Kan min arbejdsgiver bestemme over min fri~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 22-07-02 21:39

Kære gruppe

Jeg har inden for nærmeste fremtid tænkt mig at starte et lille
hjemmesidefirma med en kammerat. Ikke noget vildt, men lidt sjov til de
lange vinteraftener. Men idag blev jeg advaret af en kolleger om, at det
firma jeg/vi er ansat i til daglig, ikke vil acceptere at man har eget firma
ved siden af. De skulle have en politik der forbød det, da der har været
fortilfælde, hvor en person havde været alt for optaget af sit eget, også i
arbejdstiden.

Min advarende kollega blev selv for ca. 6 år siden forbudt at starte som
fritidssælger. Han kunne vist godt glemme alt om at blive til mere i
firmaet, hvis han gjorde dette!

Det skal siges, at i begge tilfælde er der ikke tale om konkurrerende
virksomhed eller lign., og jeg forstår selvfølgelig, at firmaets telefon og
email ikke skal bruges til egne interesser, og jeg vil derfor undgå dette.

Hvad ret har vores arbejdsgiver til at råde over ens fritid? Jeg har ingen
ansættelseskontrakt, hvor noget sådant står anført.

Jeg kunne godt bruge et par håndgribelige argumenter, hvis jeg skal
diskutere dette på topplan, så på forhånd tak!

Mvh
Klaus Jensen

Fra : Padre

Dato : 22-07-02 22:11

> Hvad ret har vores arbejdsgiver til at råde over ens fritid? Jeg har ingen
> ansættelseskontrakt, hvor noget sådant står anført.

Hvis det ikke er anført i din ansættelseskontrakt, at du ikke må have anden
erhvervsmæssig aktivitet ved siden af dit job, kan din arbejdsgiver kun
forbyde dig det såfremt det påvirker din indsats på arbejdspladsen.

Padre

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-07-02 22:55

On Mon, 22 Jul 2002 23:10:37 +0200, "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com>
wrote:

>Hvis det ikke er anført i din ansættelseskontrakt, at du ikke må have anden
>erhvervsmæssig aktivitet ved siden af dit job, kan din arbejdsgiver kun
>forbyde dig det såfremt det påvirker din indsats på arbejdspladsen.

Ja, jeg troede jo ikke på dig og søgte i funtionærloven - men blev selv klogere
- da flg. fremgår

§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at påtage
sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for
virksomheden.

så den eneste kringle jeg lige kan se er - er selvstændig virksomhed at
sidestille med at påtage sig hverv??

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home.tiscali.dk/~isl10052/kim/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Padre

Dato : 22-07-02 23:47

> så den eneste kringle jeg lige kan se er - er selvstændig virksomhed at
> sidestille med at påtage sig hverv??

Nixen - et hverv er sådan noget som en plads i kommunalbestyrelsen, domsmand
etc. Dvs ikke et job.

Ikke desto mindre er det sådan at en arbejdsgiver ikke kan bestemme, hvad
man laver i sin fritid

Karnovs note:

"Med udtrykket »uden for tjenesten« tænkes der primært på sådanne hverv, der
naturligt udføres i funktionærens fritid og tilhører dennes private sfære.
Tvivlsomt om bestemmelsen omfatter mere erhvervsrelaterede hverv som
skønsmand, voldgiftsmand, lægdommer o lign. Bestemmelsen medfører
naturligvis ingen indskrænkning i arbejdsgiverens adgang til ved aftale at
sikre sig mod at funktionæren uden for sin arbejdstid påtager sig andet
arbejde af erhvervsmæssig karakter, jf. U 1965 628U 1965 628 H, U 1970 608U
1970 608 H og U 1974 101U 1974 101 H, alle refereret i note ad § 4,
ordet »misligholdelse« pkt. 4.
Om konkurrenceklausuler se § 18."

Som du kan se, er et hverv ikke et job, men det forudsættes klart i noten,
at arbejdsgiver *kun* kan begrænse arbejdstagers ret til at udføre andet
arbejde i øvrigt, når det er aftalt.

Jeg vil *gå ud fra* at arbejdstager kan forlange lønmæssig kompensation,
hvis aftalen skal indgås efter ansættelseskontrakten er indgået.

Padre

Fra : Padre

Dato : 22-07-02 22:11

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-07-02 06:54

"Klaus Jensen" <klaus.jensen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne godt bruge et par håndgribelige argumenter, hvis jeg skal
> diskutere dette på topplan, så på forhånd tak!

Se din ansættelseskontrakt.

Nogle har i ansættelseskontrakten forbud mod dobbeltarbejde.

Jeg har ikke hørt om nogen overenskomst, der rummer forbud mod
dobbeltarbejde, men man ved jo aldrig hvad der findes på, så check også med
din fagforening.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard