Høns i Ålborg
Fra : Gudrun

Dato : 22-07-02 14:02

Hejsa...

Vi planlægger et lille, privat hønsehold og er derfor interesserede i
at vide hvor vi evt. kan købe høns...

Hvad koster høns normalt per styk og er der nogle racer der er mere
velegnede end andre? Vi har snakket lidt om Plymouth Rock, fordi vi er
blevet fortalt, at de ikke flyver nogen vegne...

Mange hilsner Gudrun

Blandt mennesker er der langt flere kopier end originaler.
Citat: Pablo Picasso

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-02 20:55

Jeg har hørt man kan få meget billige høns i Jylland i øjeblikket. ....

Bjarke

PS: egentligt ikke morsomt. - bare min tåbelige måde at sige "vent til et
bedre tidspunkt" på ....

Fra : Gudrun

Dato : 22-07-02 21:20

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> ulejligede sig
med at skrive:

>Jeg har hørt man kan få meget billige høns i Jylland i øjeblikket. ....
>
>Bjarke
>
>PS: egentligt ikke morsomt. - bare min tåbelige måde at sige "vent til et
>bedre tidspunkt" på ....

Tjaaaa - griner nu lidt af det... Det _var_ nu lidt morsomt, men tror
nu ikke der er problemer i at etablere privat hønsehold nu...

Der skulle efter sigende være styr på sygdommen nu, men måske du har
ret - jeg vil tænke lidt over det...

Tak for dit svar.

Fra : Mookee

Dato : 23-07-02 06:50

"Gudrun" <great_gudrun@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> velegnede end andre? Vi har snakket lidt om Plymouth Rock, fordi vi er
> blevet fortalt, at de ikke flyver nogen vegne...

Tillykke med beslutningen, det er jeg sikker på, du ikke vil fortryde. Vi er
også ret nystartede hønsseejere, og har racerne Gul Orpington og New
Hampshire, de flyver højst ½ m over jorden, er for tunge til at lette
Samtidigt er de meget rolige og tillidsfulde havehøns (over for os, altså)
og vi har gennemtrumfet, at der skal være en hane til hver race. De går fint
sammen uden problemer.
Desuden har vi lige fået kyllinget af Toppede Hollændere, og også disse går
fint i flokken. Altså også meget sociale høns.
En 8-12 ugers kylling koster omkring 50.- på Sjælland

Se evt. mere på www.GreensHus.dk
Kærligst Ninett

Fra : Gudrun

Dato : 23-07-02 08:39

"Mookee" <Mookee@Greenshus.dk> ulejligede sig med at skrive:

Hejsa Ninett...

>Tillykke med beslutningen, det er jeg sikker på, du ikke vil fortryde. Vi er
>også ret nystartede hønsseejere, og har racerne Gul Orpington og New
>Hampshire, de flyver højst ½ m over jorden, er for tunge til at lette

Ja, vi har også beslutte, at det skal være en race som ikke flyver ud
af hønsegården, da den ikke er overdækket...

>Samtidigt er de meget rolige og tillidsfulde havehøns (over for os, altså)
>og vi har gennemtrumfet, at der skal være en hane til hver race. De går fint
>sammen uden problemer.

Det lyder flot, at hanerne kan enes.
Vi skal i første omgang bare forsøge os med hønsene. Går det godt, er
der børn herhjemme, som helt klart synes, at det ville være fantastisk
med hane og senere kyllinger også.

>Desuden har vi lige fået kyllinget af Toppede Hollændere, og også disse går
>fint i flokken. Altså også meget sociale høns.

Det lyder som om I har mange høns - vi starter vist bare med en 5
stykker og ser hvordan det går...

>En 8-12 ugers kylling koster omkring 50.- på Sjælland

Okay, dejligt at have en ca- pris...

>Se evt. mere på www.GreensHus.dk

Jeg vil kigge på siden med det samme og mange tak for dit svar...

Fra : Mookee

Dato : 23-07-02 09:07

> Det lyder som om I har mange høns - vi starter vist bare med en 5
> stykker og ser hvordan det går...

Yeps, det var liiige nøjagtig, præcis det samme vi tænkte *GG*

Glæder mig, du kunne bruge svaret til noget. Forresten har jeg observeret at
hønseavlere er meget villige til at hjælpe nybegyndere, så du kan roligt
spørge løs, når du finder "dine" høns.

Kærligst Ninett

Fra : Gudrun

Dato : 23-07-02 09:22

"Mookee" <Mookee@Greenshus.dk> ulejligede sig med at skrive:

>Yeps, det var liiige nøjagtig, præcis det samme vi tænkte *GG*

Ja... jeg ved det...
Vi snakker om 5 høns, men det udvikler sig... Bliver vi glade for dem,
ender vi vel op med mange flere...

>Glæder mig, du kunne bruge svaret til noget. Forresten har jeg observeret at
>hønseavlere er meget villige til at hjælpe nybegyndere, så du kan roligt
>spørge løs, når du finder "dine" høns.

Jeg siger foreløbig tak og ender sikkert op med at have brug for mange
flere gode råd og tips på et senere tidspunkt.

Fra : Gudrun

Dato : 27-07-02 22:23

Gudrun <great_gudrun@hotmail.com> ulejligede sig med at skrive:

>Hejsa...
>
>Vi planlægger et lille, privat hønsehold og er derfor interesserede i
>at vide hvor vi evt. kan købe høns...

Så er hønsene købt - 5 flotte damer - og spankulerer glade rundt i
hønsegården dagen lang...

Det er først når vi når til natten vi får udfordringer, for så ser vi
hønsene klumpe sig sammen henne ved lågen, hvor de sidder og venter på
at vi kommer. De går ikke i hønsehuset - nej... der skal de på det
nærmeste bæres ind...

Jeg har en fornemmelse af, at de har været vant til at blive lukket i
hus for natten gennem lågen tidligere. Nu er vi på tredie aften
nødsaget til på det nærmeste at skam-jage dem ind i det hønsehus som
står åbent hele dagen inde i hønsegården. De går simpelthen ikke
derind af sig selv...

Er der nogle her, som har bud på om min fortolkning af deres adfærd er
sandsynlig og i givet fald erfaring med hvor lang tid der går inden
hønsene fornemmer rutinen det nye sted?

Mange hilsner Gudrun, som ellers er MEGET glad for hønsene og har fået
det første æg i dag, forøvrigt lagt i hønsegården i stedet for i
redekassen inde i hønsehuset...