har altid
blot klippet slangerne lige over med en skævbider.
Som sagt har jeg gjort det på flere cykler incl. min ZX-10, og der har
aldrig været problemer med det.
Det jeg hører her med at klippe armeringen af lyder helt forkert i mine
ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske derfor
nogen har haft problemer?

Asger
ZX-10 (med stålarmerede slanger og bremser der fint haler den ned fra 200+
km/t - i Tyskland, forstås...).



PCBruger (23-07-2002)
Kommentar
Fra : PCBruger


Dato : 23-07-02 17:05

> ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske derfor
> nogen har haft problemer?
Det er samme måde man bruger på de fleste fittings, som f.ex.
bremserør(kobber) eller PEXrør til trykluft m.m.
Mvh
HTTP://MCi.webbyen.dk




Ib Jakobsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 23-07-02 17:52

PCBruger wrote:

> > ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> > plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske derfor
> > nogen har haft problemer?
> Det er samme måde man bruger på de fleste fittings, som f.ex.
> bremserør(kobber) eller PEXrør til trykluft m.m.

Der er vel ikke nogen der laver bremserør uden dobbeltkraver?. Det skulle da
lige være trykluftrør til lastbiler/busser. Og er det plastrør sætter man en
indsats i slangen. Husk at er der tale om hydrauliksystem kan trykket komme op
på 150 bar.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Asger Steffensen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 23-07-02 21:39


"PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:j8f%8.1214$G36.3200@news.get2net.dk...
> > ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> > plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske derfor
> > nogen har haft problemer?
> Det er samme måde man bruger på de fleste fittings, som f.ex.
> bremserør(kobber) eller PEXrør til trykluft m.m.
Mig bekendt har kobberbremserør da en krave. Sådan er det i hvert fald på
min Audi. Det har plastrørene ikke.

Asger
ZX-10
--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.



PCBruger (23-07-2002)
Kommentar
Fra : PCBruger


Dato : 23-07-02 21:48


"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3dbf20$0$12705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:j8f%8.1214$G36.3200@news.get2net.dk...
> > > ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> > > plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske
derfor
> > > nogen har haft problemer?
> > Det er samme måde man bruger på de fleste fittings, som f.ex.
> > bremserør(kobber) eller PEXrør til trykluft m.m.
> Mig bekendt har kobberbremserør da en krave. Sådan er det i hvert fald på
> min Audi. Det har plastrørene ikke.
Ja - der er rigtig nok, men når jeg arbejder med luft & hydraulig, er der
ikke krave på, kun messing ringen....




BL (24-07-2002)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 24-07-02 06:19

Er samlingen så stærk nok kun med den lille messing ring?
Man lægger sit liv i den samling!
Mvh BL

"PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:fij%8.1272$G36.4898@news.get2net.dk...
>
> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d3dbf20$0$12705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:j8f%8.1214$G36.3200@news.get2net.dk...
> > > > ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> > > > plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske
> derfor
> > > > nogen har haft problemer?
> > > Det er samme måde man bruger på de fleste fittings, som f.ex.
> > > bremserør(kobber) eller PEXrør til trykluft m.m.
> > Mig bekendt har kobberbremserør da en krave. Sådan er det i hvert fald

> > min Audi. Det har plastrørene ikke.
> Ja - der er rigtig nok, men når jeg arbejder med luft & hydraulig, er der
> ikke krave på, kun messing ringen....
>
>
>



BL (23-07-2002)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 23-07-02 17:14

I mine ører lyder det forkert at du forsøger at klemme både plastikrør og
stålarmeringen i banjoboltens koniske samling... Er der andre der har
erfaring i produktion af stålarmerede bremseslanger.?

Mvh BL

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3d7968$0$11845$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d3cea69$0$26849$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har købt nogle meter stålarmeret bremseslange og nogle banjobolte da
> jeg
> > vil udskifte de gamle møre bremseslanger. For at kunne montere
> banjoboltene
> > skal de øverste 5-6 mm af stålarmeringen fjernes. Er der nogen der
kender
> en
> > smart metode til at skære stålarmeringen over uden at beskadige det
> > plastikrør der ligger indeni? Jeg har forsøgt at trevle det øverste af
> > stålarmeringen op, for at kunne klippe trådene over enkeltvis med en
> > skævbider men syntes at man får en grim flosset kant...
> >
> >
> > Banjoboltene samles med den stålarmerede bremseslange ligesom når man
> samler
> > VVS rør (med et samlestykke hvori der ligger en messing eller
> kobberpakning
> > der ved sammenskruning klemmes omkring det plastikrør der ligger indeni
> > stålarmeringen). Men er det sikker nok....??Det handler jo om liv og død
> når
> > det gælder bremser. Nogen erfaringer herinde?
> >
> Hmmmmmmm.... Er der mon kommet en ny model af armerede slanger??
> Jeg har en del gange monteret stålarmerede slanger på mine cykler. Det har
> altid været sådan at der med banjoen fulgte en "messing-pakning" der
passede
> ned imellem plasticslange og trådnet. Når man så skruede sammen blev
> pakningen deformeret og holdt fast på tråden, samtidig med at den lå tæt
med
> plasticslangen. Her har aldrig skullet skæres noget tråd væk, jeg har
altid
> blot klippet slangerne lige over med en skævbider.
> Som sagt har jeg gjort det på flere cykler incl. min ZX-10, og der har
> aldrig været problemer med det.
> Det jeg hører her med at klippe armeringen af lyder helt forkert i mine
> ører. Jeg har meget svært ved at tro at messing der klemmer om en
> plasticslange skulle kunne holde til et bremsetryk!! Det er måske derfor
> nogen har haft problemer?
>
> Asger
> ZX-10 (med stålarmerede slanger og bremser der fint haler den ned fra 200+
> km/t - i Tyskland, forstås...).
>
>



PCBruger (23-07-2002)
Kommentar
Fra : PCBruger


Dato : 23-07-02 17:28


"BL" <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d3d8070$0$13977$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I mine ører lyder det forkert at du forsøger at klemme både plastikrør og
> stålarmeringen i banjoboltens koniske samling... Er der andre der har
> erfaring i produktion af stålarmerede bremseslanger.?
>
> Mvh BL
Messing ringen skal kun på plastslangen!!
Mvh
HTTP://MCi.webbyen.dk




Orla Pedersen (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 24-07-02 09:26


BL skrev i meddelelsen <3d3d8070$0$13977$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>I mine ører lyder det forkert at du forsøger at klemme både plastikrør og
>stålarmeringen i banjoboltens koniske samling... Er der andre der har
>erfaring i produktion af stålarmerede bremseslanger.?


Sæt omløberen ind over armeringen på slangen. Slange og armering afkortes
til samme længde. Slangen går inden i messingringen, og armeringen uden om
ringen. Sæt banjo'en ind i slangen, og træk så omløberen hen til banjoen og
spænd. Forsøg _ikke_ at få omløberen til at skride på armeringen, men lad i
stedet banjoen dreje i slangen.

Slangen har et tværsnitsareal på ca. 0,07 kvadrat cm. Ved 200 bar er der et
"træk" i slangen på 14 kg. Værre er det såmænd ikke. Du kan jo bare teste


mvh
Orla



>
>Mvh BL




Kaj Gasseholm \(Repl~ (24-07-2002)
Kommentar
Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~


Dato : 24-07-02 17:09


> Sæt omløberen ind over armeringen på slangen. Slange og armering afkortes
> til samme længde. Slangen går inden i messingringen, og armeringen uden om
> ringen. Sæt banjo'en ind i slangen, og træk så omløberen hen til banjoen
og
> spænd. Forsøg _ikke_ at få omløberen til at skride på armeringen, men lad
i
> stedet banjoen dreje i slangen.

> mvh
> Orla
>

Det er også sådan jeg gør det, det er nemt og det virker

Med venlig hilsen

Kaj Gasseholm
http://www.wildwildwest.dk

Der tages forbehol for tasdefeg
"If you can't do the time, don't do the crime".





BL (25-07-2002)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 25-07-02 06:59

Jamen så vil jeg prøve at gøre som i har beskrevet, hvor jeg klemmer både
slange og stålarmering sammen i banjobolten.... Håber det virker!

Mvh bl
"Kaj Gasseholm (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<gasse@tdcadslDOTdk> skrev i en meddelelse
news:3d3ed12a$0$11851$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Sæt omløberen ind over armeringen på slangen. Slange og armering
afkortes
> > til samme længde. Slangen går inden i messingringen, og armeringen uden
om
> > ringen. Sæt banjo'en ind i slangen, og træk så omløberen hen til banjoen
> og
> > spænd. Forsøg _ikke_ at få omløberen til at skride på armeringen, men
lad
> i
> > stedet banjoen dreje i slangen.
>
> > mvh
> > Orla
> >
>
> Det er også sådan jeg gør det, det er nemt og det virker
>
> Med venlig hilsen
>
> Kaj Gasseholm
> http://www.wildwildwest.dk
>
> Der tages forbehol for tasdefeg
> "If you can't do the time, don't do the crime".
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste