Slingre-stabilisator til campingvogn
Fra : Ris@ger

Dato : 22-07-02 17:04

Er der nogen der har erfaring med den slingrestabilisator som bl.a. Hobby
bruger.
Den hedder Winterhoff WS 3000.
Jeg kender i forvejen Alko 2000 og 2004, som jeg har været udemærket
tilfreds med.

Der sidder en WS 3000 på den campingvogn jeg lige har købt. Forhandleren vil
lade mig beholde
min ALKO 2004, hvis jeg hellere vil det.

Er WS 3000 mon lige så effektiv og sikker ?

Hilsen Torben

Fra : Per Olsen

Dato : 22-07-02 18:24

Hmmm. Der var lige noget jeg længe har undret mig over:

Hvad kan sådan en og hvordan fungerer den ?

Mvh. Per Olsen.

<3d3c2cc6$0$54723$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 20:53

Den "klemmer" fast om kuglen i stedet for at cv'en bare hænger løst i
kuglen. Den opståede friktion er tilstrækkeligt til at cv'en ikke slingrer
efter bilen. Specielt på vej ned af bakker hvor der ikke er så meget træk i
sammenkoblingen.

Den virker ved at der er et antal (jo flere jo bedre) fiberklodser der
spændes ind mod kuglen. De bliver slidt og skal med mellemrum skiftes.

Bjarke

Fra : PHK

Dato : 03-08-02 14:22

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Den "klemmer" fast om kuglen i stedet for at cv'en bare hænger løst i
> kuglen. Den opståede friktion er tilstrækkeligt til at cv'en ikke slingrer
> efter bilen.

Det er i hvert til fælde en lodret :)

Jeg vil til enhver tid kunne læsse en campingvogn, så det er aldeles
ligemeget, at der er en slingrestabilisator på og det vil kunne mærkes ved
hastigheder langt under 100 ...

> Specielt på vej ned af bakker hvor der ikke er så meget træk i
> sammenkoblingen.

... og det gælder især ned ad bakker.

> Den virker ved at der er et antal (jo flere jo bedre) fiberklodser der
> spændes ind mod kuglen. De bliver slidt og skal med mellemrum skiftes.

Bremseklodser, kalder man dem. Og de koster en bondegård. Eksempelvis gav
jeg over 500 kr. for 2 stk. til min slingretrold. Jeg havde ikke lige
forudset den skyhøje pris, ellers var jeg dalret til Tyskland efter dem.

De er i øvrigt lige så nemme at skifte som toilettet.

En slingrestabilisator flytter det punkt, hvor campingvognen begynder at
slingre, ca. 10 km højere op på (speedometer)skalaen. De nyeste modeller har
jeg dog ikke læst tests for endnu.

--
_
|_|

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-02 18:27

Beklager, men jeg fatter ikke dit svar. Hvad mener du med "Det er i hvert
til fælde en lodret :)" ?

Jeg mener jeg gav et objektiv svar på spørgsmålet om hvorledes sådan en
dippedut virker. Hvis der er noget der er decideret forkert i mit svar vil
jeg gerne vide hvad det er. Bemærk jeg på ikke hverken anbefalede eller
afviste om dippedutten er et godt køb, men udelukkende forholdte mig til
virkemåden.

Jeg forstår heller ikke helt din holdning til "tingen". Du siger du sagtens
kan undvære den (citat: "Jeg vil til enhver tid kunne læsse en campingvogn,
så det er aldeles ligemeget, at der er en slingrestabilisator på ...."), men
alligevel har du en selv. Det forstår jeg ikke helt sammnhængen i ??

Jeg har aldrig selv kørt med CV uden slingerdippedut (ja, den sad jo bare på
da jeg købte vognen), men nogle af mine mere CV erfarne venner siger at det
gør en verden til forskel. Det er deres postulat.

/Bjarke

Fra : PHK

Dato : 03-08-02 18:39

> Beklager, men jeg fatter ikke dit svar.

Jeg beklager også, jeg er lige kommet hjem fra ferie af og skulle nå en
masse, noget af det blev altså venstrehåndsarbejde.

Hvad mener du med "Det er i hvert
> til fælde en lodret :)" ?

Du påstår:

> [...]
> i kuglen. Den opståede friktion er tilstrækkeligt til at cv'en ikke
> slingrer efter bilen. Specielt på vej ned af bakker hvor der ikke er så

Især den midterste sætning er galt. Er campingvognen - vogntoget - læsset
forkert, så slingrer den uanset, jf. min senere påstand.

> [...]
> jeg gerne vide hvad det er. Bemærk jeg på ikke hverken anbefalede eller
> afviste om dippedutten er et godt køb, men udelukkende forholdte mig til

Netop :)

> [...]
men
> alligevel har du en selv. Det forstår jeg ikke helt sammnhængen i ??

Jeg har vist ikke påstået, at jeg selv har en ;)

Men det har jeg altså, fordi den - lige som i dit tilfælde -

> [...]

det
> gør en verden til forskel. Det er deres postulat.

Den giver dig mulighed for at køre ca. 10 km mere i timen med den samme
forkerte belæsning af campingvognen, forudsat den er virksom. Den bliver
utroligt slatten, når bremseklodserne nærmer sig udskiftningstid (det der
svarer til 5 italiensture á 3.200 km har taget livet af virkningen af
vores), der må de 10 km i timen tages med et stort gran salt.

I stedet for at købe en slingerbremse, bør man koncentrere sig om at læsse
bil og campingvogn rigtigt. Det gør en verden til forskel, og er det gjort
rigtigt, er en slingerbremse unødvendig.

--
_
|_|

Fra : sogs

Dato : 04-08-02 03:11

Virker det ikke bare som at køre med 125 kg tryk på en knastør kugle.?
Bare bilens fjedre, støddæmpere, dæktype og lufttryk er i orden.;)
Så for resten på hanses side noget om stive solide hårdt pumpede
"varevognsdæk" på CV som stærkt forbedrende bidrag til sikkerheden -
en kompliseret sag.
mvh sten cc-club

Fra : PHK

Dato : 04-08-02 04:34

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> Virker det ikke bare som at køre med 125 kg tryk på en knastør kugle.?

Ahh ... hvad for noget?

> Bare bilens fjedre, støddæmpere, dæktype og lufttryk er i orden.;)

Og belæsning ;)

> Så for resten på hanses side noget om stive solide hårdt pumpede
> "varevognsdæk" på CV som stærkt forbedrende bidrag til sikkerheden -
> en kompliseret sag.

Større campingvogne kører alle med varevognsdæk (reeinforced) for at kunne
tage den større vægt der er på en aksel på en campingvogn.

--
_
|_|

Fra : sogs

Dato : 04-08-02 15:03

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ahh ... hvad for noget?

> |_|

mvh sten

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 12-08-02 17:18

Først nu forstår vi ikke en skid af det hele - men det er sjovt at følge
med i - oder wass ??