Nyt tag - og utroværdige håndværkere.... :~
Fra : Lars

Dato : 22-07-02 15:27

HJÆLP.....jeg er så træt af håndværkere..........Jeg har et bølgeeternittag,
som er ved at være slidt ned, og jeg er nu begyndt at ringe rundt til
handværkere, som kan vejlede mig omkring renovering/udskiftning af taget,
men jeg har indtil videre ikke fået noget positivt ud af mine
"uforpligtende" besøg af forskellige firmaer. Deres priser varierer med over
100% på samme ydelser, og deres troværdig sættes jævnligt på spil, når de
som oftes kommer meget for sent eller helt bliver væk fra aftalte besøg.

Nu forsøger jeg at få hjælp her i gruppen:
Jeg tror jeg vil vælge en løsning, hvor det nye tag lægges oven på det gamle
bølgeeternit.
Hvad er fordele/ulemper og prisforskel ved Decra kontra stålprofiltag - og
er det et af disse produkter jeg skal vælge?? Jeg har brug for gode råd og
erfaringer.

Hilsen
Lars

Fra : Per H

Dato : 22-07-02 19:20

On Mon, 22 Jul 2002 16:27:25 +0200, "Lars"
<lars@dont-mail-me-please.dk> skrev:

>HJÆLP.....jeg er så træt af håndværkere..........Jeg har et bølgeeternittag,
>som er ved at være slidt ned, og jeg er nu begyndt at ringe rundt til

Din første fejl var at du ikke ringede efter mig

> [...]
>som oftes kommer meget for sent eller helt bliver væk fra aftalte besøg.

Er det teledk du hentyder til de gør det samme.

> [...]
>er det et af disse produkter jeg skal vælge?? Jeg har brug for gode råd og
Decratag er rigtigt godt
og der er tømrermester der nærmest er speciallister i decra. dem kan
du finde i din telefonbog, kig under tømrer/snedker, så kan du ofte
se i deres annoncer om de er decta eksperter.

Ståltage er der jo rigtigt mange af. der er også såkalte eksperter
der udfører det. du kan også søge på søgemaskinen "jubii" og søge
efter decra, /ståltag.

fordelen ved de nye ståltag er, at de kommer i tagets længde, men om
det er særligt kønt at se på er en smagssag,.

jeg ville vælge decra, hvis der ellers er fald nok på taget til det.

Sidst skal du være opmærksom på at der desværre er nogle der trykker
prisen, og det er ofte folk uden tømreruddannelse, der flyver hen
over taget, uden at give garanti på arbejdet. det kan være en af
grundene til at prisen svinger. Men udsving på 100% på smme arbejde
kan kun bero på misforståelser. Det må du kunne se i deres skriftlige
tilbud.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Lars

Dato : 22-07-02 19:43

Hej Per

Tak for dit svar.

Hvad er billigst/dyrest: Ståltag eller Decra? Er det rigtigt, at det larmer
i huset, når det regner på et ståltag?

PS! Er du håndværker, og er du interesseret i at se/byde på opgaven
(adressen er i 2630 Taastrup)?? Mail mig evt på fiskepind@mail.dk

Lars

Fra : Per H

Dato : 22-07-02 20:50

On Mon, 22 Jul 2002 20:42:33 +0200, "Lars" <lars@nomail.dk> skrev:

>Hej Per
>
>Tak for dit svar.
>
>Hvad er billigst/dyrest: Ståltag eller Decra? Er det rigtigt, at det larmer
>i huset, når det regner på et ståltag?

jeg vil tro at decra er dytrre men det kan da undersøges.

Vedr "stålregn" kan det nok høres, alt efter hvor store dråber der
kommer.
>PS! Er du håndværker, og er du interesseret i at se/byde på opgaven
>(adressen er i 2630 Taastrup)?? Mail mig evt på fiskepind@mail.dk

Ja jeg er håndværker. Møbesneddker af uddanelse, ( med svendebrev)
men nu selvstændig snedker tømrer.

Se hjemmesiden.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Per H

Dato : 22-07-02 21:00

On Mon, 22 Jul 2002 20:42:33 +0200, "Lars" <lars@nomail.dk> skrev:

vil lige tilføje at nogle håndværksmestre er medlem at en forening
hvori man kan købe et opmålingsprogram.
det kan være en af grundene til hvis man rammer ens beløb.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : SB

Dato : 23-07-02 11:04

Hej Per

Du må da gerne komme og give et tilbud på mit tag, men jeg bor i Århus, det
er vel lidt uden for dit arbejdsområde

/Søren

Fra : Per H

Dato : 23-07-02 16:47

On Tue, 23 Jul 2002 12:03:35 +0200, "SB" <sfb@privat.dk> skrev:

>Hej Per
>
>Du må da gerne komme og give et tilbud på mit tag, men jeg bor i Århus, det
>er vel lidt uden for dit arbejdsområde

jo tak lidt langt væk, men ellers pr mail når det er personligt

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 23-07-02 16:49

Hej Lars

> [...]
> som oftes kommer meget for sent eller helt bliver væk fra aftalte besøg.

Ja, vi havde nøjagtig de samme oplevelser. Tilbud svingede fra 144.000,- til
350.000,- (inkl. moms) for samme entreprise (fjernelse af eksisterende
skifereternit, lægning af 250 m2 nyt skiferternit inkl. undertag, tagrender,
nedløb mv.). Med den form for udsving synes jeg, der signaleres en vis grad
af manglende seriøsitet (både fra de billige og fra de dyre). Vi valgte i
første omgang det billigste tilbud, men det viste sig snart, at håndværkeren
hverken kunne finde ud af at indgå en skriftlig aftale (en _absolut_
nødvendighed!!), eller overholde aftaler
Efter mere end et halvt års tovtrækkeri havde han tilmed den frækhed at
fremsende et nyt tilbud, hvor prisen pludselig var hævet 30%!! Så var han
fyret..

> [...]
> er det et af disse produkter jeg skal vælge?? Jeg har brug for gode råd og

Selvom jeg for et år siden ville have forsvoret det, har vi nu valgt en
Decra løsning lagt oven på det eksisterende tag (bliver forhåbentlig
monteret om en måneds tid ). Prisen ligger på ca. 130.000,- (inkl. moms)
inkl. tagrender, inddækninger, nedløb osv osv. Vi fik et par tilbud, som
alle lå på det niveau. Håndværkeren (større kæde, der stort set ikke laver
andet) er medlem af Byg samt "Decra Tagekspert", og Icopal giver 30 års
garanti på pladerne.

Vær opmærksom på, at en del af ståltagene "forsøger" at ligne tegl med
større eller - især - mindre held. Det gælder efter min mening f.eks. Anna
Panna, som jeg _bestemt_ ikke ville have liggende på mit tag!! Jeg synes
derimod, at Decra er mere "sig selv" - selvom inspirationen til formerne
sikkert kommer fra tegl. I øvrigt virker granulatet på oversiden af Decra'en
støjdæmpende ved regn - vores nabo + genbo har glatte ståltage, og de lyder
som bliktrommer (også indenfor!), når det regner det mindste!!

For mig at se er tidens løsning til renovering af alle de go'e gamle
eternittage Decra eller lignende (selvom jeg helst ville have bevaret
skiftereterniten).

PS! Vær opmærksom på, at taget bliver en del højere (7-10 cm) end det
nuværende niveau; vi får sat nye 25x150 mm brædder på stern+vindskeder (de
er 35x225 mm) på klink, hvilket skulle give et lidt "lettere" udseende.

Venlig hilsen

Bo Velschow (3540 Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-07-02 20:21

On Tue, 23 Jul 2002 17:49:18 +0200, "Malmolin & Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

>sikkert kommer fra tegl. I øvrigt virker granulatet på oversiden af Decra'en
>støjdæmpende ved regn -

Det virker også som en fin habitat for lav og alger.

Jeg har set flere eksempler på tage der fuldstændigt har skiftet
farve.

Om taget tager skade af det ved jeg ikke men kønt er det ikke.

--
Jens

Best thing about the future: it comes one day at a time.

Fra : arkitekten

Dato : 07-08-02 08:21

"Lars" skrev d. 22-07-02 15:27 dette indlæg :
> [...]
- og
> er det et af disse produkter jeg skal vælge?? Jeg har brug for gode

Kære Lars
Du vil gerne have et godt råd - mit vil være at spørge dig selv om det
ikke er kortsigtet at lægge et ståltag på sit hus. Danmark har ikke stål
som et naturligt råstof og vi har i danmark brugt tegl i over 800 år.
Prøv at gå ind på Randers Tegl´s hjemmeside. Du vil også kunne få en
uvildig prissammenligning her. Se på dit hus og spørg dit hjerte om et
Decra tag er det rigtige? Lad være med at lade dig styre med hvad det
koster i første omgang. At lægge tegl op er murerarbejde. Få et tilbud
hos et firma tilsluttet Byg garantiordning. De har også en hjemmeside
med medlemmer.
God fornøjelse.
Og så se at komme af med de bølgeeternitplader. Tror du ikke dig hus vil
stige i værdi med et tegltag?
Hilsen Per

http://www.kandu.dk/