Genfrysning
Fra : Jette Lauritsen

Dato : 21-07-02 23:10

Forleden var jeg en tur i Bilka for at handle ind. Her faldt jeg over et
tilbud på 10 stk. hvidløgsflutes til kun 29,95. Nu er problemet så at der på
pakken står "må ikke genfryses", men da forretningen ligger 80 km. fra mit
hjem, og indkøbet skete en lørdag eftermiddag, hvor jeg havde et par andre
ærinder, der gjorde at jeg ikke kunne vente med at købe til jeg skulle
hjemad. De frosne flutes lå i bilen i ca 4 timer i alt, inden de kom i
fryseren. Hvad mener I andre her i gruppen - er det en stor fejl jeg har
gjort.

Hilsen
Knud

Fra : Hauge

Dato : 21-07-02 23:51

Hejsa

"Jette Lauritsen" <jmlau@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> ... Hvad mener I andre her i gruppen - er det en stor fejl jeg har
> gjort.

Har før set brød stå i gangen mellem fryserne i så lang tid, at det er tøet
op, og bliver alligevl smidt i fryseren igen, ja det er set flere gange i
Bilka. Så jeg tror ikke på at det har noget at sige, og er heller ikke selv
blevet syg af det.

Mvh Hauge

Fra : Henrik

Dato : 21-07-02 23:52

Næ!
Brød og smør er jo ikke specielt følsomme råvarer, så det ville jeg ikke
have nogen uro over, især hvis de fortsat var "kolde".
Vejledningen på pakken er snarere en forsikring (for producenten) mod at
varen tøes op......ligger en ukendt tid ved en høj temperatur...og så
genindfryses...og så er dårlig ved senere optøning.
Den angivne holdbarhedsdato rykker jo også dramatisk frem når kølekæden ikke
holdes.....

Jeg ville trygt spise dem.

Mvh. H.

Fra : Kat

Dato : 22-07-02 00:50

"Henrik" skrev:

> Brød og smør er jo ikke specielt følsomme råvarer, så det ville jeg
ikke
> have nogen uro over, især hvis de fortsat var "kolde".

Nu tror jeg ikke det lige er brødet eller smøret der er synderen ved
stuetemperaturen/optøningen.

Jeg har sakset følgende fra forbrugerinformation vedr. hvidløg i olie
(gælder måske også smør?):

"På hvidløg og andre krydderurter kan der findes bakterier af typen
Clostridium Botulinum. Denne bakterie danner en af de farligste
nervegifte, man kender. Den kan kun danne denne gift under ganske
specielle forhold se side 34. Men netop disse forhold opfyldes, hvis
man blot hælder olie over hvidløg eller krydderurter og opbevarer det
ved stuetemperatur."

Side 34 er ikke lige sådan at finde....desværre!
Og så er der lige spørgsmålet, om man kan sidestille olie og smør i
denne sammenhæng!?
Men er det ikke lidt hen i retning af, at man heller ikke altid kan
genopvarme persille p.g.a. jordbakterierne?

> Jeg ville trygt spise dem.

Det ville jeg nok ikke efter at have læst ovenstående.

BTW så er http://www.fi.dk/mad/hygiejne/ nogle rigtig brugbare sider i
mange tilfælde!
--

/kat
---

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-02 06:18

Kat skrev:

> "[Clostridium botulinum] kan kun danne denne gift under ganske
> specielle forhold se side 34. [...]"

> Det ville jeg nok ikke efter at have læst ovenstående.

De ganske specielle forhold der nævnes er at der ikke må være ilt
til stede, som hvis man fx dækker friske hvidløg med olie. Der er
ingen grund til at være nervøs for botulisme i forbindelse med
hvidløgsflutes.

// Klaus

Fra : Kat

Dato : 22-07-02 10:49

"Klaus Alexander Seistrup" <skrev:

> [...]
> til stede, som hvis man fx dækker friske hvidløg med olie. Der er
> ingen grund til at være nervøs for botulisme i forbindelse med

Hmmm...jeg er ikke overbevist
Kan du forklare nærmere?
For sådan som jeg ser det er der da både ilt, olie og hvidløg
(frisk?), så lidt nervøs kan man vel altid være?
Er det, som en af de andre skribenter skrev noget om, for at
fabrikanten således evt. er dækket ind i forhold til denne botulisme?
--

/kat
---

Fra : Rømer

Dato : 22-07-02 11:52

Man må vel gå ud fra, at de flûtes er blevet bagt før de stoppes i
kassen/posen - altså har dejen formodentlig været oppe på en temperatur,
hvor eventuelle bakterier er dræbt.

Uden at vide det, vil jeg også tro, at der anvendes frysetørret
hvidløg/hvidløgspulver - og altså ikke frisk hvidløg. Jeg tror ikke dette
indebærer den samme risiko som ved anvemdelse af frisk hvidløg.
Umiddelbart brød jeg mig heller ikke om tanken - men jeg var vist mere
nervøs for den ilagte persille end for hvidløgene.
Men med hensyn til vækst, vil jeg tro, den er meget begrænset i forhold til
den trods alt relativt beskedne tid, der er gået - kernetemperaturen i
brødene er vel ikke særlig høj (med den sommer).

Til gengæld kan det være at brødets krumme bliver lidt kedelig af
tø/frys-historien.

Leo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-02 11:16

Kat skrev:

> Hmmm...jeg er ikke overbevist
> Kan du forklare nærmere?
> For sådan som jeg ser det er der da både ilt, olie og hvidløg
> (frisk?), så lidt nervøs kan man vel altid være?

Nej!

Start med at læse hvad jeg skriver: der må *IKKE* være ilt til stede
hvis pølseforgiftningsbakterien skal kunne formere sig og udvikle
botulinustoxin.

Når man lægger friske hvidløg - som *kan* være inficeret med jord-
bakterier, herunder Clostridium - ned i olie, forhindrer man luftens
ilt i at nå frem til hvidløgene. Det giver evt. clostridier gode
vækstbetingelser.

Et stykke flûte er porøst som en badesvamp - jeg tror simpelthen ikke
på at der kan opstå iltfri lommer i sådan et stykke brød, og ergo kan
der ikke udvikles botulinustoxin.

Den eneste funktion olien har (i forbindelsen med udvikling af toxin,
selvfølgelig) i første tilfælde, altså der hvor der kan udvikles toxin,
er at forhindre luftens ilt i at nå frem til hvidløgene, og det samme
kan smørret i et stykke hvidløgsflûte ikke klare - der er masser af
ilt både uden på og inde i et stykke flûte.

Det er altså ikke kombinationen hvidløg+fedtstof som er farlig, men
udelukkende hvidløg opbevaret under iltfri forhold.

> Er det, som en af de andre skribenter skrev noget om, for at
> fabrikanten således evt. er dækket ind i forhold til denne
> botulisme?

Næppe.

// Klaus

Fra : Kat

Dato : 22-07-02 17:54

"Klaus Alexander Seistrup" skrev:

> Start med at læse hvad jeg skriver: der må *IKKE* være ilt til stede
> hvis pølseforgiftningsbakterien skal kunne formere sig og udvikle
> botulinustoxin.

Hov hov...ikke snerre *S* jeg prøver da i det mindste at forstå....

> [...]
>
> Det er altså ikke kombinationen hvidløg+fedtstof som er farlig, men
> udelukkende hvidløg opbevaret under iltfri forhold.

Ok, nu fattede jeg det bedre. Jeg troede/forstod det jo sådan, at
ilten SKULLE være tilstede, men det er jo ikke tilfældet.
Tak for den mere i dybdegående forklaring
--

/kat
---

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-02 08:19

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message

> Men er det ikke lidt hen i retning af, at man heller ikke altid kan
> genopvarme persille p.g.a. jordbakterierne?

Det kan man da sagtens. Jordbakterierne (Clostridium) er vel slået i hjel
ved tilberedningen, så det er vel ganske ligegyldigt om der sker en
genopvarmning eller ej.
Noget andet er, at man ikke bør spise retter (genopvarmede eller ej), hvor
f.eks frisk persille er drysset ud over den færdige ret -altså uden
varmebehandling af persillen.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-02 18:21

Jan Bøgh skrev:

> Jordbakterierne (Clostridium) er vel slået i hjel ved til-
> beredningen, så det er vel ganske ligegyldigt om der sker en
> genopvarmning eller ej.

Det er forkert. Clostridium kan ikke tåle varme, og dens toxin
inaktiveres ved opvarmning til mere end 80°C i 10 minutter eller
mere, men dens sporer er modstandsdygtige mod varme. Man plejer
vist at sige at der skal opvarming til 121°C (temperaturen i en
trykkoger) til for også at slå sporerne ihjel.

USAs FDA har en glimrende artikel om Clostridium i deres "Bad
Bug Book":

   <http://vm.cfsan.fda.gov/~mow/chap2.html>

Mad og Sundhed har også et indlæg om Clostridium, men desværre
er der nogen der har voldtaget deres website. Googles cache af
siden kan ses på

   <http://tinyurl.com/rrs>

(på dansk).

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-02 12:23

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> vist at sige at der skal opvarming til 121°C (temperaturen i en
> trykkoger) til for også at slå sporerne ihjel.

Jeg havde bestemt heller ikke forestillet mig at maden skulle autoclaveres,
men vil gerne mane lidt til besindelse: Bakterierne er slået i hjel,
og jeg går ikke ud fra at man opbevarer maden ved stuetemperatur i
dagevis. Jeg citerer fra det oprindelige indlæg: "De frosne flutes
lå i bilen i ca 4 timer i alt, inden de kom i". Og jeg tror at dine
sporer vil have temmeligt svært ved at klække, formere sig og danne
tilstrækkelige mængder toksin til at være et problem på 4 timer!
Jeg mener at der er et udbredt hysteri over bakterier sammenholdt
med det paradoks at de samme mennesker ofte ikke ejer sans for alm.
køkkenhygiejne (nej, jeg mener ikke dig. Se blot tråden for nogle
dage siden om en rest kødsovs, der havde stået i gryden natten over.
I øvrigt er det da tankevækkende at visse immunologer (hedder de det?)
påpeger at en af årsagerne til det voksende antal allergikere kunne være
at vi udsættes for et alt for lavt bakterietryk.

mvh
Jan