isfugl
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-07-02 21:15

Hej alle

Ifølge Den Store Danske Encyklopædi er isfuglen en vintergæst på
Sjælland da den kun yngler i Jylland. Men for nogle dage siden var jeg
på en kajaktur ned til bunden af Farum Sø, og dér studerede jeg et
pragteksemplar af en isfugl med min kikkert. Så den er her altså ikke
kun om vinteren!

Er det et meget sjældent syn jeg her har gjort, eller er det relativt
almindeligt? Og yngler den rent faktisk på Sjælland?

Venlig hilsen
Martin

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 22-07-02 08:58

"> Er det et meget sjældent syn jeg her har gjort, eller er det relativt
> almindeligt? Og yngler den rent faktisk på Sjælland?
>
> Venlig hilsen
> Martin

Det er absolut et halv-sjældent syn, men der yngler enkelte par isfugle på
Sjælland - formentlig ca. 5 par. Bestanden på Sjælland stiger når vintrene
er milde, og den forsvinder helt eller delvis efter hårde isvintrer.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Thor

Dato : 01-08-02 20:52

Der yngler 2 par i kanalen mellem Arresø og Frederiksværk.
Vi så 5- stykker, vistnok også unger i løbet af en halv time omkring
vejbroen ved Arresødal.

mvh Ulla og Thomas Riedel

Fra : Rune Bjerre

Dato : 01-08-02 21:59

"Thor" <thr@image.danmark> skrev i en meddelelse
> Der yngler 2 par i kanalen mellem Arresø og Frederiksværk.
> Vi så 5- stykker, vistnok også unger i løbet af en halv time omkring
> vejbroen ved Arresødal.

Hejsa
Er i sikre på at der er to par og ikke bare et par med unger? Selv har jeg
ikke set mere end højst 2 fugle af gangen i løbet af forsommeren Til
gengæld er det vistnok tredje år de yngler på stedet.
Mvh Rune

P.S. Hvis i alligevel er i området skulle I gå de 200m forbi Arresødal til
den lille sø "Tranemosen" - her har holdt en brudeand han til de sidste par
år - og den kan fodres på få meters afstand. Fuglen har med garanti en
fortid i et fuglehold, men flot er den.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-08-02 19:32

Hejsa