Værnepligt
Fra : Mugge

Dato : 23-07-02 02:00

Når jeg engang (ja, så er det sagt: jeg er ikke så gammel...) bliver
indkaldt til værnepligt, hvad er så konsekvensen hvis jeg

a) udebliver
b) agerer totalt sindssyg ell. lign. og det opdages at det er fup

Hvis jeg til sessionen "faker" at jeg er en forvirret homoseksuel mand, er
chancerne for at jeg kommer ind, vel lig nul?

Er den civile værnepligt ligeså lang eller længere end værnepligten? (Og
hvor lang er den egentlig?)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-07-02 07:05

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> writes:

> Er den civile værnepligt ligeså lang eller længere end værnepligten? (Og
> hvor lang er den egentlig?)

http://www.militaernaegter.dk/
http://www.fred.dk/mnf/index.htm

/Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-07-02 08:26

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> skrev:

> Når jeg engang (ja, så er det sagt: jeg er ikke så gammel...)
> bliver indkaldt til værnepligt, hvad er så konsekvensen hvis jeg
>
> a) udebliver

Så bliver du hentet af politiet.

> b) agerer totalt sindssyg ell. lign. og det opdages at det er fup

Det bliver opdaget - de er ikke dumme på sessionen.

> Hvis jeg til sessionen "faker" at jeg er en forvirret homoseksuel
> mand, er chancerne for at jeg kommer ind, vel lig nul?

Hvorfor tror du dog det?

Hvorfor er du i øvrigt så bange for at komme ind? Hvis det skulle ske,
at du ikke trækker frinummer, så får du en oplevelse som du kan se
tilbage på, og hvor du kan være glad for at have prøvet nogle ting som
kun de færreste kommer til at prøve. Det er ikke umuligt, at du ikke
ser sådan på det før du skal ind og mens du er inde, men når du har
afsluttet din værnepligt, kan jeg næsten garantere, at du vil se sådan
på det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-07-02 10:13

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Hvis det skulle ske, at du ikke trækker frinummer, så får du en
> oplevelse som du kan se tilbage på, og hvor du kan være glad for at
> have prøvet nogle ting som kun de færreste kommer til at prøve.

De færreste? Hmm, ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke en pæn
del af alle mændene i en årgang der har været inde og lege soldat?

Mvh Trine

Fra : Jean

Dato : 23-07-02 14:21

> De færreste? Hmm, ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke en pæn
> del af alle mændene i en årgang der har været inde og lege soldat?

Så vidt jeg ved... er det kun cirka 8.000 ud af en årgang på ca. 60.000 der
kommer ind... (årgangssrørrelse varierer selvfølge...)

Jean

Fra : Peden

Dato : 23-07-02 14:43

> Så vidt jeg ved... er det kun cirka 8.000 ud af en årgang på ca. 60.000
der
> kommer ind... (årgangssrørrelse varierer selvfølge...)
Da jeg sidste år var til session fik vi at vide at der var på ca. 34.000
numre, det må altså betyde at antallet af mænd i denne årgang er 34.000.
Forsvaret sagde så at hvis man trak under 15.000 var man sikker på at komme
ind, det må betyde at ihvertfald 15.000 er inde, dertil kommer dem der
melder sig frivilligt (alle skal nemlig trække nummer, om man vil i
militæret eller ej, når først man erklæret egnet selvfølgelig).

Udregningerne er måske ikke korrekte, men det er lidt bedre end "så vidt jeg
ved" ;)

mvh
Peter Risager

Fra : Jean

Dato : 23-07-02 18:30

"Peden" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> militæret eller ej, når først man erklæret egnet selvfølgelig).
>
> Udregningerne er måske ikke korrekte, men det er lidt bedre end "så vidt

Du glemmer vist, at alle skal trælle nummer, også dem der bliver erklæret
uegnet og måske egnet... og de trækker også numrene under 15.000...

Da jeg var til session for 2 år siden, var grænsen for dem der kom ind -
20.000, så det er forskelligt...

Min fætter er oversergent, og han siger, at han _mener_ det er ca. 8.000....
(min fætter kan ta' fejl...)

Jean

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-07-02 19:47

Hej Jean,

> Du glemmer vist, at alle skal trælle nummer, også dem der bliver
> erklæret uegnet og måske egnet... og de trækker også numrene under
> 15.000...

Hmm.. Sådan var det da ikke for 5 år siden da jeg var inde - blev erklæret
uegnet (noget med en skæv ryg, som man syn's jeg havde) og skulle ikke
trække.

** Lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 26-07-02 20:06

On Tue, 23 Jul 2002 19:29:33 +0200, "Jean" <jean@pc.dk> wrote:

>Du glemmer vist, at alle skal trælle nummer, også dem der bliver erklæret
>uegnet og måske egnet... og de trækker også numrene under 15.000...

Da jeg var på session fik jeg ikke lov til at trække noget nummer :)
Jeg blev erklæret uegnet pga min ryg. Og nej jeg havde ikke nogen
lægeerklæring på at jeg har dårlig ryg.
Jeg fik bare at vide at det ikke var nødvendigt at trække et nr. da
jeg ikke kom ind aligevel men jeg kunne da melde mig til hjemmeværnet
hvis jeg havde lyst til det :)

Lars

Fra : Peder Porse

Dato : 23-07-02 19:27

Ja, årgangsstørrelser varierer, men det vigigste er at næsten halvdelen
af en årgang på 60-75K er kvinder, og de er som bekendt ikke værnepligtige.

pp

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-07-02 10:26

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

> De færreste? Hmm, ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke en pæn
> del af alle mændene i en årgang der har været inde og lege soldat?

Med de nuværende tal er det under halvdelen så vidt jeg kan se.

Man kan trække et nummer fra 1 til 36.000

Hvis man trækker fra 1-15.000 er man sikker på, at skulle aftjene sin
værnepligt, hvis man er erklæret egnet.
Hvis man trækker mellem 15.001 og 20.000 hedder det "Måske normal
værnepligt" i praksis betyder det mig bekendt, at man ikke skal ind.
Trækkes over 20.000 kommer man i redningsberedskabets reserve, hvilket
betyder ingen indkaldelse i fredstid.

Derudover er der et foruroligende højt tal på mellem 30% og 40%, der
dømmes uegnende til tjeneste og ca. 10% der dømmes begrænset egnet.
Disse kommer heller ikke som udgangspunkt til at aftjene værnepligt.
(Med begrænset egnet mener jeg, at man kan melde sig frivilligt)

Der findes flere oplysninger på
http://www.im.dk/Index/mainstart.asp?o=6&n=2&h=7&s=4

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 23-07-02 13:41

On 23 jul 2002 Morten Bjergstrøm enriched usenet with:

> [...]
> Disse kommer heller ikke som udgangspunkt til at aftjene værnepligt.
> (Med begrænset egnet mener jeg, at man kan melde sig frivilligt)

I dagens sikkerhedspolitiske klima er det ikke nødvendigt med mange
værnepligtige, så sessionen kasserer alle, der kunne tænkes at få
helbredsproblemer pga. aftjenelse af værnepligten. Under den kolde krig
var der brug for flere værnepligtige, så grænserne for kassation var
noget lavere.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

All, most, or some of the above may or may not work yet.

Fra : Peter

Dato : 23-07-02 15:03

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> wrote in message
> On 23 jul 2002 Morten Bjergstrøm enriched usenet with:

Er det ikke fordi at de ikke har brug for så mange? En af mine venner
blev dømt uegnet pga. en smule eksem. Og jeg mener en _smule_ :)

--
PM

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 23-07-02 17:36

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> at du ikke trækker frinummer, så får du en oplevelse som du kan se
> tilbage på, og hvor du kan være glad for at have prøvet nogle ting som

[snip noget fra en som tydeligvis havde det godt med at være inde hos mili]

Jeg havde det på samme måde som Mugge, men beklageligvis var/er der
intet i vejen med mig, så selvom jeg trak et højt nummer(23918), så
ville de have mig ind alligevel.
Jeg valgte derfor den korteste periode, 5 mdr som fodtrop på
Flyvestation Karup.
Set i bakspejlet skulle jeg bare have valgt milinægtertjeneste.
Jeg var der i tre uger, hvor de tydeligt kunne se at jeg ikke var glad
for at være der.
Kort forklaret er det det at være under kommando at jeg hader som pesten
(eller værre).
Jeg udfyldte efter to uger en ansøgning om at blive overflyttet til
militærnægtertjeneste.
Jeg var også til et møde med lejrens psykolog tror jeg det var, eller
måske velfærdsofficeren?
En Torsdag får jeg at vide at jeg skal stille til et "morgenmøde" om
Fredagen.
Jeg bliver kørt derhen, de snakker kort om at jeg ikke ser ud til at
have det godt osv. og siger så; "vi har bare et problem for vi kan ikke
sende dig hjem når du har ansøgt om militærnægtertjeneste, men det kan
du ændre ved at trække den tilbage dvs. rive den i stykker"
Det gør jeg, og så underskriver de nogle papirer om at jeg er hjemsendt
i henhold til en eller anden paragraf fra WHO ang.
"tilpasningsvanskeligheder".
Jeg bliver kørt rundt med alt mit grej som skal afleveres på de rigtige
depoter, derefter bliver jeg kørt over til busstoppestedet og får
trykket en billet i hånden, og hjemad til Odense går det mens jeg griner
lykkeligt hele vejen.

Lidt senere går det op for mig at følelsen i mine storetæer er væk, den
kom dog heldigvis igen efter nogle måneder. Forbandede militærstøvler.
(jeg har altid gået i sko som var en lille smule større end mine fødder
er, for at de ikke klemmer)

Jeg har fået at vide fra flere sider at jeg var forbandet heldig at have
valgt flyvevåbnet, der er de tit mere "large" mht at hjemsende folk.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-07-02 19:13

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> skrev:

> [snip noget fra en som tydeligvis havde det godt med at være inde
> hos mili]

Jeg var faktisk ikke specielt tilfreds med at skulle være inde ligesom
jeg heller ikke altid var lige tilfreds, da jeg var inde.
Men når jeg ser tilbage på det er jeg glad for de ting jeg har fået
prøvet, og som jeg ellers ikke ville have fået prøvet.

> Jeg har fået at vide fra flere sider at jeg var forbandet heldig
> at have valgt flyvevåbnet, der er de tit mere "large" mht at
> hjemsende folk.

Umiddelbart synes jeg det lyder underligt, at du blev hjemsendt når du
ikke havde trukket frinummer. Du skulle formentligt have været
overflyttet til nægtertjenesten.

Vi bør nok futte et andetsted hen, hvis der skal snakkes mere men hvor?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mugge

Dato : 23-07-02 19:34

> Vi bør nok futte et andetsted hen, hvis der skal snakkes mere men hvor?

<sarkasme>
Hvad med dk.traening.mordundervisning.diskussion
</sarkasme>

Fra : Brian Mortensen

Dato : 25-07-02 16:29

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu>

> <sarkasme>
> Hvad med dk.traening.mordundervisning.diskussion
> </sarkasme>

Med sådan en bemærkning fortjener du først at komme
ind at springe... Normalt ønsker jeg ikke ondt om folk
men i dette tilfælde vil jeg gøre en undtagelse!

måske det var værd at fokuserer på de ting man lærer som
soldat udover at dræbe?? F.eks. kan nævnes førstehjælp &
brandslukning og i dette tilfælde takt, tone og disiplin der kan
bruges i det civile liv....

--
/Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-07-02 19:43

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> skrev:

> <sarkasme>
> Hvad med dk.traening.mordundervisning.diskussion
> </sarkasme>

Uanset din sarkasme så er det en noget mærkværdig holdning at udvise
overfor mennesker, der rent faktisk er med til at sørge for din
sikkerhed.

FUT dk.snak.off-topic

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-07-02 10:52

On Tue, 23 Jul 2002 18:12:46 +0000 (UTC),
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Umiddelbart synes jeg det lyder underligt, at du blev hjemsendt når du
> ikke havde trukket frinummer. Du skulle formentligt have været
> overflyttet til nægtertjenesten.

Nægtertjenesten er da kun for dem, hvor det ikke er foregentligt med ens
religion, moral-begreber eller andet lign. Jeg har ikke nogen juridisk
henvisning, men det var hvad der stod i de papirer jeg fik den gang.

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 30-07-02 02:26

In article <slrnajsu6i.2hs.fuzz01@localhost.localdomain>,
fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) wrote:

> Nægtertjenesten er da kun for dem, hvor det ikke er foregentligt med ens
> religion, moral-begreber eller andet lign. Jeg har ikke nogen juridisk
> henvisning, men det var hvad der stod i de papirer jeg fik den gang.

Det skulle jo så betyde at man bliver nødt til at lyve for at slippe for
militærtjeneste af andre end moralske og religiøse årsager - eksempelvis
kunne man jo bare ikke gide "trampe rundt i muder og grave huller" eller
blot køligt kalkulere, at man gør større gavn for samfundet ved at
koncentrere sig om andre ting? Sikke et dilemma.

FUT: dk.politik

- stoffer

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 30-07-02 02:33

> [...]

blot køligt kalkulere, at man gør større gavn for samfundet ved at
koncentrere sig om andre ting? Sikke et dilemma.

IMHO svarer værnepligt for mænd til at indkalde alle kvinder til at lave
f.x. "kvindearbejde" som at gøre rent på hospitaler eller at lave mad :-/

FUT: dk.politik

- stoffer

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-07-02 11:00

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) skrev:

> [...]
> med ens religion, moral-begreber eller andet lign. Jeg har ikke
> nogen juridisk henvisning, men det var hvad der stod i de papirer

Enhver kan vælge at blive militærnægter. Det skal bare være uforeneligt
med din samvittighed at gøre tjeneste i forsvaret eller
beredskabskorpset.

http://www.im.dk/index.asp?d=126&t=7&n=1&o=5&h=7&s=4

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 26-07-02 22:06

On Wed, 24 Jul 2002 09:59:56 +0000 (UTC),

> Enhver kan vælge at blive militærnægter. Det skal bare være uforeneligt
> med din samvittighed at gøre tjeneste i forsvaret eller
> beredskabskorpset.

Det var også det jeg mente med moral-begreber eller andet lign.
Det jeg mente var at fordi militæret mener at de ikke kan bruge en, som
der åbenbart var tale om her, er der vel ikke grundlag for at sende folk

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 30-07-02 02:16

In article <Xns92545FF1F507C.miljokemi.dk@172.16.16.111>,

> Det bliver opdaget - de er ikke dumme på sessionen.

Er det lovligt at "fake" noget eller lyve til en session?

Det er da i øvrigt også temmeligt sælsomt, at man som mand skal
diskrimineres dobbelt; først ved at man pga. køn bliver bedt møde til
session, derefter ved at blive sat til at gøre noget, som traditionelt
er "mandearbejde" kønsstereotypisk sagt. Det kunne være interessant at
få afklaret, om det i det hele taget ikke strider mod
menneskerettighedernes artikel om forskelsbehandlig - skal i retten om
det i august :)

> [...]
> ser sådan på det før du skal ind og mens du er inde, men når du har
> afsluttet din værnepligt, kan jeg næsten garantere, at du vil se sådan

Hmm... den menneskelige psyke bliver, for at kunne håndtere en
undertykkelse, nødt til at foretage selvundertrykkelse ,-)

- stoffer

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-07-02 10:13

> [...]
> ser sådan på det før du skal ind og mens du er inde, men når du har
> afsluttet din værnepligt, kan jeg næsten garantere, at du vil se sådan

Det er s** noget af en "næsten garanti" at komme med ... Jeg ser ikke
tilbage på min værnepligt med specielt lyserøde briller, selvom det nu er
mere end 5år siden. Jeg mener stadig at det mest var spild af samfundets
resourcer og af min tid de 10 måneder i farum. Jeg trak

--
/A der mener at enten skal værnepligten afskaffes eller også skal den gælde
alle - istedet for det lotteri der finder sted idag.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-07-02 16:57

Gustav Kristoffer Ek <stoffer@perl.org> skrev:

> [...]
> være interessant at få afklaret, om det i det hele taget ikke
> strider mod menneskerettighedernes artikel om forskelsbehandlig -

Du spilder din tid og dine penge. Værnepligt er specifikt defineret som
ikke at være tvangsudarbejde.

> Hmm... den menneskelige psyke bliver, for at kunne håndtere en
> undertykkelse, nødt til at foretage selvundertrykkelse ,-)

Du bliver ikke undertrykket når du er inde som værnepligtig.

PS: Det er som regel en god ide at angive en FUT (jeg ved godt jeg selv
glemmer det af og til )

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : morten sorensen

Dato : 30-07-02 17:31

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Du bliver ikke undertrykket når du er inde som værnepligtig.

Det synes jeg nu nok jeg gjorde. Var ganske vist i den mildeste
form for værnepligt [kommunal CF], men selv der fandt jeg
befalingsmændenes 'sætten sig i respekt' for undertrykkende i en
imho unødvendig grad.

morten sorensen

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 01-08-02 00:23

In article <Xns925BB6811AF0A.miljokemi.dk@172.16.16.111>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Du spilder din tid og dine penge. Værnepligt er specifikt defineret som
> ikke at være tvangsudarbejde.

Jups, men min primære påstand er også at det er kønsdiskriminerende -
artikel 2.

- stoffer

Fra : KH

Dato : 01-08-02 17:45

"Gustav Kristoffer Ek" <stoffer@perl.org> skrev i en meddelelse

> Jups, men min primære påstand er også at det er kønsdiskriminerende -
> artikel 2.

Nu skal vi huske på, at værnepligten blev indført på ruder konges tid, da
mænd var mænd, og kvindebevægelsen var en gangart.
Og nu er det ikke alle kvinder, der har fysiken til at tage 30 kg oppakning
på ryggen og gå 50 km.
Det kunne også ødelægge deres kønne figur.. -og det ville jo være trist

KH.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-08-02 20:01

In article <3d4965b5$1$17804$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"KH" <miller@snabelvand.dk> wrote:

> Og nu er det ikke alle kvinder, der har fysiken til at tage 30 kg oppakning
> på ryggen og gå 50 km.

