css problem med 'text-align'
Fra : Thomas

Dato : 22-07-02 22:26

kan man ikke lave en "text-align: right;" i "A.menu" når man også har en
"text-align: center;" i ens body

ser ca. således ud:

external stylesheet:
body {
text-align: center;
}
A.menu{
text-align: right;
}

i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
blive centreret..... hvorfor?

M.V.H Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 22:32

In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:

> [...]
> }
>
>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at

Prøv at sætte det der skal højrejusteres ind i en <div></div> og giv
div'en klassen "menu".

>hvorfor?

Fordi <a> ikke er bred nok. Der er ikke noget plads at højrejustere i.
plads til at højrejustere.

--
Lars Stokholm (resided somewhere in North Zealand, Denmark)
"We just like the dots" - Michael Stipe on R.E.M.'s name.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-07-02 22:59

Jo da, hvordan laver du linket?
<a class="menu" href="...>linktekst</a>
skal det være.

Fra : Thomas

Dato : 22-07-02 23:12

> Jo da, hvordan laver du linket?
> <a class="menu" href="...>linktekst</a>
> skal det være.
> --
> Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
> Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
> skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
> Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
www.graff.h4f.dk/sekten.htm

hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 23:16

>ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på
>www.graff.h4f.dk/sekten.htm
>
>hvis du lige gider at kigge på den ville det være fedt!!

Lad <p> tag'et gøre arbejdet i stedet (det fungerer på samme måde som
div'taget, som jeg snakkede om før). Dvs. at du skal give <p> en
klasse i stedet for <a>. Det er den korrekte (og vist også eneste)
måde at gøre det på.

Fra : Thomas

Dato : 22-07-02 23:23

jamen jeg har jo en a.menu class fordi jeg har defineret nogle forskellige
værdier i:
a.menu:link{....}
og
a.almlink:link{...}
skal jeg så lave en class:
p.menu{text-align: right }
og hvordan skal mit link så se ud... nu har jeg jo to class'es som begge
skal på den samme tekst...

Fra : Thomas

Dato : 22-07-02 23:27

....tja nogle gange er man jo lidt for hurtig... har lige prøvet det jeg selv
lige hat skrevet... og det virkede...
og det virkede skam...

MANGE tak for hjælpen
(der kommer nok snart nogle flere spørgsmål...)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 23:36

In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:

>...tja nogle gange er man jo lidt for hurtig... har lige prøvet det jeg selv
>lige hat skrevet... og det virkede...

Fino.

>og det virkede skam...

>MANGE tak for hjælpen

Velbekomme.

>(der kommer nok snart nogle flere spørgsmål...)

Fyr løs som de kommer ;)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 23:31

In news:dk.edb.internet.webdesign.html Thomas wrote:

>jamen jeg har jo en a.menu class fordi jeg har defineret nogle forskellige
>værdier i...

Du kan gøre to ting:

1) Du kan give dit <p> en klasse og lade den højrejustere og så fjerne
"text-align:right" fra dit a-tags klasse. Det bliver så:

href="om_bjarne.htm">Hvem er Bjarne?</a></p>

Du bruger så p.menu { text-align:right }
__

2) Du kan droppe CSS lige til dette, og nøjes med at tilføje
align="right" til dit p-tag og så fjerne "text-align:right" fra

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-07-02 23:37

Tue, 23 Jul 2002 00:11:43 +0200, skrev "Thomas"
<bossgis@hotmail.com>:

>ja... det er sådan jeg har lavet mit link.. en testside er oploadet på

Du bliver nødt til at sætte en class på <p> med text-align: right

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-07-02 23:10

In news:dk.edb.internet.webdesign.html Knud Gert Ellentoft wrote:

>Jo da, hvordan laver du linket?
><a class="menu" href="...>linktekst</a>
>skal det være.

Hmm, ja... Hos mig virker dette ikke i hvert fald (linket centrerers):

Hallo
<a style="text-align:right" href="#">Hallo</a>

Overser jeg noget?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-07-02 03:33

On Mon, 22 Jul 2002 23:25:55 +0200, "Thomas" <bossgis@hotmail.com>
wrote:

>body {
> text-align: center;
> }
>A.menu{
> text-align: right;
> }
>
>i mit html dok kommer det der har fået tildelt CLASS'en="menu" også til at
>blive centreret..... hvorfor?

Du har en principiel fejl, nemlig at text-align ikke bør bruges på et
inline-element (som A).

I HTML skelner man mellem blok-elementer og inline-elementer.
Blok-elementer er fx afsnit (P), overskrifter (H1 ... H6) osv.
Inline-elementer er fx STRONG, EM, B, I, A osv. - altså typisk små
tekst-stumper, som ikke er hele blokke.
Reglen er så, at blok-elementer godt kan indeholde inline-elementer,
men ikke omvendt. (Altså man kan godt have fx en fremhævet tekststump
(EM, STRONG etc.) inde i et afsnit, men ikke et afsnit inde i en
fremhævet tekststump. [1]

Det får så også betydning, når vi snakker CSS: text-align bestemmer,
hvordan et helt afsnit skal justeres - og er altså ikke beregnet på
mindre dele (tekst-stumper) af et afsnit.

