Forsinket 'Y2k-problem'??
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-02-01 06:49

Da jeg for ca. 25 min. siden (kl. 0520) tændte for min computer (P6200,
OS 7.6.1), skrev den en melding i retning af: "Uret er ikke korrekt
indstillet......" - og ganske rigtigt:

Uret viste 20:46 og datoen var: 27/08/56!! Endvidere var
markeringsfarven i vinduerne 'gået helt i sort'!

Er der nogen bud på, hvad der kan være sket?

Jeg kan også lige tilføje, at i de seneste dage er den begyndt at
udsende nogle uvante lyde: Ind imellem lyder der pludselig tre korte
'dyt' i et forholdsvis højt toneleje!
Prøver den mon at meddele mig et eller andet?

Forresten: Hvordan finder den i grunden ud af, at uret 'går forkert'??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-02-01 08:35

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> Prøver den mon at meddele mig et eller andet?
>
> Forresten: Hvordan finder den i grunden ud af, at uret 'går forkert'??

27/8/56 og at den ikke kan huske markeringsfarven: Det lyder som om
batteriet er fladt: Hiv det ud, tag det med til en elektronikforhandler
og bed om et magen til: det skulle kunne gøres for maks 100kr.

mvh.
Kaj.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-02-01 10:49

Kaj Christiansen <absolut.ingen@spam.dk> wrote:

> 27/8/56 og at den ikke kan huske markeringsfarven: Det lyder som om
> batteriet er fladt: Hiv det ud, tag det med til en elektronikforhandler
> og bed om et magen til: det skulle kunne gøres for maks 100kr.

Ja, jeg frygtede netop noget i den retning!
Så jeg har allerede haft 'bogen' fremme - men dér står desværre INTET om
batterier; og jeg har altid næret en betydelig skræk for at åbne
kassen!!
Er der en venlig - og 'klog' - sjæl, der lige kan lede mig på sporet af,
HVOR i kassen batteriet sidder, og HVORDAN det omtrentligt ser ud??
Så har jeg også set noget om 'den røde knap' - skal den påvirkes efter
et batteriskift?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-01 11:18

In article <1eov90g.136lvlmv8nl0gN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> Så jeg har allerede haft 'bogen' fremme - men dér står desværre INTET om
> batterier; og jeg har altid næret en betydelig skræk for at åbne
> kassen!!

Kassen skal ikke åbnes - du lyfter plast-bagpladen af og hiver skuffen
ud.

> [...]
> HVOR i kassen batteriet sidder, og HVORDAN det omtrentligt ser ud??
> Så har jeg også set noget om 'den røde knap' - skal den påvirkes efter

Når du har hevet skuffen ud, så kig efter en sort terning med ledninger
på. Knappen behøver du ikke at bekymre dig om.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-02-01 12:05

Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:

> Kassen skal ikke åbnes - du lyfter plast-bagpladen af og hiver skuffen
> ud.

Ja, det var blot en talemåde - men fint, at du alligevel reagerede; sæt
jeg nu *var* gået i gang med det store koben!
(Jeg har i øvrigt *set* det gjort én gang - og da var skuffen ikke meget
for at slippe sit tag bagtil {eller rettere fortil}!)

> Når du har hevet skuffen ud, så kig efter en sort terning med ledninger
> på.

OK, det var lige, hvad jeg havde brug for at vide - så havde jeg vist i
øvrigt allerede 'spottet' det på en skitse over bundkortet i manualen!

> Knappen behøver du ikke at bekymre dig om.

Fino - alle bedes krydse fingre for mig - og Performaen, sa'e hunden!
;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-02-01 17:34

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-02-01 18:25

Sorry - genudsendelsen var en smutter, midt i al euforien! ;-/

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 19-02-01 18:06

> [...]

> batteriet er fladt: Hiv det ud, tag det med til en elektronikforhandler
> og bed om et magen til: det skulle kunne gøres for maks 100kr.

Hm! Batteriet blev bestilt hos Computerstore A/S 15. ds. (kl. ca. 14) -
prisen blev opgivet til kr. 149,-
Jeg har netop (19.02 kl. 17) modtaget det - fakturaen lyder:

Batteri: kr. 149,-
Fragt: " 49,-
Gebyr: " 25,-
Forsikring: " 0,15 (!)
MOMS: " 55,79

I alt kr. 278,94

og hertil kom så lige Postvæsenets udbringningsgebyr: kr. 8,-

Så det røg jo en del over de 100 kr.!

Men hovedsagen er selvfølgelig, at min elskede Mac nu ser ud til igen at
fungere perfekt - samt ikke mindst, at det forhåbentlig varer rigtig
længe (4 år?), før jeg igen bliver tvunget til at bruge OE til news, føj
da!!

{Jeg skal lige oplyse, at Computerstore afsendte pakken samme dag - så
det er altså PostDK, der (næppe uventet!) har været noget seje i
optrækket]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-02-01 20:53

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> I alt kr. 278,94
>
> og hertil kom så lige Postvæsenets udbringningsgebyr: kr. 8,-
>
> Så det røg jo en del over de 100 kr.!

Ja, men du har også købt hos en Mac-forhandler, og ikke hos
"Elektronik-Kurt" nede på hjørnet, eller en tilsvarende elektronikbiks -
derfor overprisen!

mvh.
Kaj.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-01 02:28

Hej Kaj

Nå, det er nu ikke altid, at en Mac forhandler er dyrere. Jeg har fornyligt
købt et batteri til en LC 630 hos OfficeLine, og den gav jeg 119kr. for
inkl. moms.

mvh. Erik Richard

Kaj Christiansen wrote:

> Ja, men du har også købt hos en Mac-forhandler, og ikke hos
> "Elektronik-Kurt" nede på hjørnet, eller en tilsvarende elektronikbiks -
> derfor overprisen!

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-01 22:43

> [...]

> MOMS: " 55,79
>
> I alt kr. 278,94
>
> og hertil kom så lige Postvæsenets udbringningsgebyr: kr. 8,-

For hulen, Hans! Du må ikke købe på postordre, når du kun skal
have så lidt. Jeg plejer altid at bruge den slags småindkøb som
undskyldning til at købe lidt mere. Om ikke andet, så bare lidt
blækpatroner, specialpapir o.l. Det fordeler fragt og gebyr på lidt
flere varer, og så ser det ikke så galt ud. Jeg har indenfor det sidste
år købt et batteri hos MacStore til en Performa 475. Det kostede vist
kr. 120,-. Jeg har så for nylig købt et af samme slags (1/2 AA) til en
PowerMac 6100/66. Jeg vovede mig ned til en elektronikbiks, der ved det
første batteri telefonisk oplyste mig om, at de ikke havde batterier til
en Mac, og at det ville koste kr. 300,-. Denne gang tav jeg om, at det
var til en Mac. Det lykkedes dem at grave et frem til kr. 93,75, og det
var jo en helt anden snak.
Noget andet er, at jeg godt forstår, at du gerne vil have
computeren til at fungere, koste hvad det vil. Sådan kan jeg også have
det med computeren eller cyklen. Så må man ofre lidt ekstra, hvis man
ikke har tid til at køre langt eller gå fra den ene butik til den anden
for at lede efter en speciel del.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-02-01 00:02

> [...]

> en Mac, og at det ville koste kr. 300,-. Denne gang tav jeg om, at det
> var til en Mac. Det lykkedes dem at grave et frem til kr. 93,75, og det

Jeg skrev lidt om dette dilemma på min (reserve-)PC og sendte det via
TDC til gruppen her - men det dukkede s'gu ikke frem, da jeg i dag
nedtog mine 300+ manglende dk.edb.mac artikler fra 'sunsite'! -
Hvorledes kan noget sådant mon lade sig gøre?? Men jeg håber så ikke, at
jeg nu gentager mig selv for meget?

Altså: Her i Haderslev findes vist to - tre radioforretninger + én
computerbiks. Radioforretning #1 og 'biksen' havde ikke noget, der kunne
bruges (jeg havde taget det gamle batteri med) -
radio-/(computer)forretning #2 var lidt hjælpsomme: De ringede til et
firma i Ålborg-området, som imidlertid kun kunne udtale sig, hvis de fik
det gamle batteri tilsendt(!)
Nu var jeg ved at være mør, så jeg slog op på apple.dk's forhandlerliste
- og så kender I resten.

Og i øvrigt vil jeg stadig mene, at hvis først jeg begynder at køre
omkring i sønder-/sydjylland på batterijagt, kan jeg hurtigt få brugt et
tilsvarende beløb på det!? Faktisk var det også ret afgørende for mig,
som minimum at få fat i et batteri med et stik, der umiddelbart ville
passe til handelen på bundkortet - da jeg ikke var helt vild med for
mange eksperimenter!

> [...]
> det med computeren eller cyklen. Så må man ofre lidt ekstra, hvis man
> ikke har tid til at køre langt eller gå fra den ene butik til den anden

Helt enig - og nu ser den bestemt ud til at 'funke'!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-01 20:08

> [...]

> nedtog mine 300+ manglende dk.edb.mac artikler fra 'sunsite'! -
> Hvorledes kan noget sådant mon lade sig gøre?? Men jeg håber så ikke, at

TDC har lidt bøvl med deres newsserver i øjeblikket. De er ved at køre
en ny i stilling, men det tager tilsyneladende lang tid.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-01 17:30

Hej Hans

Det tyder meget på, at dit batteri er ved at være løbet tør.

mvh. Erik richard