Det har alle mænd heller ikke.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Per Goetterup

Dato : 02-08-02 13:16

On Tue, 30 Jul 2002 15:56:34 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Du spilder din tid og dine penge. Værnepligt er specifikt defineret som
>ikke at være tvangsudarbejde.

Right. Lad os fluks definere et menneske som værende en etnisk arier, og vupti så
gælder menneskerettighederne ikke for resten af verden...

Man kan ikke bare definere sig ud af ting som ellers er åbenlyse på dette område.
Værnepligt er tvang (det er ihvertfald ikke frivilligt) og det er et arbejde med løn
og det hele - derfor er det naturligvis tvangsarbejde. Det er endda ret underbetalt
(i forhold til betydning, sværhedsgrad, risiko og arbejdstider) lidt ligesom arbejdet
som udføres af tvangsarbejdere i en 'sweat shop'.

>Du bliver ikke undertrykket når du er inde som værnepligtig.

?? - Har man afskaffet rangorden, ordrer og militær straffelov?

Nej, vel?

Så bliver man skam også undertrykt, for man bliver behandlet nedværdigende, man
bliver straffet for mere eller mindre reelle disciplinære forseelser og man har ikke
sin grundlæggende personlige frihed til at sige fra/nej.

/PG

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-08-02 16:53

> Jups, men min primære påstand er også at det er
> kønsdiskriminerende - artikel 2.

Jeg vil da meget gerne høre resultatet når det engang kommer så langt.

Jeg tror dog ikke, at du skal sætte næsen op efter alt for meget

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-08-02 21:16

In article <Xns925DB5F9F5668.miljokemi.dk@172.16.16.111>,
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Jeg vil da meget gerne høre resultatet når det engang kommer så langt.
>
> Jeg tror dog ikke, at du skal sætte næsen op efter alt for meget

Indtil videre tror jeg, jeg har taget fusen på overpræsidiet, de har
sendt mig en ny indkaldelse til session til trods for at jeg i foråret
skrev til dem i ret utvetydige vendinger, at jeg ikke kunne acceptere
deres ret til at indkalde mig. Det er åbenbart slet ikke gået op for
dem, at sagen havde været i byretten og anklager havde bedt om
udsættelse til ultimo august :-/

- stoffer

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 01-08-02 20:05

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

> Det har alle mænd heller ikke.

Korrekt og disse vil oftest blive frasorteret ved sessionen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : T. Liljeberg

Dato : 02-08-02 04:16

On Thu, 1 Aug 2002 19:04:57 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Korrekt og disse vil oftest blive frasorteret ved sessionen.

Kunne det samme ikke nemt gøres for kvinder?

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : KH

Dato : 02-08-02 12:53

T. Liljeberg <liljeberg.t@cox.net> wrote in message news:<6bujku08ug78c4rvopugf0ss4io58g30j9@4ax.com>...

> Kunne det samme ikke nemt gøres for kvinder?

Det kunne det da helt afgjort.
Jeg mener bare, at vi vil bruge for lang tid og for mange ressourcer
på at sortere rigtig mange piger fra.
Og hvis endelig piger skulle ind i værnepligten på lige fod med vores
"Jens´er" og "Fjotter", så skulle det ikke være selvklart med tjeneste
i militær-henseende, men måske samfundstjeneste ala hospitalsarbejde,
hvor vi har en frygtelig mangel på personale ligesom hjemmeplejen.
De piger, som insisterer på at aftjene deres værnepligt sammen med
gutterne, skal selvfølgelig have chancen. Hatten af for det.

KH.

Fra : KH

Dato : 02-08-02 15:41

T. Liljeberg <liljeberg.t@cox.net> wrote in message news:<6bujku08ug78c4rvopugf0ss4io58g30j9@4ax.com>...

> Kunne det samme ikke nemt gøres for kvinder?

Jo, men man vil komme til at frasortere en meget stor mængde, hvis det
er på samme vilkår som vores danske Jenser.
Derimod skulle kvinder kunne vælge værnepligt i militæret eller i
sundhedssektoren, hvor vi mangler en masse arbejdskraft.
Det være sig på hospitaler eller i hjemmeplejen.
Hvis kvinder vil iføres grøn uniform, så tager jeg hatten af for det.
Jo flere kvinder med våben i hånd jo bedre.

mvh. KH.

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-08-02 21:10

In article <5862806c.0208020641.6addf5db@posting.google.com>,
d-sign@c.dk (KH) wrote:

[...]
> Derimod skulle kvinder kunne vælge værnepligt i militæret eller i
> sundhedssektoren, hvor vi mangler en masse arbejdskraft.
> Det være sig på hospitaler eller i hjemmeplejen.

