Eksplosiv hyldeblomstsaft???
Fra : LLC

Dato : 22-07-02 15:55

Jeg er flittig hjemmesylter , og min stadig mere omfattende
produktion af saft, marmelade, rødbeder m.m. forløber nogenlunde
problemløst - jeg hygger mig gevaldigt, og deler løbende ud af
resultatet til glade modtagere, ikke mindst dem der leverer råvarerne.
Der er dog et enkelt "produkt" der har lavet temmelig meget ravage,
nemlig hyldeblomstsaften.
Tre gange er det sket at en flaske med hyldeblomstsaft er gået i
stykker, helt af sig selv, og uden at der har været nogen til stede.
Desværre er det alle tre gange gået ud over min veninde, da det har
været flasker med saft som jeg har givet væk til hende (der er aldrig
sket noget med dem jeg beholder selv). En gang i hendes bil (for et
par år siden), en nu for nylig på bordet i hendes køkken, og en tredje
flaske i hendes køleskab. Det er jo ret pinligt at give gaver væk som
forårsager et sådant forfærdeligt svineri, også selvom jeg i år brugte
de bedste og solideste af mine flasker, og selv transporterede dem ud
til hende (for ikke at der skulle ske noget i hendes bil igen).

Hvad søren er det der sker med de flasker???
Saften laver jeg af hyldeblomster, citronskiver, sukker og kogende
vand, som trækker 1-2 dage hvorefter jeg hælder den i 1-liters
glasflasker med patentprop. Denne gang tilsatte jeg halv dosis Atamon,
for at det skulle kunne holde lidt længere.
Væsken er kold når den hældes op, så der bliver ikke vacuum som ved
kogende saft der køler af i flasken, og patentpropper er slet ikke så
tætte at de kan holde på overtryk, så jeg kan ikke tro at der er noget
med trykket i flaskerne (jeg har i øvrigt i årevis brugt de samme
flasker til kogt/kogende saft, og transporteret dem frem og tilbage,
uden et eneste uheld). Og som sagt har i hvert fald de to sidste
flasker, der er "eksploderet"/gået i stykker, gjort det helt af sig
selv - de har bare stået hhv. på et bord og i et køleskab. En enkelt
kunne jo være et tilfælde, men TRE tilfælde...?
Har nogen her været ude for noget lignende?? Er det måske en sag for
Scully og Mulder?? Eller har nogen af Jer en interessant naturlig
forklaring på at glasflasker med hyldeblomstsaft som jeg giver til
netop denne veninde nærmest pr. definition går i stykker og sviner det
hele til i velduftende men klistret væske??
Fremover vil jeg selvfølgelig bruge plasticflasker når den slags skal
gives væk, men jeg ville stadig være meget glad for at få en
forklaring.

mvh Lene L.C.
(email cekllc@hum.au.dk)

Fra : Forte Agent

Dato : 22-07-02 20:15

On 22 Jul 2002 07:54:39 -0700, slavllc@hum.au.dk (LLC) wrote:

> [...]
>Fremover vil jeg selvfølgelig bruge plasticflasker når den slags skal
>gives væk, men jeg ville stadig være meget glad for at få en

Jeg vil alligevel tro at patentproppen er for tæt. Vi har selv været
ude for at en flaske solbærsaft vækkede hele familien kl 3 om natten
med et brag, lavede hul i en stor termorude, spredte glasskår i en
radius på 6 meter og malede en hvid væg i den smukkeste blårød farve!
mvh Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-02 23:01

Forte Agent <norris@tdcadsl.dk> skrev > >Hvad søren er det der sker med de
flasker???

Du skal nok ikke nøjes med at overhælde blomsterne med kogende vand, eller
hvad der nu står i opskriften, men sørge for at alle blomster har befundet
sig under kogende væske i det mindste et kort opkog. Ellers får du gæring,
og du kan heller ikke spare på atamonen, og flaskerne og propperne skal være
steriliserede og rene. Og jo, en patentprop er særdeles udmærket til at
sørge for at flasken sprænges.

Men hold ud, det er den lifligste sommerdrik der findes!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LLC

Dato : 23-07-02 13:37

"Preben Riis S?ensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<3d3c810b$0$80821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> sørge for at flasken sprænges.
>
> Men hold ud, det er den lifligste sommerdrik der findes!

Tak for dit svar. Du har nok ret i at det må være gæring og
patentproppens skyld. Og måske skulle jeg forsøge det med kogningen...
Flaskerne er selvfølgelig helt rene og skyllet i atamon, men jeg
plejer at nøjes med at lade saften trække i et stort tildækket lerfad,
undlade konservering og opbevare det i køleskabet de få dage det varer
før jeg har drukket det hele (du har ret i at det smager eventyrligt).
Jeg har hidtil tænkt, at når saften ikke er kogende/steril, når den
hældes på flaskerne, så kan man alligevel lige så godt droppe tanken
om at gemme den i længere tid, og bare drikke og nyde den hurtigt,
mens det varer.
Gad vide om et opkog inden man hældte saften på flasker ville ødelægge
den fine smag...?
Jeg vil eksperimentere videre med det næste år, og være MEGET
omhyggelig med hvad jeg forærer væk.

mvh Lene L.C.

Fra : Mai-Brit

Dato : 23-07-02 14:05

snip

> [...]
> hældes på flaskerne, så kan man alligevel lige så godt droppe tanken
> om at gemme den i længere tid, og bare drikke og nyde den hurtigt,
snip>
> mvh Lene L.C.

har du prøvet at fryse det, det gør jeg med en del bærsaft, for det holder
dejligt længe. Jeg sætter gerne en plastpose inden i mælkekartoner, for så
kan de stables når de er frosne.
Jeg skal indrømme jeg har aldrig prøvet med hyldeBLOMSTsaft, men kun bærsaft

Mange hilsner
Mai-Brit

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-02 23:26

> [...]
> den fine smag...?
> Jeg vil eksperimentere videre med det næste år, og være MEGET

Det tror jeg ikke det vil. En anden vigtig ting ved konservering er
sukkerindholdet. Jo mere sukker, jo mere selvkonserverende, så måske du
skulle lave en mere koncentreret udgave. Og så bruge korkpropper, de kan i
det mindste kun smutte af, og står flasken lodret, har den blot meddelt at
det er den der skal drikkes nu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 25-07-02 20:16

LLC skrev: " men jeg
> plejer at nøjes med at lade saften trække i et stort tildækket lerfad,
> undlade konservering og opbevare det i køleskabet de få dage det varer før
jeg har drukket det hele..."

Hyldeblomstsaft uden atamon kan normalt hun holde sig ca. en uge i køleskab.
Hvis saften derimod er konserveret med atamon kan den holde sig i flere
måneder uden for køleskab - også selvom det ikke har kogt.

mvh.
Knud Flensted

Fra : LLC

Dato : 23-07-02 13:15

Forte Agent <norris@tdcadsl.dk> wrote in message news:<50moju4qp1jfrqm2v7kcqbjel8rt7rbkn0@4ax.com>...

> [...]
> med et brag, lavede hul i en stor termorude, spredte glasskår i en
> radius på 6 meter og malede en hvid væg i den smukkeste blårød farve!

Tak for dit svar. Ja, det må vel være sådan noget, selvom jeg synes
det er påfaldende at det kun sker for min stakkels veninde. Og jeg må
indrømme at din "eksplosions"-historie langt overgår min! Jeg vil
omgås ribssaften og hyldebærsaften med større omhu i fremtiden, ikke
kun hyldeBLOMSTsaften.

mvh Lene L.C.

Fra : Jørgen

Dato : 23-07-02 15:52

Det er uden tvivl gæring, det er sket før for vin brygger der ikke vil bruge
svol til at stoppe gæringen.

Du kan evt. prøve med et brev svovl som du kan få hos Matas
hilsen
Jørgen

Fra : News

Dato : 24-07-02 20:12

Jeg har lavet hyldeblomstsaft de sidste 6 år, og aldrig haft problemet.

Jeg synes ikke at der er grund til at gøre for meget ud af koge-problemet,
da Atamonen skal kunne stoppe al gæring.

Jeg overhælder hyldeblomster, sukker og citronsaft med kogende vand.
Tilsætter Atamon og lader det trække i 3-4 dage.

Sies igennem et viskestykke og hældes på 1½ liters plastic sodavandsflasker
som er skyllet i varmt vand med Atamon i.

Den flaske som jeg bruger af ligger i køleskabet og de andre 3-4 stykker
fryses ned i op til et år.

venlig hilsen

Finn Petersen

Fra : LLC

Dato : 25-07-02 08:48

"News" <finnp@post4.tele.dk> wrote in message news:<3d3efbf4$0$26763$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> som er skyllet i varmt vand med Atamon i.
>
> Den flaske som jeg bruger af ligger i køleskabet og de andre 3-4 stykker

Tak for ideen - plasticflasker og frysning lyder som en god
kombination. Det vil jeg prøve.

mvh Lene L.C.