lækre kirsebær
Fra : MM

Dato : 22-07-02 15:33

Hej igen
Min svigermor har sagt, at hun gerne vil forære os et frugttræ, som skal
være min søns og som skal vokse med ham...
Vi vil gerne have et kirsebærtræ, da vi har to slags æbler, pære og et
blommetræ.
Vi har i forvejen en hulans masse kirsebærtræer, men det er de der små
gnallede kirsebær. Dem vi gerne vil have, er de der kæmpe store sorte bær,
på størrelse med en stor vindrue.
Er der nogen der ved hvad de hedder, og om der måske er flere forskellige
sorter?

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 16:29

On Mon, 22 Jul 2002 16:33:26 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Hej igen

Hejsa.

> [...]
>på størrelse med en stor vindrue.
>Er der nogen der ved hvad de hedder, og om der måske er flere forskellige

Der er en del forskellige sorter, men du finder nok ikke mere end 4-6
forskellige i det normale udvalg.

Stella, lapins og Sunburst anbefales tit, fordi de er selvbestøvende.
Sunburst er tilmed meget store.

Problemet med kirsebær er bare at de forb.... fugle æder dem så snart de
er modne. Man kan komme lidt af det problem til livs ved at vælge de
sorter som _ikke_ bliver helt røde når de er modne. Det er f.eks Merton
Glory. Den har nærmest en rød kind. Fuglene ser ikke så hurtigt at
bærrene er modne, så man kan selv få nogle.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-07-02 16:43

> [...]
> Glory. Den har nærmest en rød kind. Fuglene ser ikke så hurtigt at
> bærrene er modne, så man kan selv få nogle.

Eller man kan gå og sætte sølvpapir op i hele træet.. Ikke så sjovt når
træet er 5-6 meter højt. Men det virker.

- Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 17:22

On Mon, 22 Jul 2002 17:43:04 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>Eller man kan gå og sætte sølvpapir op i hele træet.. Ikke så sjovt når
>træet er 5-6 meter højt. Men det virker.

Skal det krølles sammen eller skal det bare hænge og flagre?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-07-02 17:58

> Skal det krølles sammen eller skal det bare hænge og flagre?

Vi plejer at rive nogle gode stykker af, krølle dem lidt og hænge dem så
de flagrer mest muligt i vinden.

- Martin

Fra : MM

Dato : 22-07-02 17:10

> Stella, lapins og Sunburst anbefales tit, fordi de er selvbestøvende.
> Sunburst er tilmed meget store.
Er det nogle man kan købe hos almindelige gartnerier? Kan små kirsebærtræer
bestøve store? (altså små kirsebær)

> [...]
> Glory. Den har nærmest en rød kind. Fuglene ser ikke så hurtigt at
> bærrene er modne, så man kan selv få nogle.
Bliver de så også store og lækre?
Kan man ikke holde træerne i en højde, så man kan nå bærrene når de er
modne?? Så slipper man jo for at fuglene når at tage dem

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 17:25

On Mon, 22 Jul 2002 18:10:01 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Er det nogle man kan købe hos almindelige gartnerier? Kan små kirsebærtræer
>bestøve store? (altså små kirsebær)

Ja og ja

>Bliver de så også store og lækre?

Det syntes jeg de gør. Men for nogle har farven jo en indflydelse, f.eks
syntes jeg at en gul tomat smager helt forkert, men jeg vil da tro at
hvis jeg fik bind for øjnene og blev fodret med hhv gule og røde tomater
kunne jeg ikke smage forskel.

>Kan man ikke holde træerne i en højde, så man kan nå bærrene når de er
>modne?? Så slipper man jo for at fuglene når at tage dem

Jeg tror det ikke. Det er da også sjovere at sidde oppe i træet og æde
løs

http://www.gartneriet.dk

Fra : MM

Dato : 22-07-02 17:46

> Ja og ja

Ja så behøver det jo ikke nødvendigvis at være et selvbestøvende træ, er
udvalget så større?

> [...]
> syntes jeg at en gul tomat smager helt forkert, men jeg vil da tro at
> hvis jeg fik bind for øjnene og blev fodret med hhv gule og røde tomater

Ja jeg ville jo også helst have de mørkerøde, men på den anden side, hvis
jeg kunne få nogle flere hvis jeg valgte de gule så var det jo også
lækkert...For som man siger "et bær i hånden er bedre end ti til
fuglene"....eller øøh så´nåd

>Kan man ikke holde træerne i en højde, så man kan nå bærrene når de er
>
> Jeg tror det ikke. Det er da også sjovere at sidde oppe i træet og æde
> løs

tjoe....meeeen det andet er da nemmere trods alt *SSS*

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 19:39

On Mon, 22 Jul 2002 18:45:35 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>Ja så behøver det jo ikke nødvendigvis at være et selvbestøvende træ, er
>udvalget så større?

Ja. Der er de 3 nævnte som alle er selvbestøvende, og så kan man nok få
2-3 stykker som ikke er det. Der findes dog flere sorter, men kun 5-6
sorter er normalt til salg i planteskolerne. Udover surkirsebær, som i
øvrigt også er selvbestøvende.

> [...]
>jeg kunne få nogle flere hvis jeg valgte de gule så var det jo også
>lækkert...For som man siger "et bær i hånden er bedre end ti til

Enig

>tjoe....meeeen det andet er da nemmere trods alt *SSS*

Man føler sig så ung når man sidder oppe i sådan et træ og æder løs

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-02 23:10

> Man føler sig så ung når man sidder oppe i sådan et træ og æder løs
>
> --
> Mads Lie Jensen

Det vil en ung stær helt sikkert give dig ret i. Men i vores have får vi
ikke ét eneste sødkirsebær. Vil der være håb om at få lov at høste en meget
mørk surkirsebær? Jeg bemærker at det altid er farven rød, der virker på
fugle som en klud for en tyr. Må man plante kirsebær hvor der har stået en
Hæg? Tillægs-?: Hvad må man ikke sætte efter en Victoriablomme(der døde af
kræft)?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-02 09:04

On Tue, 23 Jul 2002 00:10:09 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>mørk surkirsebær? Jeg bemærker at det altid er farven rød, der virker på

Vores surkirsebær når hvert år at få mange rigtig mørke bær. Det er som
om fuglenene ikke er så vilde med dem. De ender dog altid med at få dem
spist, men der går lang tid.

>fugle som en klud for en tyr. Må man plante kirsebær hvor der har stået en
>Hæg? Tillægs-?: Hvad må man ikke sætte efter en Victoriablomme(der døde af
>kræft)?

Jeg ved ikek rigtig om det går med kirsebær efter hæg, de er jo i
familie. Jeg ville selv nok gøre hvad jeg kunne for at undgå det.

Ang. blommen, så tror jeg at så længe du holder dig fra andre blommer og
kirsebær, så skal det nok gå.

http://www.gartneriet.dk

Fra : MM

Dato : 23-07-02 19:25

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse > >

> Vores surkirsebær når hvert år at få mange rigtig mørke bær. Det er som
> om fuglenene ikke er så vilde med dem. De ender dog altid med at få dem
> spist, men der går lang tid.

jamen er de så ikke sure?? Så er det jo ikke meget ved *SS*

>må plante kirsebær hvor der har stået en
Hvad er en hæg?? Jeg troede det var en hæk som var stavet forkert, men det
kan jeg forstå på det hele at det ikke er så?

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-07-02 19:43

On Tue, 23 Jul 2002 20:25:25 +0200, "MM" <mivse@sol.dkxxx> wrote:

>jamen er de så ikke sure?? Så er det jo ikke meget ved *SS*

Jo, lidt sure. Men hvis bare de er modne nok så kan de godt spises. Dog
ikke i større mængder

>Hvad er en hæg?? Jeg troede det var en hæk som var stavet forkert, men det
>kan jeg forstå på det hele at det ikke er så?

Hæg kan godt bruges til hæk
Det er en busk som er i familie med blommer, kirsebær, mirabeller ol.
Den bruges ikke ret meget, og når den endelig gør, så er det som regel i
læbælter. Så vidt jeg husker er det en mellemstor busk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-07-02 22:09

> [...]
> Den bruges ikke ret meget, og når den endelig gør, så er det som regel i
> læbælter. Så vidt jeg husker er det en mellemstor busk.

Det er faktisk et regulært træ, men måske af de kleinere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : MM

Dato : 24-07-02 23:02

> Jo, lidt sure. Men hvis bare de er modne nok så kan de godt spises. Dog
> ikke i større mængder

æu så duer de ikke til mig, for jeg skal helst have så mange at jeg får
mavepine

klip--

> [...]
> Den bruges ikke ret meget, og når den endelig gør, så er det som regel i
> læbælter. Så vidt jeg husker er det en mellemstor busk.

nååååh..jamen det er jo heller ikke særligt forvirrende....Er der så lækre
bær på eller hvordan??

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-02 23:30

> nååååh..jamen det er jo heller ikke særligt forvirrende....Er der så lækre
> bær på eller hvordan??
>
> --
>
> Venlig hilsen Mia

Den får 'små sorte blommer', men jeg skal hilse og sige at de ikke smager
som det de ser ud til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen