/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Warezlinkning/downlodning ulovligt? + afly~
Fra : Mugge


Dato : 22-07-02 14:49

1. Hvis jeg har købt (lovligt) fx Microsoft Office, og CD'en knækker, må jeg
så downloade en "warez"-kopi af programmet? Jeg har jo licensen i orden.
2. Er det lovligt at have en hjemmeside med serienumre? Altså ikke selve
programmerne, men kun serienumre.

Og så noget andet:
Hvornår må politiet
a) aflytte ens telefon
b) spore ens mobil
c) "aflytte" ens e-mails

Hvilken autoritet har APG (antipiratgruppen) egentlig. De kan jo ikke bare
komme rendende, med mindre de har kendelse??





 
 
morten sorensen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : morten sorensen


Dato : 22-07-02 14:57


"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> wrote in message
news:3d3c0d5a$0$26744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> 1. Hvis jeg har købt (lovligt) fx Microsoft Office, og CD'en
knækker, må jeg
> så downloade en "warez"-kopi af programmet? Jeg har jo licensen
i orden.

Såvidt jeg forstår - ja.

Det kunne dog være at man kunne få tilsendt en ny af selve
firmaet. Den fremgangsmåde er vel mere reel og lettere at
forklare.


> 2. Er det lovligt at have en hjemmeside med serienumre? Altså
ikke selve
> programmerne, men kun serienumre.

Jeg tror det ville være svært at forklare en dommer at formålet
ikke var ulovligt.

....


morten sorensen



Martin Moller Peders~ (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 23-07-02 20:44

In <X8U_8.33382$Yf1.1344803@news010.worldonline.dk> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> writes:


>"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> wrote in message
>news:3d3c0d5a$0$26744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> 1. Hvis jeg har købt (lovligt) fx Microsoft Office, og CD'en
>knækker, må jeg
>> så downloade en "warez"-kopi af programmet? Jeg har jo licensen
>i orden.

>Såvidt jeg forstår - ja.

>Det kunne dog være at man kunne få tilsendt en ny af selve
>firmaet. Den fremgangsmåde er vel mere reel og lettere at
>forklare.

Det kan man ikke hos micro$oft. Jeg har proevet.


/Martin






Bertel Lund Hansen (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-07-02 14:56

Mugge skrev:

>1. Hvis jeg har købt (lovligt) fx Microsoft Office, og CD'en knækker, må jeg
>så downloade en "warez"-kopi af programmet?

Formodentlig. Du må i hvert fald brænde en kopi af originalen som
backup.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Mugge (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Mugge


Dato : 22-07-02 18:48

> 2. Er det lovligt at have en hjemmeside med serienumre? Altså ikke selve
> programmerne, men kun serienumre.

Man kan jo kun bruge serienumre hvis man har programmet.



Lasse Reichstein Nie~ (22-07-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 22-07-02 17:05

"Mugge" <findes.ikke@rend.og.hop.nu> writes:

> Man kan jo kun bruge serienumre hvis man har programmet.

Ja, men ikke kun hvis man har ret til at have programmet. Faktisk,
hvis man har ret til at have programmet, så har man nok allerede et
serienummer.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Johan Holst Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 23-07-02 10:28

> Og så noget andet:
> Hvornår må politiet
> a) aflytte ens telefon

Ja, med kendelse hos en dommer!

> b) spore ens mobil

Ja, men kendelse hos en dommer, men sker sjældent da Teleselskaberne
tager sig dyrt betalt!

> c) "aflytte" ens e-mails

Samme som ovenstående!


> Hvilken autoritet har APG (antipiratgruppen) egentlig. De kan jo ikke bare
> komme rendende, med mindre de har kendelse??

Med kendelse!

mvh
Johan


"Morten Bjergstrøm" (23-07-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 23-07-02 10:27

Johan Holst Nielsen <johan@weknowthewayout.com> skrev:

> Ja, men kendelse hos en dommer, men sker sjældent da Teleselskaberne
> tager sig dyrt betalt!

Tager sig dyrt betalt? Mon ikke teleselskaberne bare skal klappe hælene
sammen og sige javel?
Jeg er rimelig sikker på, at teleselskaberne er forpligtet til at have
udstyr på centralerne, der muliggør aflytning mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Peter K. Nielsen (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 23-07-02 12:44

!
>
>
> > Hvilken autoritet har APG (antipiratgruppen) egentlig. De kan jo ikke
bare
> > komme rendende, med mindre de har kendelse??
>
> Med kendelse!

APG kan vel ikke få en kendelse..........Det er vel kun politiet, der kan få
kendelse til at ransage folks hjem???????eller hvad???
Mig bekendt er APG en selvbestaltet gruppe af firmaer med intersesse i at
forhindre kopiering af musik og software, og private og firmaer kan
forhåbentlig ikke få en kendelse, men de kan lave en anmeldelse til
politiet, som så får en ransagnings kendelse.

Nogen der har et fagligt juridisk svar på dette?


Peter



Peden (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Peden


Dato : 23-07-02 13:17

> APG kan vel ikke få en kendelse..........Det er vel kun politiet, der kan

> kendelse til at ransage folks hjem???????eller hvad???
> Mig bekendt er APG en selvbestaltet gruppe af firmaer med intersesse i at
> forhindre kopiering af musik og software, og private og firmaer kan
> forhåbentlig ikke få en kendelse, men de kan lave en anmeldelse til
> politiet, som så får en ransagnings kendelse.
>
> Nogen der har et fagligt juridisk svar på dette?
Nej, men jeg ved at det hænger sammen med en lovændring fra sidste år der
gjorde de muligt for firmaer selv at opretholde deres ophavsret, f.eks.
gennem en brancheforening som IFPI eller APG. Det kræver vist kun at de kan
overbevise fogeden om at der (muligvis) har foregået ulovligheder, så
ransger de, hvilket de iøvrigt har udtalt (Kilde: Nordjyske Stifstidende,
dags dato) at de vil gøre meget oftere her det kommende efterår.

Hvad jeg så bare ikke kan forstå er:
I flere af de tidligere sager har alt de har haft af "bevismateriale" været
såkaldte "screendumps" altså billeder af en skærm, der f.eks. viser
indholdet af en given mappe på computeren, og så tekstfiler med en "log"
over overførsler på et givent netværk.

Hvordan kan dette være bevismateriale? Personligt tror jeg at jeg kunne
bikse sådan noget sammen på ingen tid, og hvad mere er så er der jo ikke
noget der forhindrer folk i at kalde deres filer hvad de vil. Altså, selvom
en given mappen på et screendump indeholder filen: "Britney Spears:
Crossroads.avi" betyder det jo ikke at det er filens konkrete indhold.
Sidder APG og glor alting igennem, og lytter SAMTLIGE numre af for at høre
om de indeholder det de "påstår" ?

Alternativet er jo at der endnu ikke har været nogen regulær sag, men kun
forligssituationer, er der nogle der kender til en retskendelse på området ?

mvh
Peter Risager, ivørigt ikke beskæftiget med jura til dagligt



Henning Makholm (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 23-07-02 19:38

Scripsit "Peden" <peden@anarki.dk>

> Hvordan kan dette være bevismateriale?

http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#2.1

|2.1. Ordet "bevis"

| I daglig tale betyder ordet "bevis" en argumentation eller et faktum
| der stensikkert og uden mulighed for tvivl medfører at en eller
| anden påstand er sand. Denne betydning anvendes ikke når jurister
| taler om retssager!
|
| I en retssag er "beviser" alt hvad en af parterne fremdrager for at
| sandsynliggøre sine udtalelser om hvad der faktisk er sket. De
| kaldes for beviser, uanset om retten ender med at tro på
| udtalelserne eller ej.
|
| Også vidneforklaringer hører til bevisbegrebet. Et vidneudsagn
| kaldes altså et bevis uanset om vidnet er troværdigt eller ej, og at
| det kaldes et bevis medfører ikke at dommeren er nødt til at dømme
| efter at det er sandt.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the
existence of some Cretan who is not a liar is rather unsettling."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste