RD350 YPVS utæt toppakning - part 2
Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 22-07-02 15:12

Ja, så fik jeg endelig en weekend som jeg kunne afsætte helt til at rense
YPVS-ventiler og skifte toppakning. Symptomerne var før:

-YPVS-ventilerne var utætte, dvs. de lækkede 2T-olie
-Der kom udstødningsgas i kølervæsken, resulterende i lidt for høj
temperatur. Dette kunne observeres ved at en del af kølervæsken blev skudt
over i ekspansionstanken.

Jeg fik skilt skidtet ad, renset ventilerne, skiftet simmerringe og o-ringe.
Samtidig lavede jeg et lille skjold, der skal forhindre at der i fremtiden
kommer sand og skidt op og virker som slibemiddel på dem. Om denne operation
lykkedes ved jeg ikke før jeg har kørt nogle flere km

Da jeg spændte toppen fast var der en af boltene, der drillede lidt. Jeg
synes den blev ved med at dreje rundt, men til sidst spændte den fint til 28
NM. Efter en kort tur havde den - som den eneste - løsnet sig lidt. Men den
kunne sagtens spændes fast igen, så jeg tror bare pinbolten har gjort sig
lidt fri af cylinderen. Men der skal nok holdes et øje på den.

Jeg nåede kun to korte ture, hvor cyklen kølede ned ind imellem (Da jeg ikke
har plads til værksted hvor jeg bor (lejlighed i Århus C) har jeg fået
indrettet et godt værksted ved mine forældre i Viborg, og med kollektiv
trafik frem og tilbage er der desværre kun afmålt tid til rådighed). Efter
første tur skulle der fyldes ca. 1 dl. vand på, efter 2. tur 0,1 dl. Jeg kan
ikke helt vurdere om det skyldes at der efter en total dræning af
kølesystemet er lidt luftlommer. Det må tiden vise (=flere lange ture .
Temperaturmåleren står lidt under middel, det er tilsyneladende køligere end
før. Men jeg husker det stadig som om den stod længere i bund da jeg fik
cyklen. Men dels kan min hukommelse svigte, dels burde en nyopboret motor
(=større friktion mellem stempelringe og cylinder?) vel give en anelse
højere temp.? Det er heller ikke umuligt at jeg tæsker den mere nu, end lige
efter stemplet havde sat sig.

Kunne det tænkes at være "normalt" at der er en lille smule luft lige under
kølerdækslet (svarende til 0,1 dl. vand)?

Men igen - et par længere ture er på sin plads! Hvis ikke der forsvinder
kølervæske efter en 100km-tur, og hvis den ikke har spyttet væske i
ekspansionstanken, så vælger jeg at tro at alt er ok!

Der var imidlertid et andet problem da jeg samlede cyklen igen. Den ene
pinbolt til det ene udstødningsrør drejede bare med rundt, så det gevind var
gået. Og kører man med det alligevel kan man se den ikke er tæt (der bobler
en anelse olie ud).

Selvfølgelig opdagede jeg først det EFTER cylinderen var sat på plads igen.
Jeg skal ha' købt sådan et timeserts-sæt. Med lidt held kan det lade sig
gøre at ordne det uden at skulle have cylinderen af igen.

Nå, prøver at tage ud til Würts her i dag, de skulle vist have sådan et sæt!

Det var så lige en opdatering til de venlige sjæle der har givet gode råd -
og andre interesserede. Jeg skriver tilbage så snart jeg har fået
udstødningen sat på plads og set om den stadigvæk tager fra af kølervæsken!

Mvh

Jens
RD350 YPVS '83
--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 22-07-02 16:40

"Jens Myrup Pedersen" <jensPHP@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, så fik jeg endelig en weekend som jeg kunne afsætte helt til at rense
> YPVS-ventiler og skifte toppakning. Symptomerne var før:
SNIP...

> [...]
> kunne sagtens spændes fast igen, så jeg tror bare pinbolten har gjort sig
> lidt fri af cylinderen. Men der skal nok holdes et øje på den.
Det lyder lidt skummelt, synes jeg. Hvis den løsner sig efter blot en kort
tur... Hold hellere godt øje med den!

> [...]
> ikke helt vurdere om det skyldes at der efter en total dræning af
> kølesystemet er lidt luftlommer. Det må tiden vise (=flere lange ture
.
Det kan godt passe. Der kan være luftlommer i vandpumpen og i slanger der
slår knæk. Skriver din Haynes ikke noget specielt om dræning og påfyldning
af kølesystemet?

> [...]
> cyklen. Men dels kan min hukommelse svigte, dels burde en nyopboret motor
> (=større friktion mellem stempelringe og cylinder?) vel give en anelse
Måske, rent teoretisk, men det er næppe det der er grunden. Grunden er
snarere den at din køler er ringere end den var engang. En køler sidder som
regel foran motoren, og får alt sprøjtet fra forhjulet. Dels korroderer den
og lamellerne forsvinder, dels sætter der sig skidt mellem lamellerne, og
det nedsætter naturligvis køleeffekten. Jeg har netop haft min egen køler
afmonteret for at efterse den, da køleeffekten var blevet ringere. Den havde
en stribe på vel 4-5 cm's bredde midt på, hvor lamellerne var helt sat til i
skidt, dvs. der var ingen luftgennemstrømning. Desuden var resten også godt
beskidt. Du kan blæse en del skidt ud bagfra med trykluft (FORSIGTIGT,
lamellerne er skrøbelige), eller evt. lægge køleren i en balje rent vand et
stykke tid så skidtet opløses, og så skylle den ren.

SNIP
> [...]
var
> gået. Og kører man med det alligevel kan man se den ikke er tæt (der
Som en nødløsning kan du prøve at sætte den fast med Locktite skruesikring,
det har jeg med fordel benyttet på defekte gevind.

> [...]
> og andre interesserede. Jeg skriver tilbage så snart jeg har fået
> udstødningen sat på plads og set om den stadigvæk tager fra af
Det er ganske interessant at følge. Vær forvisset om at få en mail hvis jeg
en dag køber en gammel RD.

Asger
ZX-10

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-07-02 22:52

> 28
> den
> Det lyder lidt skummelt, synes jeg. Hvis den løsner sig efter blot en kort
> tur... Hold hellere godt øje med den!

Hvordan skal de pindbolte egentlig monteres i cylinderen? Det forekommer mig
svært at få ordentlig fast i selve pindbolten uden at ødelægge et af
gevindene - og det gælder både bolte i udstødningsport og cylinder. Jeg kan
selvfølgelig spænde to møtrikker på det gevind, der ikke skal i cylinderen
og så spænde på den yderste af disse. Men er der en korrekt metode at gøre
det på - helt uden specialværktøj ?

Bør jeg egentlig skifte toppakning når topstykket skal af og på igen efter
50 km's kørsel siden jeg skiftede det?

Med venlig hilsen

Jens

Fra : Asger Steffensen

Dato : 24-07-02 16:42

> [...]
> og så spænde på den yderste af disse. Men er der en korrekt metode at gøre
Jeg ved ikke om der fås specialværktøj til det. Sikkert nok. Men personligt
ville jeg blot benytte to møtrikker spændt mod hinanden.

> Bør jeg egentlig skifte toppakning når topstykket skal af og på igen efter
> 50 km's kørsel siden jeg skiftede det?
Ja det bør du.
Jeg har dog selv genbrugt toppakninger på min XS500, da de er r..dyre. Jeg
gav den "Curil" flydende pakning på begge sider, det hærder op og bliver
hårdt, og det virkede. Hvad gør man ikke som fattig studerende.

Asger
ZX-10

Fra : Hekto

Dato : 22-07-02 21:29

In article <ahh3m9$l3u$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...

> [...]
> kunne sagtens spændes fast igen, så jeg tror bare pinbolten har gjort sig
> lidt fri af cylinderen. Men der skal nok holdes et øje på den.

Det tror jeg også der skal! Forhåbentlig har du ret i, at det er
pinbolten der har løsnet sig da du afmonterede cylinder m.m.

> Kunne det tænkes at være "normalt" at der er en lille smule luft lige under
> kølerdækslet (svarende til 0,1 dl. vand)?

Ud over mindre luftlommer i slanger og pumpe, er der også de små lommer
ved bunden af cylindrene, hvor pakningen ikke er gennembrudt.

> [...]
> gøre at ordne det uden at skulle have cylinderen af igen.
>
> Nå, prøver at tage ud til Würts her i dag, de skulle vist have sådan et sæt!

Det er ikke noget problem at montere en Helicoil. Du skal bare afmontere
potten; men det tager jo kun 1 min. og 42 sek.!

--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-07-02 08:39

> Det er ikke noget problem at montere en Helicoil. Du skal bare afmontere
> potten; men det tager jo kun 1 min. og 42 sek.!

Det sværeste bliver vel at få det boret helt lige? Men jeg tror ikke det er
nogen stor sag. Eneste, der er lidt træls, er at det nuværende gevind er 2
cm dybt, mens jeg kun kan få en timesert i 16.2 mm. Men det burde ku' holde
alligevel!

Det virker i øvrigt til at det er de samme pindbolte der anvendes ovenpå
cylinderen, som der bruges til udstødningen. Jeg tror jeg prøver om Franz
Kroon har en håndfuld af disse, bare for samvittighedens skyld.

Hvis der er andre der har rodet med timeserts/helicoils på en rd350'er - er
det ikke rigtigt at gevindstørrelsen er M8 x 1.25 både øverst på cylinderen
og ved udstødningen?

Mvh

Jens

Fra : Brian/Hekto

Dato : 23-07-02 10:12

In article <ahj11s$8vd$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...

> [...]
> cm dybt, mens jeg kun kan få en timesert i 16.2 mm. Men det burde ku' holde

Der er jo 'boret for' med det gl. gevind, så med lidt forsigtighed kan du
sagten bore hullet på 'fri hånd'.

Indsatsen giver et væsentligt stærkere gevind, end det oprindelige i
aluminiumet. 2 x skruediameteren er som tommelfingerregel nok til at
holde skruen.
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 23-07-02 19:45

"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev i en meddelelse
> In article <ahj11s$8vd$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...

> Der er jo 'boret for' med det gl. gevind, så med lidt forsigtighed kan du
> sagten bore hullet på 'fri hånd'.

Ellers kan man jo ofre tiden og splitte den ad og så putte den i en søjle
bordmaskine!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-07-02 22:57

> Ellers kan man jo ofre tiden og splitte den ad og så putte den i en søjle
> bordmaskine!

Hmm.... jeg ved godt det er en dårlig undskyldning at jeg ikke har en sådan.
Men jeg har en - mener jeg selv - ganske god Storm P idé til at løse det.

To beslag (lige meget hvilke, bare de er ens, lige og har passende med
huller) monteres parallelt over hinanden. Så borer man det ene hulpar (altså
et hul i hvert beslag, lige over hinanden) ud så de passer præcis med det
bor, der skal skære det nye gevind. Det fremstillede aggregat kan nu spændes
ovenpå (evt. med et stykke pap imellem) hvor der skal bores og bruges som
sigtekorn.

----- ----- (beslag 1)
----- ----- (beslag 2)
(evt. pap)
------ ------(materiale hvor gevindet skal skæres)

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-07-02 23:00

Og her sendte beskeden så sig selv, fordi jeg spassede rundt med ctrl+enter
tror jeg

Om tegning+beskrivelse giver mening ved jeg ikke, men jeg vil se om det
virker på en i forvejen skæv reservecylinder jeg har stående før jeg prøver
for alvor. Så har jeg mulighed for at stoppe mens legen er god

Mvh

Jens

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 23:45

> [...]
> cyklen. Men dels kan min hukommelse svigte, dels burde en nyopboret
> motor (=større friktion mellem stempelringe og cylinder?) vel give en

Jup!

> Kunne det tænkes at være "normalt" at der er en lille smule luft lige
under
> kølerdækslet (svarende til 0,1 dl. vand)?

Nix!
Systemet med exp.beholderen fungerer derved at der trykkes en anelse af
kølerens vand over i beholderen under opvarmningen (= vandets
ekspansion), hvorefter at der under nedkøling suges tilsvarende mængde
vand tilbage!
Stutsene til begge disse funktioner befinder sig i røret til
køler-proppen, hvorfor tilstedeværende luft dér på samme måde vil kunne
presses ud i ekspansionen og ved nedkøling erstattes med kølevand fra
beholderen!
Man kan accelerere denne virkning ved selv at lukke tryk (=luft?) ud af
proppen i opvarmningsfasen, hvorefter systemet ved senere nedkøling vil
trække vædske til fra beholderen!

>.... Og kører man med det alligevel kan man se den ikke er tæt (der
> bobler en anelse olie ud).

Der må ikke boble olie ud dér allerede efter så kort en tur!
Enten kører du med for tung gashånd (=> giver fuld olie fra pumpen,
hvilket lave omdrejninger ikke har behov for!), eller også er din pumpe
sat ekstremt højt!

--
Armand.

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 23-07-02 09:24

> [...]
> Enten kører du med for tung gashånd (=> giver fuld olie fra pumpen,
> hvilket lave omdrejninger ikke har behov for!), eller også er din pumpe

Jeg tror det er oliepumpen, der er sat for højt - selv om den står efter
Haynes anvisninger. Jeg synes i alt fald at stemplerne var for sodede på
toppen i forhold til de 800 km. maskinen har gået siden den fik nye
stempler. Vel at mærke den slags sod, der skyldes for meget 2T-olie.

Så også oliepumpen får et eftersyn før cyklen ryger på gaden igen!

mvh

Jens
--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : Brian/Hekto

Dato : 23-07-02 10:16

In article <ahj3m4$imu$1@sunsite.dk>, jensPHP@control.auc.dk says...

> [...]
> stempler. Vel at mærke den slags sod, der skyldes for meget 2T-olie.
>
> Så også oliepumpen får et eftersyn før cyklen ryger på gaden igen!

Du kan have stillet den korrekt; men kablet kan 'holde igen' eller have
en lille bøjning, og så går den ikke helt på '0' i tomgang.
Det kan også være selve pumpen, idet du skal kontrollere spillerummet,
som det er beskrevet i Haynes. Det er også beskrevet hvor meget olie
pumpen skal give efter et vist antal pumpeslag, så man kan være sikker på
at den giver den korrekte mængde. Forskellen fra tomgang til fuld gas er
ca. 10 x !!!!!!!!
--
MVH

Brian/Hekto