Braveheart Special Edition - Tekstning
Fra : David Rasmussen

Dato : 21-07-02 23:21

Er der nogen der ved hvem der har tekstet denne udgivelse? Det virker
som om at det er babelfish hos altavista.com der har gjort det, hvis
altså den kunne oversætte til dansk. Og er der nogen der ved hvorfor en
film for lov at blive tekstet sådan?

/David

Fra : No Humor Man

Dato : 22-07-02 14:10

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> som om at det er babelfish hos altavista.com der har gjort det, hvis
> altså den kunne oversætte til dansk. Og er der nogen der ved hvorfor en
Jeg ved ikke hvorfor ting får lov til at blive gjort dårligt, men det er som
om de danske selskaber er ligeglade med forbrugerne: dårlig tekstning,
manglende features der var på originalen (nævner ikke ScanBox i denne
sammenhæng, hmm...) osv. Men derudover ville jeg gerne lige vide hvad der
er ekstra i Braveheart SE udgaven.
Mange tak.

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-07-02 14:34

No Humor Man wrote:

> [...]
> om de danske selskaber er ligeglade med forbrugerne: dårlig tekstning,
> manglende features der var på originalen (nævner ikke ScanBox i denne

Jeg har aldrig set en tekstning som denne her. Jeg er helt sikkert på at
der er brugt computer til at oversætte det. F.eks. i starten da Robert
The Bruce, som fortæller, siger "one page only", er det oversat til "en
side kun".

> Men derudover ville jeg gerne lige vide hvad der
> er ekstra i Braveheart SE udgaven.
> Mange tak.

Primært et væsentligt bedre transfer. Det var derfor jeg købte den. Men
der er også nogle ekstrating (der er 2 discs) og kommentartrack og den
slags. Og så koster den ingen penge på Benson's World.

/David

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 22-07-02 17:01

> Jeg har aldrig set en tekstning som denne her.

Det er der 1 klasse oversætning, ifh. Stargate hvor han oversætter:

I wouldn feed that thing = Det ville jeg ikke æde min hat på
The guy is a mess = Den fyr er en klovn

Og der er mange flere

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : No Humor Man

Dato : 22-07-02 21:07

"Martin Sjøstrand" <cock_monkey@homo.dk> wrote in message
> Det er der 1 klasse oversætning, ifh. Stargate hvor han oversætter:
> I wouldn feed that thing = Det ville jeg ikke æde min hat på
> The guy is a mess = Den fyr er en klovn
> Og der er mange flere
Hmm... det lyder godt nok slemt. Så er jeg da glad for at jeg ikke behøver
at sætte danske tekster på når jeg ser en film! .)

--
From Carsten

Fra : Anders Boegh

Dato : 28-07-02 01:33

"No Humor Man" <no.humor.man@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
behøver
> at sætte danske tekster på når jeg ser en film! .)

Wow, er du én af dem der kan engelsk??! Lucky bastard ...

En gylden undersættelse fra TVDanmarks arkiv: "- Bad men have dirty needs
...." som blev til "Grimme mænd har beskidte knæ ..."

Ak ja, hvordan skulle vi more os uden oversættere - Vær taknemmelige istedet
for bitre!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-07-02 05:07

David Rasmussen <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev:

> [...]
>som om at det er babelfish hos altavista.com der har gjort det, hvis
>altså den kunne oversætte til dansk. Og er der nogen der ved hvorfor en

Det er skam ikke første gang, det er sket. Se her:
http://www.fbo.mobilixnet.dk/UdvalgteIndl%E6g/UIDVD0301.htm

Forklaringen er, at dvd'er bliver lavet i udlandet på samlebånd af
folk, der skal tekste til 180 sprog samtidig så billigt som
overhovedet muligt. Så sker der naturligvis smuttere. Lige for
øjeblikket er udviklingen desværre, at store internationale firmaer
sætter sig på det hele og kappes om at underbyde hinanden. De har
typisk hovedkvarter i England eller USA. Ville du vide, om en film var
tekstet forsvarligt til et for dig eksotisk sprog, fx swahili eller
urdu, hvis du skulle finde en (villig billig) oversætter og ikke havde
en kinamands chance for at kontrollere kvaliteten, samtidig med, at du
også skulle holde 179 andre bolde i luften? Nej, vel?

Vejen frem er naturligvis at klage, klage, klage, indtil fæhovederne
1) bliver klar over, at de har et problem
2) sætter penge af til at få løst det

Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere