Opbevaring af våben?
Fra : Ham Sjel

Dato : 22-07-02 15:55

Hej

Jeg har et væddemål kørende med en kammerat der skal til at flytte fra hus
til lejlighed pga. skilsmisse, han har våbenskab og alt er selvfølgeligt i
orden på den konto - men:
han kan ikke få lov af udlejeren til at fastbolte sit våbenskab til væg/gulv
og vil derfor have hans forældre til at opbevare våbnene, selvfølgeligt
aflåst i skabet.
Men da hans forældre ikke er jægere og ikke har jagttegn vil jeg/vi gerne
vide om det er lovligt???

jeg siger nej, han mener ja

Kan i evt henvise til lovtekst med relevante § ?

Hvad vil der ske hvis han alligevel vælger at opbevare våbnene hos hans
forældre (hvis det er ulovligt forstås) og politiet kom forbi?
Straf/bøde?

Mvh
Allan

PS. - Det gælder er vildtmiddag med det hele ;)

Fra : Buck

Dato : 22-07-02 17:54

Du har ret! Det er ikke lovligt!

Våbentilladelsen er personlig og gælder kun til opbevaring på din egen
privatadresse.
Kun midlertidigt må man opbevare våben andre steder, f.eks. ved
længerevarende stævner eller jagtture, og kun under forsvarlig lås.

Hvis våbenskabet vejer over 1000 kg (hvis jeg husker rigtigt) så er det ikke
nødvendigt at bolte det fast, men jeg tror næppe at nogen privatpersoner har
så store skabe...

jeg ville nu ikke spørge udlejeren før efter at jeg havde boltet skabet
fast! Det er jo som bekendt nemmere at få tilgivelse end tilladelse...
Han kan jo henvise til loven der siger at skabet SKAL boltes fast, og
udlejeren kan ikke nægte ham at opbevare våben så længe det sker forsvarligt
og ifølge loven!!
Hvis udlejeren stiller sig på bagbenene kan LLO sikkert hjælpe...

Hvis han stadig insisterer på at forældrene skal opbevare hans våben kan han
få dem (og adressen) godkendt hos politiet til det formål.
Man behøver ikke jagttegn for at opbevare våben, kun for at
besidde/eje/bruge våben.

se http://www.skytten.dk/SKV/BK-nr66-26-1-2000.PDF

i §20
--
/Buck

Fra : Anders

Dato : 23-07-02 09:00

> [...]
> Kun midlertidigt må man opbevare våben andre steder, f.eks. ved
> længerevarende stævner eller jagtture, og kun under forsvarlig lås.

Der står ingen steder på våbentilladelsen, at den kun gælder for
privatadressen.
Og våbenloven siger udelukkende at våben skal opbevares forsvarligt og
på et sted,
der er utilgængeligt for uvedkommende.
Så det er vel et spørgsmål om fortolkning, om man mener at et aflåst
våbenskab er utilgængeligt for andre.

Problemet opstår oftere når 2 jægere deler et våbenskab. Da skal de
begge have tilladelse til alle riffelvåben, som jo
er tilgængelige for dem begge to.

Jeg mener godt din ven kan opbevare våbene hos sine forældre, sålænge
det kun er ham der har nøgle til skabet samt
at politiet er bekendt med opbevaringsadressen.

mvh
Anders

Fra : M Sørensen

Dato : 03-08-02 11:17

Hej

Jeg mener at hvis politiet er bekendt med adressen er det lovligt. våbenen
må dog ikke være let tilgængelige dvs forældrene må ikke kunne komme i
skabet.

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 03-08-02 12:41

Ifølge de oplysninger jeg har fra politiet, som har godkendt mit våbenskab
og forsikringen, skal et våben skab boltes fast i enten gulv eller væg med 4
bolte - ellers dækker forsikringen ikke og skabet må kun være tilgængeligt
for ejer og bruger!!!
Jørgen

Fra : Jaime

Dato : 03-08-02 18:24

Hej Jørgen

Nogle forsikringsselskaber er efter sigende så stride, at hvis skabet ikke
er monteret af en af selskabet godkendte montører. Så dækker de ikke evt.
tab...

P.S. politiet har intet med godkendelse af din forsikring at gøre.

Mvh Jaime

Fra : Jørgen Folkmann Somm~

Dato : 04-08-02 07:32

Det er muligt, men jeg har Alm. Brand og de har godkendt mit skab og
montering!
Vdr. politiet, så var det ikke forsikringsspørgsmål, men om det er et
godkendt skab, så mine våben er er forsvarligt opbevaret, 6 ialt!
Hilsen
Jørgen

Fra : Jaime

Dato : 04-08-02 10:09

Hej Jørgen

Okey.....så er vi da helt enige :C)

Fra : TH

Dato : 23-07-02 23:05

Davs,

Istedet for at gisne om spørgsmålet og læse diverse svar som "måske er
rigtige" ville jeg da tage telefonen og ringe ned på den lokale
Politigård...mon ikke de ved det på våbenkontoret? Jow jow...

/Supermule