30 katolikker arresteret i Kina
Fra : Cyril Malka

Dato : 22-07-02 22:42

Pekin (Kina), den 21. juli.

Der rapporteres at 30 katolikker, 5 voksne og 25 børn blev arresteret
for "ulovlige religiøse aktiviteter" imens de var på ferei i syd-øst
Kina.

Søster Chen Mei (28 år gammel) blev dømt (uden forudgående retssag)
til 15 dages fængsel for at have givet katekismus timer i landsbyen
Dongan.

Alt i alt, er de 30, som blev arresteret, fortæller politiet, de 29
andre, 4 voksne og børnene i alderen 10-16 år blev løsladt samme dag
efter at have fået en advarsel og blive registreret.

De kinesiske autoriteter anerkender de kristne kirker, men udelukkende
i de officielle anerkendte kirker. Den officielle kinesiske katolske
kirke tæller 4 mio. troende. De anerkender ikke den pavelige
autoritet.

En ulovlig katolsk Kirke, som er tilhænger af Vatikanet siges at have
flere millioner medlemmer.

Undertrykkelsen af de uofficielle kristne grupper er blevet
intensiveret siden Falun Gong sekten.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 23-07-02 15:58

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote:

> En ulovlig katolsk Kirke, som er tilhænger af Vatikanet siges at have
> flere millioner medlemmer.

I forbindelse med helgenkåringen af en kineser for ikke så forfærdeligt
længe siden [et par år?] blev der i den danske presse luftet rygter om
200 millioner hemmelige katolikker i Kina.

Jeg har naturligvis ingen mulighed for at tage stilling til dette store
tals lødighed.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-07-02 09:53

PerRonne@mac.com (Per Erik Rønne) skrev i news:1ffs3fu.1dq80yj15kghucN%
PerRonne@mac.com:

> I forbindelse med helgenkåringen af en kineser for ikke så forfærdeligt
> længe siden [et par år?] blev der i den danske presse luftet rygter om
> 200 millioner hemmelige katolikker i Kina.

200 millioner?

Så er det ikke blot "flere millioner", men "adskillige millioner"!

> Jeg har naturligvis ingen mulighed for at tage stilling til dette store
> tals lødighed.

Klart nok.

Skulle du falde over artiklen eller andet som har med det tal at gøre, er
jeg interesseret i en link.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 24-07-02 11:19

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> wrote:

> Skulle du falde over artiklen eller andet som har med det tal at gøre, er
> jeg interesseret i en link.

Den har stået i Berlingske Tidende for måske et år siden. Avisen er
forlængst smidt ud - men mon ikke man kan finde noget på nettet. Under
»Chinese saint«?

En kort søgning på google gav i øvrigt dette link:

http://www.vincenter.org/tree/cm/stperb/chow.html

Fra : Cyril Malka

Dato : 24-07-02 12:53

> [...]
>»Chinese saint«?
> En kort søgning på google gav i øvrigt dette link:

Tak for det.

Fra : Erik L

Dato : 24-07-02 13:12

"Per Erik Rønne" <PerRonne@mac.com> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med helgenkåringen af en kineser for ikke så forfærdeligt
> længe siden [et par år?] blev der i den danske presse luftet rygter om
> 200 millioner hemmelige katolikker i Kina.

de er ikke så hemmelige at tallet ikke kendes

Erik L

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 24-07-02 15:57

Erik L <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> "Per Erik Rønne" <PerRonne@mac.com> skrev i en meddelelse

> de er ikke så hemmelige at tallet ikke kendes

Og hvordan skal det forstås? Mener du at der /er/ 200 millioner

Fra : Erik L

Dato : 24-07-02 17:36

> Og hvordan skal det forstås? Mener du at der /er/ 200 millioner
> hemmelige katolikker i Kina?

200 mil. er en stor del af befolkningen at hemmeligholde ca. en 1/5-1/6 del.
Så kan man også sige der er 20 mil. kineser der er mormoner i dyb
hemmelighed, Ikke?

Erik L

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 24-07-02 18:26

Erik L <eriklarsen@oncable.dk> wrote:

> 200 mil. er en stor del af befolkningen at hemmeligholde ca. en 1/5-1/6 del.

Jamen, i givet fald er de jo netop nødt til at hemmeligholde det for de
kinesiske myndigheder - og altså mødes privat.

Fra : Erik L

Dato : 24-07-02 18:28

> Jamen, i givet fald er de jo netop nødt til at hemmeligholde det for de
> kinesiske myndigheder - og altså mødes privat.

eRiK L

Fra : Chris Nyborg

Dato : 25-07-02 10:12

"Per Erik Rønne" <PerRonne@mac.com> wrote in message

> [...]
> 200 millioner hemmelige katolikker i Kina.
>
> Jeg har naturligvis ingen mulighed for at tage stilling til dette store

Det virker som et ekstremt høyt tall. Tallet Vatikanet bruker er 4,6
millioner (pr. 31.12.1999).

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no