Det ville være mindst lige så diskriminerende som den nuværende måde at
gøre det på. Hvis man absolut skal tvinges til at gennemgå værnepligt,
skal det i det mindste ikke være kønststereotypt.

- stoffer

Fra : KH

Dato : 04-08-02 10:48

> [...]
> gøre det på. Hvis man absolut skal tvinges til at gennemgå værnepligt,
> skal det i det mindste ikke være kønststereotypt.

Kønsstereotypt...
Den var ny..
Kan vi blive enige om, at mere end 90% af sygeplersker i DK er kvinder?
Og kan vi blive enige om, at mere end 90% af automekanikerne i DK er mænd?
Der er intet kønsdiskriminerende i at tilbyde kvinder en værnepligt
indenfor sundhedssektoren.
Hvis denne kvinde hellere vil tage 30 kg. på ryggen og marchere 50 km, så
har jeg ingen indvendinger, medmindre at resten af hendes gruppe skal slæbe
oppakning og gevær for hende efter 5 km.
Og ja, at aftjene værnepligt er ligesom prisen for at være dansker i
Danmark.
Man skal være villig til at forsvare de værdier, vi har bygget op her i DK.
Man skal være villig til at forsvare sit land mod folk, som vil omdanne DK
til f.eks. Khalifah.
Og vil man ikke det, så må man tage sin straf.

KH.

Fra : Per Goetterup

Dato : 06-08-02 09:32

On Sun, 4 Aug 2002 11:48:27 +0200, "KH" <miller@snabelvand.dk> wrote:

>Og ja, at aftjene værnepligt er ligesom prisen for at være dansker i
>Danmark.

Vrøvl! - Masser af andre lande har forlængst afskaffet værnepligten i fredstid, så
efter din mening er det så 'gratis' at være borger i alle disse lande?

Hvad gør Danmark til noget særligt, bortset fra en lidet glorværdig karriere som
Europas enegænger og Rasmus Modsat?

>Man skal være villig til at forsvare de værdier, vi har bygget op her i DK.

Du mener at man skal kunne fritages for værnepligt hvis man ikke ønsker at forsvare
disse 'værdier' eller på anden støtte dem? - Det må jo være sådan hvis formålet med
værnepligten er at forsvare dem, ikke sandt?

>Man skal være villig til at forsvare sit land mod folk, som vil omdanne DK
>til f.eks. Khalifah.

Du mener altså at militærets værnepligtige skal sættes ind mod indvandrere som udøver
deres grundlovssikrede ret til forenings- og religionsfrihed?

>Og vil man ikke det, så må man tage sin straf.

Middelalderligt! - Lad os nu få moderniseret Danmark og droppe det værnepligspjat.

Desusen - Hvis folk ikke vil forsvare landet så er det måske fordi folk ikke synes at
det ikke er værd at forsvare?

/PG

Fra : Per Goetterup

Dato : 02-08-02 13:28

On Thu, 1 Aug 2002 19:04:57 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Korrekt og disse vil oftest blive frasorteret ved sessionen.

Oftest... Tja, jeg blev da erklæret egnet og jeg har en halvdårlig ryg og en kronisk
elendig fysik. Jeg kunne godt gå et dusin eller to kilometer uden oppakning, men skal
jeg slæbe på mere end bare små 10 kg, så bliver der lukket for det varme vand
allerede inden den første kilometer er tilbagelagt. Og nej, det var ikke fordi jeg
ikke var i form; jeg var en ganske habil orienteringsløber dengang.

Idag er jeg ikke i form mere. Jo, hvis man kan kalde rund og blød en form...

/PG

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-08-02 07:41

T. Liljeberg <liljeberg.t@cox.net> skrev:

> Kunne det samme ikke nemt gøres for kvinder?

Jo, men det kræver en Grundlovsændring at indføre værnepligt for
kvinder, og det er der næppe nogen regering, der vil udskrive valg for.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 03-08-02 21:13

In article <Xns925E585F74CE1.miljokemi.dk@172.16.16.111>,
> [...]

> Jo, men det kræver en Grundlovsændring at indføre værnepligt for
> kvinder, og det er der næppe nogen regering, der vil udskrive valg for.

Jeg undrer mig faktisk over at ordlyden i grundloven ikke kan fortolkes
som "mand" = "menneske" det er da ellers en ganske almindelig tolkning?

Jeg mener hvis "kongen i § 3 kan læses som "regering" så kan "Enhver
våbenfør mand..." i § 81 da også læses som "borger" eller "menneske"?

- stoffer

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-08-02 14:14

per@-SPAMTRAP-netgroup.dk (Per Goetterup) skrev:

> [...]
> på dette område. Værnepligt er tvang (det er ihvertfald ikke
> frivilligt) og det er et arbejde med løn og det hele - derfor er

Det er en del af menneskeretskonventionen.

http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/konventionen/artikel4/

Så ergo kan og har man defineret sig ud af det.

> ?? - Har man afskaffet rangorden, ordrer og militær straffelov?
>
> Nej, vel?

Som sagt du bliver ikke undertrykket med mindre du har nogle elendige
overordnede. Her er der iøvrigt ingen forskel i forhold til det
almindelige arbejdsmarked.

> Så bliver man skam også undertrykt, for man bliver behandlet
> nedværdigende, man bliver straffet for mere eller mindre reelle
> disciplinære forseelser

Du bliver generelt ikke straffet for noget som helst.

> og man har ikke sin grundlæggende
> personlige frihed til at sige fra/nej.

Du skal følge lovlige ordrer - det samme skal du på enhver anden
arbejdsplads her kalder man det ofte bare ikke ordrer men noget andet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Goetterup

Dato : 06-08-02 08:10

On Fri, 2 Aug 2002 13:14:27 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Det er en del af menneskeretskonventionen.
>
>http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/konventionen/artikel4/
>
>Så ergo kan og har man defineret sig ud af det.

Det er da så bare totalt forkert! - Det er tvang og det er arbejde, og sådan noget
burde naturligvis være totalt og absolut forbudt!

>Som sagt du bliver ikke undertrykket med mindre du har nogle elendige
>overordnede. Her er der iøvrigt ingen forskel i forhold til det
>almindelige arbejdsmarked.

Skal vi nu til det igen? - Når du er værnepligtig har du ikke samme muligheder og
friheder som andre; f.eks. kan du ikke bare sige op og gå din vej. Du kan ikke nægte
at møde op uden at *politiet* kommer og henter dig. Nej, det er ikke bare et
almindeligt arbejde, og dine rettigheder til frihed bliver undertrykt, uanset om man
har set det belejligt at definere menneskerettighederne sådan at militært slaveri er
tilladt.

>Du bliver generelt ikke straffet for noget som helst.

Right. Not. Du bliver straffet for ting som man ikke bliver straffet for i noget som
helst andet ikke-militært arbejde, og det endda efter en særlig streng særlov.

>Du skal følge lovlige ordrer - det samme skal du på enhver anden
>arbejdsplads her kalder man det ofte bare ikke ordrer men noget andet.

På en almindelig arbejdsplads bliver du ikke anholdt af politiet hvis du udebliver
eller nægter at udføre en opgave. Der *er* en forskel, en *stor* forskel.

/PG

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-08-02 17:19

> [...]

> sige op og gå din vej. Du kan ikke nægte at møde op uden at
> *politiet* kommer og henter dig. Nej, det er ikke bare et

Korrekt det er ikke et 100% almindeligt arbejde men til daglig er det
et 8-16 job for de fleste værnepligtige dertil kommer naturligvis
øvelser og vagttjeneste og så det du nævner med, at man skal møde. Men
slaveri får du mig aldrig til at kalde det.

> Right. Not. Du bliver straffet for ting som man ikke bliver
> straffet for i noget som helst andet ikke-militært arbejde, og det
> endda efter en særlig streng særlov.

Hvad mener du, at du bliver straffet for?

Uden at røbe for meget kan jeg godt fortælle, at hvis man opfører sig
bare tilnærmelsesvist normalt og fornuftigt så vil der ikke være basis
for straf på nogen som helst måde - præcis som i det civile liv.

> På en almindelig arbejdsplads bliver du ikke anholdt af politiet
> hvis du udebliver eller nægter at udføre en opgave.

Næh men til gengæld bliver du fyret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jean

Dato : 23-07-02 10:09

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> chancerne for at jeg kommer ind, vel lig nul?
>
> Er den civile værnepligt ligeså lang eller længere end værnepligten? (Og

Du kan fake alt det du vil.... det hjælper ikke..., hvis du ikke har en
lægeerklæring på det...

Jean

Fra : Peter

Dato : 23-07-02 15:06

"Jean" <jean@pc.dk> wrote in message
> Du kan fake alt det du vil.... det hjælper ikke..., hvis du ikke har en
> lægeerklæring på det...

Hvis man faker godt nok (hvilket jeg næppe tror er muligt), så "dømmer"
sessionslægen vel en uegnet, og jeg tror ikke man får man en
lægeerklæring af ham, eller?

--
PM

Fra : Jean

Dato : 23-07-02 18:32

"Peter" <blabl@blablablablabla.dk> skrev i en meddelelse
> "Jean" <jean@pc.dk> wrote in message
>
> Hvis man faker godt nok (hvilket jeg næppe tror er muligt), så "dømmer"
> sessionslægen vel en uegnet, og jeg tror ikke man får man en
> lægeerklæring af ham, eller?

Hvis du ter dig åndssvag... og ikke har en lægeerklæring på det... så bliver
du ikke erklæret uegnet, det er helt sikkert...

Man får ikke en lægeerklæring af sessionslægen... den skal du ha' af din
praktiserende læge...

Jean

Fra : Peter

Dato : 23-07-02 20:34

> Hvis du ter dig åndssvag... og ikke har en lægeerklæring på det... så
bliver
> du ikke erklæret uegnet, det er helt sikkert...

Ja, det var heller ikke spørgsmålet :)

> Man får ikke en lægeerklæring af sessionslægen... den skal du ha' af din
> praktiserende læge...

Ja, det var heller ikke spørgsmålet :)

Måske er jeg ikke klar nok i mit spørgsmål.

HVIS det lykkedes at overbevise sessionslægen, at man er syg
eller noget andet. Så har man vel ikke brug for nogen lægeerklæring.
Det var der jeg ville hen, du påstår i en tidligere post at:

--
PM

Fra : Jean

Dato : 26-07-02 19:33

> [...]
> eller noget andet. Så har man vel ikke brug for nogen lægeerklæring.
> Det var der jeg ville hen, du påstår i en tidligere post at:

Det er så det jeg SIGER... du KAN IKKE overbevise lægen uden
lægeerklæring...!
Så det kan IKKE lykkedes for dig...

Jean

Fra : Lars Christensen

Dato : 26-07-02 20:09

On Fri, 26 Jul 2002 20:32:53 +0200, "Jean" <jean@pc.dk> wrote:

>Det er så det jeg SIGER... du KAN IKKE overbevise lægen uden
>lægeerklæring...!
>Så det kan IKKE lykkedes for dig...

Jeg kunne nu godt overbevise sessionslægen om at jeg skulle kasseres
pga min ryg.
At jeg så ikke har problemer med ryggen kan vel så kun skyldes at jeg
ikke har været i militæret :)

Eller som en af mine kammerater påstår han sagde til sessionen "der er
masser af idioter i forvejen der løber rundt og slår hinanden ihjel"
han siger selv han blev erklæret uegnet på grund af hans udtalelse.
Ved så ikke hvor meget sandhed der er i det :)

Lars

Fra : Jean

Dato : 27-07-02 11:33

"Lars Christensen" <lars@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han siger selv han blev erklæret uegnet på grund af hans udtalelse.
> Ved så ikke hvor meget sandhed der er i det :)

I rest my case...

Fra : Peden

Dato : 23-07-02 18:42

> Hvis man faker godt nok (hvilket jeg næppe tror er muligt), så "dømmer"
> sessionslægen vel en uegnet, og jeg tror ikke man får man en
> lægeerklæring af ham, eller?
Man kan "sagtens" fake sig fra tjeneste, givet den rigtige læge etc.
selvfølgelig.
En af min kammerater, der er murer, fakede sig fra det med "ondt i knæene"
og at han derudover "ikke ønskede at komme i militæret", samme spørgsmål
stillede han mig flere gange, så hvis bare jeg havde svaret nej, og ellers
udtryk negativitet var jeg måske blevet erklæret begrænset egnet, forsvaret
er vel heller ikke interesserede i folk der ikke gider noget som helst...

mvh
Peter Risager

Fra : alf

Dato : 23-07-02 20:32

> [...]
forsvaret
> er vel heller ikke interesserede i folk der ikke gider noget som helst...

Sjovt...jeg lavede samme nummer lige da jeg blev udlært maler.
- det var bare med ryggen.det var galt med.... :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 24-07-02 08:42

> Hvis man faker godt nok (hvilket jeg næppe tror er muligt), så "dømmer"
> sessionslægen vel en uegnet, og jeg tror ikke man får man en
> lægeerklæring af ham, eller?

Jeg fik faktisk ikke trukket frinummer, og prøvede ellers godt på at
blive kasseret. Så man kan ikke bare spille "dum" og så blive kasseret.
Den er for nem at gennemskue.

Jeg søgte i stedet om at få genoptaget min session pga. en knæsygdom jeg
har haft. Dette gjorde jeg med en lægeerklæring i hånden, og blev
så erklæret begrænset egnet :)

Det skal nævnes at jeg også klagede til sessionlægen over mine knæer til
første sessionsbehandling, men der ville han ikke godtage denne på grund
af jeg ingen lægeerklæring havde.

Så få fat i en lægeerklæring :) Eller tag det som det kommer...

mvh
Johan

Fra : N/A

Dato : 23-07-02 19:34