Biljura ?? Mangel eller uheld
Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-07-02 22:19

En pige køber i dec. 2001 en Seat Ibiza 1,6 GLX fra 1992 med ca.
200.000 på tælleren til 25.000 kr.

Efter 7 mdr. går bremserne i stykker - det er vist ok, slid forekommer

Nogle dage senere ryger 5. gear og koblingen ryger og ødelægger noget
i gearkassen. 5. gear repareres (ikke af sælger). Få dage senere ryger
5. gear og gearkassen (igen). Det koster 10 til 15.000 kr at reparere.

Er der tale om væsentlige mangler?

Pigen har oplyst at tilsvarende biler på købstidspunktet nok kostede
32.000kr.

Både efter den ny, og den gamle købelov, er der vist ikke noget der
kan begrunde en ophævelse af købet - en bil med 10 år på bagen og
200.000+ på tælleren er jo ikek ligefrem en årsunge

Hvad mener i andre ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : the razz

Dato : 23-07-02 14:13

[snip]
> Hvad mener i andre ?
[snap]

Jeg kan ikke se at der skulle være noget at komme efter... Bortset fra at
skade nr. 2 i gearkassen, ikke bør betales, da det er en skade som skulle
være lavet, eller gjort opmærksom på hos det værksted der stod for
udbedringen af 1. skade.

/the razz

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-02 17:38

jan@stevns.net <jan@stevns.net> skrev:

[klip]

> Hvad mener i andre ?

Man kan vel argumentere for, at bilen er i en væsentlig ringere stand, end
hvad man i almindelighed kan forvente?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-07-02 18:14

> Seat Ibiza 1,6 GLX fra 1992 med ca. 200.000 på tælleren til 25.000 kr.
> Efter 7 mdr. går bremserne, gearkasse og kobling

Hvor langt har hun kørt de 7 måneder ?

> Man kan vel argumentere for, at bilen er i en væsentlig ringere stand, end
> hvad man i almindelighed kan forvente?

Helt ujuridisk tror jeg at den vil være svær at komme igennem med. På en
10år gammel bil med så højt et kilometertal er risikoen for at noget
mekanisk svigter temmeligt stor. Specielt da pigen udtaler at hun har betalt
25% under hvad tilsvarende biler kostede på købstidspunktet.

/A

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-07-02 22:08

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev :

>Man kan vel argumentere for, at bilen er i en væsentlig ringere stand, end
>hvad man i almindelighed kan forvente?

På hvilket grundlag ?

Det er oplyst at hun har betalt ca. 25% mindre end vanligt for den
model/årgang - så ville jeg nok mene at der tilsyneladende er
kompenseret for at bilen er i en anden stand end forventligt af
alder/årgang.

Du kan ikke forvente at en 10 år / 200kkm bil er i samme stand som en
der er nyere.

Det er egentligt nemt at kontrollere DAF udgiver (vist stadig) en bog
over typiske handelspriser, hvor man kan se hvad "normalprisen" for
bilen burde være - har hun betalt væsentligt (*1) mindre, er der nok
intet at påkalde sig (ringere stand etc.)

*1 Jeg regner 25% rabat som værende væsentligt
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Peter G C

Dato : 24-07-02 16:33

jan@stevns.net <jan@stevns.net> skrev:

[klip]

> På hvilket grundlag ?

Købelovens § 76, vel.

[klip]

> *1 Jeg regner 25% rabat som værende væsentligt

Det er vi vist enige om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-07-02 18:34

>Købelovens § 76, vel.

Det tror jeg ikke

>§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis:

>1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
>eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
>vildledende oplysninger, der kan antages at have haft betydning for
>køberens bedømmelse af genstanden,

Hvad mon sælger har fortalt ? Jeg ved det ikke , jeg hæfter mig ved
at køber er vidende om at bilen er købt billigt, hvilket måske i denne
forbindelse er det samem som at skyde sig selv i foden :|

>4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
>brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder
>skulle være.

De foreliggende omstændigheder .... hehe 25% ......

>Det er vi vist enige om.

Den kylling er nok ikke værd at koge suppe på
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-07-02 19:15

jan@stevns.net skrev i meddelelsen ...

> [...]
>i gearkassen. 5. gear repareres (ikke af sælger). Få dage senere >ryger
>5. gear og gearkassen (igen). Det koster 10 til 15.000 kr at >reparere.

hmm.. er der ikke en eller anden form for garanti på den rep, der udføres på
gearkassen ?

jeg ville nok hidse mig en anelse op, hvis jeg havde ofret rep. af
gearkasse, og den så dør kort efter igen

bilen somsådan.. tjae de ner 25% billigere end den gennemsnitlige
handelspris, og måske også i 25% ringere stand..
--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post