Gammel KTAS 08-telefon
Fra : Stefan Garvig

Dato : 22-07-02 00:17

Hej

Jeg har netop købt en KTAS 08-telefon fra omkring 40'erne eller 50'erne vil
jeg tro, men jeg er i tvivl om, hvordan den skal tilsluttes.

Dåsen til montering på væg indeholder fem ledninger monteret i hver sin
klemme. Jeg kan ikke se, hvilke klemmer/kabler, der skal videreføre
telefonsignalet ud af huset. Der står nogle bogstaver ved hver klemme, men
hvad de betyder, ved jeg ikke.

Drejeskiven går noget trægt, og rensning i petroleum hjalp ikke. Jeg
vurderer, at det er fjederen, der er blevet lidt slap, så den ikke kan
trække drejeskiven tilbage til udgangspositionen. Kan fjederen mon spændes?
Og hvordan?

Kan telefonens alder bestemmes?

Er der nogle her i gruppen, der har forstand på at servicere gamle
telefoner, så må I meget gerne kontakte mig. Gerne en tidligere
telefonreparatør fra KTAS.

Betaling finder vi nok ud af.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Venligst

Stefan Garvig
Fundervej 38
2610 Rødovre
Tlf. 44 91 39 02
Mobil 40 93 46 57

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 09:01

"Stefan Garvig" <sgdata@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle her i gruppen, der har forstand på at servicere gamle
> telefoner, så må I meget gerne kontakte mig. Gerne en tidligere

Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle ganske
få centraler, men ingen af servicetjenesterne kan udnyttes. Telefoner med
drejeskive sender ikke tonesignaler, men pulser, som centralerne anvende
tidligere. Årsagen til de 5 poler på stikket ligger i, at i gamle dage blev
telefoner strømforsynet med 2 x 1,5 V., store, runde batterier - TIGER hed
de. I vore dage får telefonerne 48 V talespænding direkte på telefonlinien.

Der var 2 typer drejeskiver, 16 Hz og 32 Hz - dermed pulshastigheden, så du
har blot fået en langsom 16 Hz drejeskive. Disse var mest til ældre
centraler, evt. med parts-telefoner, der hvor er abonnement blev delt op i
4, hvor et nummer så fik bogstav tilføjet telefonnumret, f.eks. æ for Ægir
eller y for Ydun, eller PABC-anlæg telefonomstillingsanlæg. Partstelefoner
eksisterede kun i hovedstadsområdet.

I en overgangsperiode kunne man til visse fabrikater skifte trejeskiven ud
med et tonetastatur, der blev monteret i stedet for drejeskiven, men det var
hovedsagligt til de gamle, små omstillingsanlæg, der hed ATEA - et belgisk
fabrikat, hvor hvert apparat i anlæget fungerede som
omstilling/hovedapparat - i øvrigt ganske smart - den gang.

Af de 5 ben på stikket er de L1 og L2 (sædvanligvis rød og blå
ledningsfarve) der er telefonlinier.

Der er nok ikke andet at gøre, end at stille den gamle telefon op på en
hylde og så sige, Ak ja, der var en gang.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Cubus

Dato : 22-07-02 10:08

> [...]
> drejeskive sender ikke tonesignaler, men pulser, som centralerne anvende

Jeg har indtryk af at centralerne stadig virker med puls-signalering. Man kan
tjekke det med sin trykknap-telefon ved at "pulse" på afbryder-gaflen hvor
røret lægges på. Fx sendes 43 afsted ved hurtigt efter hinanden at trykke
4 gange på gaflen, lille pause og derefter 3 gange. Et nul sendes som 10
hurtige tryk. Det virker i hvert fald hos mig.

--
Cubus

Fra : Stefan Garvig

Dato : 25-07-02 20:49

Hej

Nedenstående måde at ringe på virker også hos mig på min model 30. Jeg har
ikke prøvet på min model 08 (den er ikke tilsluttet endnu), men det bør vel
også virke på 08'eren.

Jeg har i øvrigt opdaget, at model 30, der har en langsom, 16 Hz,
drejeskive, IKKE virker mere som opringningsapparat. TDC har måske netop
ved, at jeg for et par dage siden ringede op med en sådan gammel svend,
blevet opmærksom på, at TDC skal lukke ned for at modtage 16 Hz pulskodede
ringesignaler.

Venligst

Stefan Garvig

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-02 10:09

Karsten Jensen wrote:
> Partstelefoner
> eksisterede kun i hovedstadsområdet.

Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 14:42

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Til din oplysning fandtes de også på landcentraler i 50 / 60'rne.
>
> --
> Med venlig hilsen Erik G. Christensen
> Rådgiver for flere danske svinebønder.

Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og hvor
der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en af de
sidste, der blev lavet om.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-07-02 15:03

Karsten Jensen wrote:

> Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og hvor
> der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en af de
> sidste, der blev lavet om.

Det er helt forkert

På Ølufvad central med svjh 32 abb. var vist 6 partstelefoner.
Og det fantes også på Nr. Nebel central.
Og begge er beliggende ved Esbjerg i Vestjylland

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 23:33

> [...]
> Og det fantes også på Nr. Nebel central.
> Og begge er beliggende ved Esbjerg i Vestjylland

Åh, ja, jeg forveksler lige et par ting. Partstelefoner kunne ikke etableres
på fuldautomatiske centraler - derfor kun i københavnsområdet på de
semi-automatiske, hvor du godt nok havde drejeskive, men kun drejede de 2
første bogstaver af centralens navn (CEentral, TRia, ØBro, VAlby etc.).

Det forhindrede ingen lunde etablering på alle de manuelle centraler bl.a. i
Jylland (undtagen Sønderjylland, der var Statstelefonen og fulautomatisk.

Husker jeg rigtigt nu?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-07-02 13:03

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:

>Din gamle telefon kan ikke bruges mere, måske med undtagelse af nogle ganske
>få centraler,

Drejeskivetelefoner kan bruges på alle de centraler hvor jeg har
prøvet (ikke direkte med drejeskivetelefoner på dem alle, men ved
mange har jeg selv "pulset" ved at trykke gaflen ned X gange).

Er det ikke det du mener?

Venligst,
Lasse Hedegaard

** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 14:43

> [...]
> ** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **
>
> Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang fra
sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er digitaliseret.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-07-02 15:00

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang
fra
> sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er
digitaliseret.

Alle centraler er digitaliseret i dag, og jeg mener ikke der er flere af
1. generations digitale centraler tilbage.
Jeg er næsten sikker på at de analoge linjer understøtter
pulssignalering, men jeg har ikke nogen analog linje jeg kan teste på.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 23:15

> [...]
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet

Heller ikke jeg, og jeg troede helt ærligt, at det var slut med
pulssignalering ved overgang til digitale centraler, hvor vi også måtte
skifte telefonnumre hele tiden.

K.T.A.S. = Kendte Telefonnumre Afskaffes Succesivt - og så var det (ved
fusionen af teleselskaber) at man tog navneforandring til Tele Danmark..

Mvh
Karsten Jensen

Fra : WE

Dato : 22-07-02 23:41

Med knap 1 million nummerskivetelefonapparater i DK er det klart, at
telefoncentralerne forstår dem. Der findes endog talkoder for *21*, #21#
osv. så der kan viderestilles m.v. fra nummerskiveapparater.

/K

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-07-02 17:55

"Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk> skrev:

>Jo, man kunne i lkang tid efter fuldautomatisering, men jeg er lang fra
>sikker på, at det kan lade sig gøre på centraler, der er digitaliseret.

Det kan det - og er alle centraler ikke digitale i dag?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 23:16

> [...]
> ** - Nu også unlocking af Nokia 3410 og 5210! **
>
> Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Jo, se svar lidt tidligere i tråden.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Stefan Garvig

Dato : 22-07-02 14:04

Hej Karsten m.fl.

Mange tak til dig, Karsten, for dit gode svar. Også tak til de efterfølgende
indlæg fra andre.

Jeg kan oplyse, at en nyligt indkøbt model 30 (eller 31, som den vistnok
fejlagtigt blev betegnet) fungerer upåklageligt. Dog virker de forskellige
teletjenester ikke, forståeligt nok. Modelnummeret fik telefoneren efter,
hvilket år de blev sat i produktion.

Jeg kan ringe til min mobiltelefon (Nokia 3330) og til alle mine venner og
bekendte.

Så model 30 kan fungere som opkaldstelefon. I hvert fald kan den bruges som
modtagetelefon.

Kræmmeren, som jeg købte de gamle telefoner af, har en model fra
århundredskiftet. Den fungerer glimrende som modtagetelefon - men kan ikke
bruges som opkaldstelefon, da den ikke har drejeskive.

Nuvel, meld stadig gerne ind, hvis I har kendskab til, hvor og af hvem man
kan få gamle telefoner serviceret. For de fungerer altså stadig
upåklageligt - hvis man kan undvære det dersens nymodens digital-pjank )

Allervenligst

Stefan Garvig
Fundervej 38
2610 Rødovre
Tlf. 44 91 39 02
Mobil 40 93 46 57

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 22-07-02 15:20

Den 22/07-2002 klokken 15:41, skrev "Karsten Jensen" <bito@(NS)tdcadsl.dk>
i <3d3c0b91$0$12707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Det må have været sporadisk og kun inden for det gamle KTAS-område, og
> hvor der var semi-automatiske centraler, hvor vist nok Hellerup var en
> af de sidste, der blev lavet om.

Op til 1952 - og måske senere - eksisterede der da også partstelefoner
under den manuelt betjente Ønslev central.
(Lolland Falsters Telefon Aktieselskab).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Karsten Jensen

Dato : 22-07-02 23:33

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under den manuelt betjente Ønslev central.
> (Lolland Falsters Telefon Aktieselskab).

Ja, se svar tidligere i tråden.

Mvch
Karsten Jensen