Lejeloven - Bytteret?
Fra : mig

Dato : 22-07-02 17:08

I lejeloven står der at man har bytteret af sin almene-lejlighed. Men hvad
betyder "Bytteret", Her tænker jeg på om der findes en tidsgrændes for hvor
lang tid begge parter skal bo i de respektive lejligheder efter bytte.

Hvis vi nu bytter lejl. med en anden familie. Kan vi så risikere at blive
opsagte i den Nye lejlighed. Hvis den anden familie finder ud af at det
ikke er noget for dem og flytter igen efter et par måneder.

Den Usikkere

Fra : vagn torup

Dato : 22-07-02 17:26

"mig" <bm@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opsagte i den Nye lejlighed. Hvis den anden familie finder ud af at det
> ikke er noget for dem og flytter igen efter et par måneder.

Hej
Du har ret til at bytte din lejlighed almene, såvel som hvis den var under
privat udlejning. De almene selskaber har lidt forskellige regler for, hvor
længe du skal have boet i lejligheden, før du må bytte. Eks kan det være
sådan at du må bytte internt i ejendommen efter 1 år og med lejligheder i et
andet alment selskab efter 3 år (sådan er det f.eks. hvor jeg bor).
Der er ingen krav om, at du skal bo en vis tid i den nye lejlighed. Der er
heller ikke nogen "fortrydelsesret"

Dog skal du være opmærksom på at boligselskabet har ret til at modsætte sig
byttet under visse omstændigheder (se lov om almen leje § 69 stk 2.
Du skal derfor først skriftligt henvende dig til dit boligselskab, før du
kaster dig ud i bytteplanerne

MVH Rikke