Så hvis du vil have noget tekst, som er højre-justeret, og noget andet
som er centreret, så er det altså ikke linket (A), der skal have
egenskaben, men snarere det afsnit (P), som A formentlig er (eller bør
være) indeholdt i.

Altså som normal tekst:

- og i en menu:

Dit stylesheet indeholder så (bl.a.):
body {
text-align: center;
}
P.menu {
text-align: right;
}

- og hvis dine links skal se forskellige ud afhængigt af om de er en
del af menuen eller ej:
A {
blipblip: blip
}
P.menu A {
blopblop: blop
}

[1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).
Men der er to tags, som ingen "opførsel" har, nemlig blokelementet DIV
og inline-elementet SPAN - de har kun den opførsel, som stylesheetet
tildeler dem.
De har samme funktion, men DIV er altså et blokelement og SPAN et
inline-element.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Glerup

Dato : 23-07-02 12:31

Jørn Andersen skrev:

> [1] Både blokelementer som fx H1, P og inline-elementer som fx EM,
> STRONG har en "standard-opførsel" (H1 er stor, EM er kursiv osv.).

De elementer du nævner har ikke som standard visuelle egenskaber (stor,
kursiv) men er udelukkende beskrivende elementer: <h1> er en overskrift,
afsnit.

De kan komme til udtryk på forskellige måder alt efter hvilket device
modtageren har.

I HTML er struktur vigtigere end layout og mening vigtigere end
typografi.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-07-02 15:02

On Tue, 23 Jul 2002 13:30:49 +0200, Rune Glerup <usenet@kaboom.dk>
wrote:

>De elementer du nævner har ikke som standard visuelle egenskaber (stor,
>kursiv) men er udelukkende beskrivende elementer: <h1> er en overskrift,
>afsnit.

Jeg er langt henad vejen enig i din pointe, men jeg synes du
"overdriver" den. Jeg har endnu ikke mødt en browser, som ikke som
standard fx markerede H1 større end H2 større end P osv.

Eller som W3C formulerer det:
"Visual browsers usually render more important headings in larger
fonts than less important ones."

"Generally, visual user agents present EM text in italics and STRONG
text in bold font."

Derfor mener jeg nok man som HTML-snedker kan antage, at det er en
gængs opførsel.

Min pointe var at sammenligne dette med SPAN og DIV, der som regel kun
har de egeneskaber, som forfatteren tildeler dem.

Så jeg tror ikke vi er specielt uenige.

>De kan komme til udtryk på forskellige måder alt efter hvilket device
>modtageren har.

Principielt: ja, i praksis: tjah :)

>I HTML er struktur vigtigere end layout og mening vigtigere end
>typografi.

Her er vi til gengæld helt på linie. Et af de helt store fremskridt,
da HTML 4.0 kom på banen:
Struktur og indhold beskrives af HTML.
Format og typografi beskrives af CSS.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Glerup

Dato : 24-07-02 11:42

Jørn Andersen skrev:

> Derfor mener jeg nok man som HTML-snedker kan antage, at det er en
> gængs opførsel.

Ja, men min pointe var blot at man ikke skal bruge meningsbærende
elementer i HTML for at få en speciel typografisk effekt. <h1> bærer
mening og må derfor ikke bruges hvis man blot ønsker at lave stor tekst.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-07-02 17:43

On Wed, 24 Jul 2002 12:42:26 +0200, Rune Glerup <usenet@kaboom.dk>
wrote:

>Ja, men min pointe var blot at man ikke skal bruge meningsbærende
>elementer i HTML for at få en speciel typografisk effekt. <h1> bærer
>mening og må derfor ikke bruges hvis man blot ønsker at lave stor tekst.

Helt enig!

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thomas

Dato : 23-07-02 13:35

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tildeler dem.
> De har samme funktion, men DIV er altså et blokelement og SPAN et

Tak for hjælpen!! det var lige præsis een af de ting jeg manglede at få
afvide omkring stylesheet!!!

M.V.H Thomas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-07-02 15:05

On Tue, 23 Jul 2002 14:34:37 +0200, "Thomas" <bossgis@hotmail.com>
wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
>Tak for hjælpen!! det var lige præsis een af de ting jeg manglede at få
>afvide omkring stylesheet!!!

Hej Thomas,
Held og lykke med det, men gider du ikke checke din citat-teknik? Der
er vel ingen grund til at sende 85 linier, når du reelt kun sendte 3-4

Mvh. Jørn

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Thomas

Dato : 23-07-02 17:36

> [...]
> Held og lykke med det, men gider du ikke checke din citat-teknik? Der
> er vel ingen grund til at sende 85 linier, når du reelt kun sendte 3-4

.... okay det skal jeg nok....