Hjælp til tomater
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-07-02 20:35

Hej alle i gruppen

Jeg har et lille problem med mine tomatplanter. Det er frilandstomater, der
står i læ ved en mur. Jeg har to typer tomater cocktailtomater og gemini,
specielt gemini er et problem. Planterne sætter fine tomater, men fra
spidsen bliver de mørke, næsten helt sorte. De rådner op. Hvad er det.
Enkelte af de nederste blade folder ligesom sammen, og enkelte blade ved
basis bliver gullige. Er der nogen der kan hjælpe mig, hvad gør jeg?

På forhånd tak
Mvh.

--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-02 21:26

On Sun, 21 Jul 2002 21:34:50 +0200, "Mette Nylander Sørup"
<bio_freak1@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Enkelte af de nederste blade folder ligesom sammen, og enkelte blade ved
>basis bliver gullige. Er der nogen der kan hjælpe mig, hvad gør jeg?

Det lyder som griffelråd. Dette skyldes calcium-mangel i frugterne,
siger min bog. Dette kan skyldes vandmangel, for kraftig fordampning,
for høje ledningstal (overgødskning) eller måske dårlige rødder.

Hvordan gøder du planterne, og hvilken jord står de i?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-07-02 00:14

> [...]
> for høje ledningstal (overgødskning) eller måske dårlige rødder.
>
> Hvordan gøder du planterne, og hvilken jord står de i?

De står i plantesække, på kapilærkasser.
De har fået alm. NPK gødning (plænegødning kan ikke huske de præcise tal)
sidste gang kasserne blev fyldt med vand.
Jeg har noget Dolomit kalk med 10% magnesium liggende (bruger det til
plænen) kan det tilsættes vandet i kasserne?

Thomas (og Mette)
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 22-07-02 07:53

NPK gødning duer ikke til kasserne. Du skal bruge flydende væksthusgødning. Doseringen står på dunken.
mvh
Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 08:48

On Mon, 22 Jul 2002 08:53:07 +0200, Jørgen Ellermann Sørensen
<ellermann@ka-net.dk> wrote:

>NPK gødning duer ikke til kasserne. Du skal bruge flydende væksthusgødning. Doseringen står på dunken.

Når det bliver blandet i vandet, så gør det ikke noget at bruge
npk-gødningen. Men det er noget lettere at dosere den flydende gødning.
Man kommer langt med en 5-liters dunk og den koster ikke mere end
omkring 40 - 50 kr.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-07-02 23:24

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> [...]
..... Men det er noget lettere at dosere den flydende gødning.
> Man kommer langt med en 5-liters dunk og den koster ikke mere end

I år har min Hornumgødning heddet 870 g NPK 23-3-7 i fem liter kommunevand.
Det har virket fortrinligt og koster en brøkdel. Jeg har høstet 150 tomater
til nu, og om alt går vel, er det nok kun en trediedel eller mindre, end
hvad jeg håber at slutte med. Agurkehøsten startede midt i maj og kører på
højtryk endnu, og jeg har slet ikke tal på hvor mange det er blevet til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-02 08:51

On Mon, 22 Jul 2002 01:14:12 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg har noget Dolomit kalk med 10% magnesium liggende (bruger det til
>plænen) kan det tilsættes vandet i kasserne?

Jeg tror de har fået lidt for meget gødning... i forhold til hvor meget
kalk der er i plantesækkene i hvert fald. Plantesække er jo i forvejen
lidt til den sure side. Mine er vist en ph-værdi på 5,5 - 6,5.

Om det hjælper at smide kalk i vandet tør jeg ikke sige. Men dolomitkalk
skal det nok i hvert fald ikke være, fordi for meget magnesium i forhold
til mængden af kalk også er medvirkende til griffelråd. (Igen, ifølge
min bog, 'Den Grønne Bog')

http://www.gartneriet.dk