ADSL og sikkerhed mod dial-ups
Fra : Peter Jensen

Dato : 22-07-02 09:44

Her i ferien har vi haft besøg af noget familie. En af drengene kom glad med
en diskette med et spil "Osama Shooting Gallery". Der blev viruschecket med
både NAV og AVP og der var åbenbart intet galt. Så i med skiven og
dobbeltklik på exe-filen (jajaja, men det VAR jo altså ferie). Pludselig var
der dannet en ReCall.exe og min ZoneAlarm fortalte, at en fil SysCfg32
(eller lignende) forsøgte at komme i kontakt med Internettet. Det fik den
ikke lov til og med lidt besvær fik jeg det lukket ned og fjernet
programmet. Men hvad er der egentlig sket? Og hvor sikker er man mod disse
omtalte dial-up programmer, når man jo ikke bruger modem?

mvh
p jensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-02 10:13

"Peter Jensen" <pmj@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmet. Men hvad er der egentlig sket? Og hvor sikker er man mod disse
> omtalte dial-up programmer, når man jo ikke bruger modem?

Når du ikke bruger modem, så kan programmerne jo ikke ringe op til nettet.
Hvis du bruger ADSL, så får du ikke noget ekstraregning på den bekostning.

Niels

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-07-02 10:19

"Niels" <noway> skrev i en meddelelse

> Når du ikke bruger modem, så kan programmerne jo ikke ringe op til nettet.
> Hvis du bruger ADSL, så får du ikke noget ekstraregning på den bekostning.

Nej, det mener jeg jo også -men TDC trækker alligevel lidt på det, når de
skrive om det. Men det har måske noget at gøre med, at man evt kan have
modem koblet op til noget andet, som fax etc. Men har du også en ide om,
hvad det egentlig var, jeg var dum nok til at eksperimentere med?

mvh
p jensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-07-02 11:26

In <3d3bc5dc$0$13952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Peter Jensen" <pmj@jensen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
>programmet. Men hvad er der egentlig sket? Og hvor sikker er man mod disse
>omtalte dial-up programmer, når man jo ikke bruger modem?

Naar du ikke bruger modem eller ISDN, er du 100% sikker mod dial-up
programmer.

/Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-07-02 11:38

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Naar du ikke bruger modem eller ISDN, er du 100% sikker mod dial-up
> programmer.

Men havde min nevø lagt den ind derhjemme med deres ISDN, havde de måske
stået i lort til halsen? Er der nogen metode, der kan afsløre, om en fil
indeholder den slags dial-up's. Eller om ens PC er "inficeret" af en sådan
grim karl?

mvh
p jensen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-07-02 12:22

On Mon, 22 Jul 2002 12:38:03 +0200, Peter Jensen wrote:

> [...]
> stået i lort til halsen? Er der nogen metode, der kan afsløre, om en fil
> indeholder den slags dial-up's. Eller om ens PC er "inficeret" af en

Det er ret problematisk på et operativsystem uden en sikkerhedsmodel
(antager du benytter Win98 eller søstre). Hvis du kørte et styresystem med
en sikkerhedsmodel, havde alle og enhver ikke lov til at benytte modemet.
Dengang jeg brugte dailup, var det kun root (læs administrator), der kunne
benytte mit modem.

Ved ikke om man kan lave noget lignende i WinNT og brødre?

--
/Bo

Highway MailService (2:236/100) - http://fido.geekworld.dk

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 22-07-02 16:45

Peter Jensen wrote:
> Eller om ens PC er "inficeret" af en sådan grim karl?

http://www.dialguard.com/ndk/ <- overvåger com port og ser om dit modem vil
ringe op.
Man kan vist osse lave en whitelist og den slags i det.

-Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-07-02 16:20

Peter Jensen wrote:

> Og hvor sikker er man mod disse omtalte dial-up programmer, når man jo ikke
> bruger modem?

Hvis man har et modem (eller en ISDN-adapter), der kan ringe op til et
vilkårligt nummer, kan det misbruges. Hvis man ikke har noget modem, hvis det er
slukket, eller hvis man hiver telefon-ledningen ud, kan det ikke misbruges.
Med ADSL bruger man et "ADSL-modem", men det kan ikke bruges til at ringe op
til telefonnumre, og kan derfor heller ikke misbruges til at lave dyre
udenlandsopkald.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-07-02 18:37

"Peter Jensen" <pmj@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> Pludselig var
>der dannet en ReCall.exe og min ZoneAlarm fortalte, at en fil SysCfg32
>(eller lignende) forsøgte at komme i kontakt med Internettet.

Jeg forstaar ikke, hvorfor du mener, at programmet har forsoegt
at kalde op. Du har kun beskrevet et forsoeg paa at kommunikere
over Internettet, og det er noget helt andet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-07-02 20:51

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstaar ikke, hvorfor du mener, at programmet har forsoegt
> at kalde op. Du har kun beskrevet et forsoeg paa at kommunikere
> over Internettet, og det er noget helt andet.

Indrømmet, jeg kan have misforstået noget -men navnet på den nye fil og det
at en systemfil forsøgte at komme i kontakt med Nettet gjorde mig
mistænksom.

mvh
p jensen

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 29-07-02 09:42

"Peter Jensen" skrev:
> [...]
disse
> omtalte dial-up programmer, når man jo ikke bruger modem?

Ja, det er et vældig sjovt spil...

Der er nu ikke tale om et dial-up-program.
Der er tale om såkaldt "spy-ware", altså et program, som følger med i,
hvornår du er online og muligvis også mere.

Det skulle være forholdsvis nemt at fjerne programmet. Følg anvisningen
fra Trend Micro:
http://antivirus.about.com/library/weekly/aa101701b.htm

Hvis du stadig er forvirret over, om netop din pc-opstilling har/kan
have problemer med dial-up-programmer, så ring til din internetudbyders
kundeservice.
Jeg formoder, du er TDC TeleDanmark Bredbånd-kunde...? I så fald kan du
ringe gratis på tlf. 80 80 80 17.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)